Урок № 35
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки».
Смішне, комічне, романтичне у творі

Мета:  продовжити аналізувати твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», виявити особливості смішного, комічного, романтичного в пригодницькому творі;
характеризувати вчинки героїв, пов’язуючи з життєвими ситуаціями;
розвивати вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження;
виділяти з інформації головне, суттєве;
формувати кругозір, світогляд;
виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру;
прищеплювати інтерес до пригодницького літературного жанру; пунктуальність.
Тип уроку:  комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:
• Які художні твори ви люблите читати? Чому?
• Яке повчальне значення для вас мають твори художньої літератури? Відповідаючи, посилайтеся на приклади з відомих вам творів.
• Що вам подобається у Вані з Павлом, героях твору «Тореадори з Васюківки»?
• Чим пояснити те, що з хлопцями повсякчас трапляються якісь пригоди?
• Як ви ставитесь до пригод? Які цікаві пригоди траплялися з вами?

III. Перевірка домашнього завдання

1) Прослуховування усних творів на тему «З ким я дружу в класі і чому?»
2) Підсумок творчої роботи.

IV. Оголошення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

V. Основний зміст уроку

Коли людина сміється, вона зла не робить.
К. Паустовський
Я не вірю в одну рятувальну силу таланту без наполегливої праці.
Ф. І. Шаляпін

1. Опрацювання розділу твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» — «“Е”, — сказали ми з Явою»
1.1. Виразне читання та переказування окремих епізодів розділу.

1.2. Тема: зображення цілеспрямованого прагнення Яви і Павла організувати сільський театр, на сцені якого вони так і не змогли продемонструвати свій талант через власну лінь та самовпевненість.
1.3. Ідея: уславлення прагнення хлопців, які виявили бажання створити справжній театр у районі і здобути велику славу; засудження легковажності, ліні, безвідповідального ставлення до визначеної справи (вивчення хлопцями акторських ролей до вистави).
1.4. Основна думка: кожна розпочата справа повинна мати організаційний початок і вичерпне логічне закінчення.
1.5. Композиція.
Експозиція: рішення Яви та Павла організувати сільський театр у Васюківці.
Зав’язка: розподіл театральних ролей між учнями; Павло — Топчинський; Ява — Бобчинський.
Кульмінація: «провал» інсценізації п’єси через незнання акторських слів Павлом і Явою.
Розв’язка: страждання та сором хлопців, які втекли зі сцени театру.
1.6. Обговорення змісту розділу «“Е”, — сказали ми з Явою» за питаннями:
• З чим було пов’язано хвилювання Павла під час перебування за театральною завісою?
• Яких видатних митців, майстрів театру згадує хлопець?
• Кого і чому у творі названо Станіславським, а кого — Немировичем-Данченком?
• Для чого хлопці вирішили створити театр у Васюківці? Як цю ідею Павла і Яви сприйняли школярі, мешканці села?
• Як здійснювався підбір акторів серед школярів?
• З чим було пов’язано те, що для інсценізації вирішили вибрати п’єсу М. Гоголя «Ревізор»?
• Як розподілялися ролі? Чому Ява і Павло не отримали головної ролі?
• Чим пояснити важливість ролей хлопців у п’єсі?
• У чому були труднощі у хлопців під час репетиції?
• Як же школярі готувалися до театральної вистави?
• Яку чутку розпустила баба Гарбузиха щодо авторства п’єси «Ревізор»?
• Чому Павло перед виступом намагався згадати будь-яку бабусину молитву?
• Як хлопці почували себе, виступаючи на сцені?
• Що ж то було за «е», яке неодноразово повторював Павло на сцені?
• Яким чином Павло, а потім Ява втекли зі сцени?
• Про що думали хлопці, покинувши сцену?
• Що відчували хлопці, від чого вони страждали, думаючи про закінчення п’єси?
• Чим пояснити самокритику хлопців наприкінці розділу?
• Яким, на вашу думку, повинен бути актор? Від чого залежить повага, пошана аудиторії до нього?

