Простий присудок
Мета: поглибити знання учнів про присудок як
головний член речення, способи його вираження;
сформувати вміння виділяти присудки в двоскладному реченні, визначати способи їх
вираження; удосконалити вміння конструювати речення з різними за способом
вираження присудками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного
матеріалу підвести учнів до осмислення мовного етикету як культурного обличчя
нації.
Тип уроку: урок
засвоєння нових знань (формування мовної
компетенції).
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
Оголошення епіграфа
уроку
Мовний етикет — культурне обличчя
нації.
Нар.
мудрість
ІІІ.
Актуалізація мотиваційних
резервів учнів
-
Яке речення називається двоскладним? Навести приклади.
-
Яку функцію в реченні виконують головні члени?
-
Який головний член речення називається присудком? Як він пов'язується з підметом?
ІV.
Усвідомлення теоретичного
матеріалу в процесі практичної роботи
- Розглянути схему. З'ясувати, що вам відомо про присудок як головний член речення, а яка інформація є новою.
- Дати повне визначення присудку,
скориставшись схемою.
Творче
спостереження з елементами аналізу
- Прочитати текст. Яке речення в
ньому є ключовим? Дібрати заголовок. Підготувати усний переказ
висловлювання.
Етикет українців
вироблявся, витончувався впродовж тисячоліть. Окремі вислови етноетикету сягають
ще дохристиянського періоду і пов'язані з язичеською обрядністю, звичаями,
усталеними у слов'ян. Наприклад, жінка, перепрошуючи за вимовлене в хаті недобре
слово, говорила: «шануючи сонечко святе, і піч, і стіл», а чоловік,
утримуючись від лайки, промовляв: «сказав би, та піч у хаті». Це
пов'язано з давніми слов'янськими культами сонця, печі, стола. Замінивши
відкрите вогнище, якому в давнину поклонялися як опікунові дому, очищаючій та
живильній силі, піч стала уособленням сімейного добробуту й охоронцем
родинних таємниць. Люди вірили: якщо шанувати піч, вона дасть силу,
достаток, здоров'я (С. Богдан).
- Визначити головні члени
речення. Звернути увагу на присудки. Розподілити їх на прості та
складені.
- З'ясувати, яка відмінність
етикету й етноетикету.
- Записати речення, ставлячи
дієслова у відповідній формі способу і часу. Підкреслити
присудки.
1. Слово
«етикет» (примандрувати) у нашу мову з французької через посередництво
російської і польської. 2. Дотримуючись правил мовного етикету, ми передусім
(засвідчувати) свою вихованість, шану й уважність до співрозмовника. 3.
Частина формул мовного етикету поступово (архаїзуватися). 4. Мовний етикет
(не обмежуватися) тільки розмовно-побутовим стилем. 5. Особливості мовного
етикету (простежуватися) у виборі певних виразів і їх поєднанні. 6. Поряд із
функціональними стилями (виділятися) також стилі експресивні. 7. Навіть до
одного і того ж адресата залежно від стилю ми (звертатися) по-різному. 8.
Суттєво (впливати) на вибір етикетного виразу тональність спілкування. 9.
(Змінюватися) етикетна формула і залежно від статі співрозмовника (За С.
Богдан).
- Зробити висновок про вираження
простого присудка. Свої спостереження зіставити з теоретичним матеріалом
підручника.
Виразно прочитати уривки з поетичних творів. Звернути увагу на виділені присудки. З'ясувати, до простих чи складених вони належать.
1. Білі акації
будуть цвісти в місячні ночі жагучі; промінь морями заллє золотий річку, і верби, і
кручі... (В. Сосюра). 2. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців
чорночубих диво-наречені (В. Симоненко). 3. Усі, хто про безсмертя мріє,
хай схиляться до споришу (М. Руденко). 4. Буду згадувать серця пожари, як
на гору до неї я йшов (В. Сосюра). 5. І нехай пливе за роком рік, буду,
мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік (В. Симоненко). 6. Хай
мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В. Симоненко). 7. Будуть крани
водою шуміти. Будуть клумби широкі цвісти (Г.
Чубач).
Коментар учителя.
Присудок, виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до
простих. Наприклад: Будуть солодко віять минулим білі яблуні в нашім саду
(В. Сосюра). Порівняйте: Солодко віятимуть минулим білі яблуні в
нашім саду.
- Прочитати 1, 2, 4, 5, 7
речення, змінюючи складену форму майбутнього часу дієслів на
складну.
- Зробити висновок про спосіб
морфологічного вираження простого присудка, скориставшись матеріалом
таблиці.
Способи вираження простого
присудка
Простий присудок
виражається | ||
формами дієслів
дійсного способу в теперішньому, минулому і майбутньому
часі |
формами дієслів наказового
та умовного способів |
фразеологізмом |
Біля сухого дерева й сире горить. Ложка дьогтю зіпсує бочку меду (Нар.
творчість) |
Нехай цвітуть про тебе
співи... (В. Сосюра). Поїхав би я в гості, та люди не
кличуть (Нар. творчість) |
Весна вступила у свої
права. |
Творче
конструювання (робота в парах)
- Установити відповідність між
фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами. За зразком скласти пари
речень так, щоб у ролі простих присудків уживалися: а) фразеологізми; б)
синонімічні до них дієслова. Підкреслити головні члени
речення.
Зразок. Він поставив на кін усе. — Він ризикував усім.
1 |
Припасти
оком. |
А |
Посміхатися. |
2 |
Робити
вигляд. |
Б |
Завмирати. |
3 |
Скалити
зуби. |
В |
Задивитися. |
4 |
Скребти
голову. |
Г |
Мовчати. |
5 |
Вростати в
землю. |
Д |
Набридати. |
6 |
Валяти
дурня. |
Е |
Прикидатися. |
7 |
Набрати води в
рот. |
Ж
Байдикувати. |
Вибіркова робота на основі
тексту
► Прочитати. Визначити тип
мовлення. Дібрати заголовок, що виражав би основну думку. Виписати прості
присудки. Указати на спосіб їх вираження.
Я
пригадую, з яким особливим нетерпінням чекав, коли прилетять лелеки до нашого
села. І була якась особлива радість зустрічі із цими птахами: вони всідалися на
старій клуні і, закинувши голову до неба, розсипалися клекотом. Разом із ними
приходила весна, земля прокидалася й виповнювалася знову безліччю істот:
жаби кумкали, жайворонки вимірювали піснями височінь неба, бджоли стрімко
проносилися над головою, а джмелі особливо довірливо щось проказували до
розцвіченої синенької кропивки. Який багатий світ! Спориш зворушливо
зеленів дрібнесенькими листочками, червонясті язички кінського щавлю ловили
тепле проміння, а на оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один
від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки (За П.
Мовчаном).
► Дослідити, чи всі присудки в
тексті належать до простих. Навести приклади складених
присудків.
VІ.
Домашнє
завдання
Записати
5—6 народних висловів про роль людини в суспільстві. Виділити граматичні основи,
схарактеризувати підмети і присудки.