Мова - засіб спілкування

ВСТУП

Урок № 1

МОВА - НАЙВАЖЛИВІШИЙ ЗАСІБ СПІЛКУВАННЯ, ПІЗНАННЯ І ВПЛИВУ

Мета:  розширити відомості восьмикласників про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший за­сіб спілкування, пізнання і впливу; сформувати вміння аналізувати висловлювання, на їх основі будувати влас­не міркування; за допомогою мовленнєво-комунікатив­ного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню ролі мови як найважливішого, найбагатшого і найміцнішого зв'язку поколінь.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Слово ввібрало в себе найтонші порухи наших почуттів.

У ньому закарбувалася душа, звичаї, традиції,

радості й болі народу —

всі його духовні цінності, створені століттями.

В. Сухомлинський

ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. Яке речення пере­дає основну думку висловлювання?

    «Я мислю — це означає, що я існую» — цю думку сформулював французький філософ, фізик і математик Рене Декарт (1596—1650). Він висловив її латинською мовою, мовою науки його часу. Зрозумі­ло, що він міг би висловити її і французькою мовою. Цю думку в той чи інший спосіб можна виразити будь-якою іншою мовою цивілізо­ваного народу, наприклад, навіть і такою несхожою на французьку, як китайська мова. У всякому випадку, цю думку можна виразити лише з допомогою слів якоїсь людської мови.

    А чи можуть бути в людей думки без слів? Буває таке, якщо люди думають про щось цілком конкретне, і в їхньому уявленні виникають зорові, слухові, смакові, нюхові, дотикові образи цієї цілком конкрет­ної речі, що сприймається органами почуттів. Це означає, що люди мають два види мислення: мовне й образне, але вони переплітаються один з одним і думки про щось абстрактне можуть виражатися сло­вами без почуттєвих образів, які б їх супроводжували, а думки про конкретне найчастіше сполучають у собі в людей на вищому ступені їхнього розвитку образи зі словами. Можна сказати, що поряд із сло­весним та образним мисленням у людей існує ще третій вид мислен­ня — словесно-образне мислення (За О. Білецьким).

- Про яку функцію мови йдеться в прочитаному тексті?

- Пригадати, які основні функції виконує мова. Записати їх. Які із записаних функцій мови є, на ваше переконання, основними?

Творче осмислення висловлювання (робота в міні-групах)

- Прочитати мовчки висловлювання. У якій формі воно складено? Об'єднавшись у міні-групи, спростувати або довести твердження, що від уміння спілкуватися залежить досягнення певних життєвих вершин.

    Ніхто не може сказати, як далеко ви зможете піти завдяки вмін­ню говорити перед великою аудиторією. Один із наших випускників, президент корпорації Серво, каже: «Уміння спілкуватися ефективно з іншими людьми та співпрацювати з ними — ось що ми завжди зна­ходимо в людях, які досягай в житті певних вершин».

    Подумай, яке задоволення та насолоду ти отримаєш, коли вста­неш та довірливо поділишся своїми думками та почуттями зі своїми слухачами. Я декілька разів мандрував навколо світу, але не знаю, що може дати більшу насолоду, ніж тримати людей під владою сло­ва. Ви отримуєте почуття сили та могутності. «За дві хвилини до по­чатку промови,— сказав один з моїх випускників,— я думаю: нехай мене краще відлупцюють, ніж я почну говорити; але за дві хвилини до кінця свого виступу я думаю: нехай мене краще застрілять, ніж припинять мою промову» (Д. Карнегі).

- Чи отримуєте ви почуття сили й могутності під час публічних ви­ступів?

- Поміркувати, за яких умов процес спілкування не приносить лю­дині задоволення й насолоду.

- Що необхідне для того, щоб виступ перед аудиторією був пере­конливим і мав уплив на слухача?

IV. Виконання системи завдань творчого характеру

Лінгвістична гра «Закінчи речення»

- Продовжити вислови. Зіставити їх з висловами ваших одноклас­ників.

Одним з основних атрибутів українського суспільства є...

Для мене українська мова — це...

Значення мови для народу полягає в...

Розвинена держава завжди бореться і дбає про чистоту мови, адже...

Кожен громадянин України повинен зрозуміти, що мова — це...

Мову береже й творить не тільки закон, ай...

- Виразно прочитати складені вислови. Сформулювати основну дум­ку, передану цими висловами.

Моделювання висловлювань на основі відновлення їх

- Відновити й записати поетичні уривки так, щоб рядки римували­ся. За допомогою яких художніх деталей і засобів автори переда­ють своє ставлення до рідної мови?

   1. Мелодійна, милозвучна, різнобарвна, точна, влучна мова укра­їнська. То лірична, то повчальна, то, як пісня величальна, мова укра­їнська. 2. Самостійна, незалежна, і багата, і безмежна мова україн­ська. Тож неси по світу славу української держави, мово українська (В. Дворецька). 3. Велике й мудре слово у народу. Збагнути треба йо­го силу й вроду. Тоді такий в тобі настане клімат, що не звертай ува­ги на погоду! (О. Довгий). 4. Ніжна, мила, світанкова, ясна, чиста, колискова, мелодійна, дзвінкотюча, дивна, радісна, співуча, лагідна, жива, казкова, красна, чарівна, шовкова, найдорожча, добра, власна, мудра, сонячна, прекрасна, солов'їна, барвінкова українська мова! (А. Каніщенко). 5. На все впливає мови чистота: зір глибшає, і кра­щають уста, стає точнішим слух, а думка гнеться, як вітром розколо- хані жита (Д. Павличко).

- Усно розкрити зміст останнього поетичного уривка.

Інтерактивна гра «Круглий стіл»

Прочитати твердження Алли Коваль. Стисло письмово сформу­лювати їх основну думку.

    Правильна, об'єктивна думка про людину складається не одразу; насамперед ми оцінюємо вчинки людини, а вже потім слова — адже людина перевіряється ділом. А проте саме в слові остаточно виявляється характер людини, її ставлення до оточення, вихова­ність, людяність, чуйність, такт, простота, скромність.

   Уміння володіти словом, почуття краси слова потрібне кожній людині. Той, хто серцем відчуває красу слова, уміє словом пере­дати найтонші відтінки людських думок і переживань, підніметь­ся на високу сходинку справжньої людської культури. І навпаки, низька культура мови збіднює духовний світ людини (А. Коваль).

► Узяти участь в обговоренні проблеми «Які перспективи відкри­ваються перед сучасною молодою людиною, яка вільно володіє словом?»

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

- Скласти письмовий твір-мініатюру в публіцистичному стилі на те­му «Що для мене рідна мова?»

- Записати 3—4 крилаті вислови про мову, основна думка яких пе­редавала б роль мови як засобу спілкування, пізнання і впливу. Вивчити їх напам'ять.