VI. Закріплення вивченого матеріалу на тему «В. Нестайко “Тореадори з Васюківки”», розділ «“Е”, — сказали ми з Явою»

1. Розв’язання тестових завдань

1. Серце Павлуші «мліє і зупиняється...»:
а) перед початком виступу на сцені;
б) від сорому за свій негативний учинок на зупинці автобуса;
в) оскільки посварився з другом Явою.
2. Якого артиста автор не згадує у творі?
а) Щепкіна;
б) Штепселя;
в) Шаляпіна.
3. Галина Сидорівна — це вчителька:
а) математики;
б) літератури;
в) музики та співів.
4. Одкривав і закривав завісу:
а) Беті Башка;
б) Стьопа Карафолька;
в) дід Варава.
5. Павлуша був у сільському ВХАТі:
а) Станіславським;
б) Немировичем-Данченком;
в) Щепкіним.
6. Хлопці організували у Васюківці театр, щоб:
а) їздити по гастролях у різні країни;
б) прославитися у рідному селі;
в) довести свою порядність, прагнення зробити щось позитивне, добре.
7. Галина Сидорівна похвалила хлопців за їх бажання організувати театр і сказала, що вони:
а) працьовиті;
б) енергійні;
в) емоційні.
8. Колю Кагарлицького Ява не хотів записувати до театралів, бо він:
а) погано навчався;
б) був тихим і спокійним;
в) був надто рухливим і веселим.
9. На першому засіданні гуртка було обрано п’єсу, яка буде демонструватися на сцені сільського театру, а саме:
а) В. Шекспіра «Отелло»;
б) І. Котляревського «Наталка Полтавка»;
в) М. Гоголя «Ревізор».
10. Найголовнішу роль у п’єсі виконував:
а) М. Кагарлицький;
б) С. Карафолька;
в) І. Рень.
11. На репетиція Павло і Ява не впізнавали себе, бо кудись зникав їх артистизм і тому вони порівнювали себе:
а) з мокрицями;
б) жуками;
в) пилом на дорозі.
12. Найскладнішим з уроків літератури хлопцям було:
а) написати твір;
б) вивчити вірш;
в) проаналізувати поезію.
13. Якщо артисти ходитимуть по сцені з папірцями, то це буде не спектакль, а:
а) диспут;
б) семінар;
в) конференція.
14. Карафолька «зубрячив» свою роль щодня:
а) по п’ять годин;
б) дві години;
в) чотири години.
15. Ганька Гребенючка під час вивчення своєї театральної ролі навіть:
а) не ходила гуляти з подругами;
б) двічі пропустила кіно;
в) не допомагала батькам по господарству.
16. На думку Яви, зубрьожка — для:
а) дуже розумних;
б) дурнів;
в) ледачих.
17. Не знаючи ролі, хлопці вирішили грати на сцені так, як Качалов, тобто:
а) під фонограму;
б) суфлера;
в) мову жестів та міміки.
18. Чемпіоном школи по підказках був:
а) Кузьма Барило;
б) Микола Кагарлицький;
в) Павлуша Завгородній.
19. Завіса зі скреготом розсувається, наче:
а) смичок по струнах;
б) цепний собака на залізних кільцях;
в) ножем по залізу.
20. Чого вчила баба Павлушу, але це він не запам’ятав?
а) Тримати голос під час співів;
б) молитви;
в) грати на флейті.
21. Що призвело до хвилювання хлопців?
а) Забули слова для ролі на сцені;
б) побачили в залі діда Салимона;
в) згадали, що не запросили своїх батьків на виставу.
22. Сашко Гузь грав роль:
а) поштмейстера;
б) коменданта;
в) городничого.
23. Тікаючи зі сцени, Павло:
а) штовхнув Карафольку;
б) збив декорацію;
в) перевернув відро з водою.
24. Чому Павлу та Яві було соромно, коли вони втекли зі сцени?
а) Не знали акторських слів, зіпсували демонстрацію вистави;
б) робили мовні помилки під час виступу на сцені;
в) дехто в залі кривляв їх.

2. Робота на картках
Картка № 1

1. Чому В. Нестайко, на ваш погляд, намагається порівняти перед виходом на сцену хвилювання хлопців і відомих театралів. Особисті міркування доведіть, посилаючись на зміст твору.
2. Охарактеризуйте Павла і Яву як організаторів театру у Васюківці. Чому у них виявилося бажання створити театр?
3. Як Павло з Явою поставилися до Миколи Кагарлицького після інсценізації вистави?
а) Із заздрістю і сарказмом; б) з повагою; в) байдуже.
Картка № 2
1. Дослідіть, як у процесі театральної діяльності змінюється поведінка і ставлення до дорученої справи окремих школярів. Власні спостереження обґрунтуйте, посилаючись на зміст твору.
2. Висловіть власну думку стосовно поведінки Павла і Яви, які втекли зі сцени театру? Чи можна їх виправдати?
3. До якої країни хотіли поїхати хлопці на гастролі?
а) США; б) Німеччини; в) Франції.
Картка № 3
1. Прослідкуйте, як мешканці Васюківки поставилися до організації сільського театру. Що про це свідчить? Наведіть приклади з твору.
2. Проаналізуйте, чим же могла закінчитися вистава п’єси М. Гоголя після того, як Павло з Явою втекли зі сцени. Як розгорталися подальші події? Стисло висловте про це власну думку.
3. У чому була складність акторської діяльності для хлопців?
а) Знанні ролі; б) вмінні поводити себе як герой; в) придбанні костюмів.

VII. Підсумок уроку у формі бесіди за питаннями

• Чим сподобався вам цей розділ твору? Чому він вчить вас?
• Як би ви повели себе на сцені, перебуваючи на місці хлопців?
• Яким, на ваш погляд, повинен бути актор?

VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності
IX. Домашнє завдання

Підготувати розгорнуту відповідь на питання: «Що було б далі, якби постановка п’єси мала блискуче завершення?» (Запропонуйте варіанти продовження.)