Переказ розповідного тексту (письмово)
ПИСЬМОВИЙ
ВИБІРКОВИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО
ТЕКСТУ З
ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПАМ'ЯТКИ ІСТОРІЇ
ТА
КУЛЬТУРИ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Мета: розвивати в учнів мовленнєво-комунікативні вміння переказувати текст розповідного характеру, що містить опис пам'ятки історії; удосконалити культуру писемного мовлення; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; сприяти збагаченню словника учнів; засобами художнього слова виховувати любов і повагу до культурної спадщини свого народу.
Тип уроку: урок
розвитку комунікативних умінь.
ІІ. Ознайомлення з
темою, метою й завданнями уроку
ІІІ.
Робота з текстом
(підготовча робота до письмового вибіркового
переказу)
Перше
прослуховувания тексту (сприймання висловлювання в цілому)
АРОМАТ
ЛЬВОВА
Після
кількагодинної прогулянки вулицями Львова починаєш відчувати себе
мислителем загальнолюдського значення. Сюди приїжджають не просто
подивитися, а духовно наснажитися. Не один колишній львів'янин, нині
мешканець Києва, а чи Москви, чи Нью-Йорка, сподівається знову наситити своє
серце флюїдами Львова, відчути солодку відповідність свого внутрішнього
ритму з пульсом буття. У ту мить, коли довговічне каміння нашіптує про нетлінні
цінності світобудови, коли історію прочитуєш навіть дотиком руки,— кров по
жилах струменить так лагідно, як вода лісового
струмочка.
Різноманітні
вежі, шпилі, куполи, колони є ніби вулканічним виверженням духовної магми
людства, яка так буйно прорвалася назовні з невидимих глибин у цьому місті,
що зветься Львовом, і застигла в дивовижних архітектурних формах. Тут
сповнюєшся відчуттям, що життя не минає даремно.
Невеликий
архітектурний комплекс Вірменського катедрального собору є питомим фрагментом
Львова, без якого той не був би самим собою. Мікросвітові собору притаманна
аура, у якій народжуються емоції, здатні народжуватися тільки
тут.
Заснований 1356
р., він став і культовим осередком численної вірменської громади й одним із
культурних центрів львівського поспільства. Щоразу, крокуючи Вірменською
вулицею, радо відчуваєш, як силует вежі храму, спроектованої Петром Красовським
із Лугано, лагідно проникає в твою свідомість. Відгороджене ґратками
подвір'я Вірменського собору викликає непереможне бажання потрапити під
його склепіння, бо здається, що, ступивши за цей поріг, опиняєшся в іншому
вимірі простору і часу. І ось ти стоїш між сивокамінними колонами аркадних ніш,
та ще за непроникною стіною дошкульного львівського дощу, без якого такі хвилини
немислимі: саме дощ створює ледь помітне водяне екранне полотно, на якому
пробігають живі картини минулого. І це казково! А якщо спроби споглядання візій
виявилися марними, то можна згадати яскраву сцену з відомого кінофільму за
участю Михайла Боярського «Д'артаньян і три мушкетери», у якій відбувається
дуель гасконця з Атосом, Портосом і Арамісом. Місцем зйомки її й стало це
подвір'я. Тут же — надгробки з епітафіями 600-річної давності, з яких удається
зрозуміти хіба те, що й могили не вічні.
Вулиця Вірменська —
одна з не багатьох, яка передає львівську старовину найчіткіше, так би мовити,
стійко утримує її аромат. Лаконічна й виразна форма ренесансного порталу
житлового будинку № 20 чи не найкраще засвідчує собою XVI ст., яке на
Вірменській «випинається» з багатьох кутків і ніяк не поступиться наступним
століттям. Навіть Хронос, котрий є символом швидкоплинності часу, фігурою
котрого оздоблений фасад однієї з найцікавіших кам'яниць Львова — ампірний
будинок «Пори року», ніяк не може зарадити такому повільному рухові століть на
цій вулиці. Навіть зодіакальний фриз, яким оздоблено цю ж кам'яницю, своїми
дванадцятьма сузірними знаками втричі швидше лічить перебіг року, однак
історична зміна віків усе одно ледь торкається вулиці Вірменської. Приваблюють
рельєфи роботи Гартмана Вітвера на сусідній кам'яниці № 21, на яких
прадавні міфологічні мотиви, напевно, також покликані символізувати
людський поступ через народження нових поколінь. Поколінь, яким хоч і накреслено
передавати одне одному естафету конкретної миті — «тепер і тут», а все ж таки
судилося колись оволодіти часом завдяки подоланню простору... (Ю. Николшиин, 461
сл.).
-
Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку.
-
З'ясувати тип і стиль мовлення тексту.
-
Які типи мовлення наявні в тексті?
-
На які частини можна поділити висловлювання? Виділити мікротеми. Проаналізувати, як вони взаємопов'язані. Скласти план, виписавши ключові речення з кожної частини тексту.
-
Коли був збудований Вірменський катедральний собор?
-
Ким був спроектований цей собор?
-
Які емоції переповнюють автора під час перебування на подвір'ї Вірменського катедрального собору?
-
Які будинки, крім собору, знаходяться на вулиці Вірменській?
-
У якому архітектурному стилі збудовано ці будинки?
Мовностилістичний аналіз висловлювання
Лексико-стилістична
робота
-
Дібрати контекстуальні синоніми до Вірменського катедрального собору, використані в тексті (питомий фрагмент Львова, культовий осередок вірменської громади, культурний центр львівського поспільства).
-
Пояснення лексичного значення слів:
Флюїди — за містичним
уявленнями спіритів — «психічний струм», що його висилає
людина.
Аура — гіпотетичне поле,
яке створюється живим організмом; біополе.
Поспільство — народні
маси, простий люд.
Склепіння — опукле
перекриття або покриття, що з'єднує стіни, підпори будівель, споруд,
мостів.
Аркада — ряд арок, що
спираються на стовпи або колони; галерея з арок.
Візія — привид,
мара.
Портал — архітектурно
оформлений вхід до монументального будинку.
Фриз — середня
горизонтальна частина антаблемента, що міститься між архітравом і
карнизом.
Ампір — стиль пізнього
класицизму в західноєвропейській архітектурі та прикладному
мистецтві.
Лексико-орфографічна
робота
- Записати власні й загальні
назви, ужиті в тексті. Пояснити їх правопис.
Вулицями
Львова, Нью-Йорк, архітектурний комплекс Вірменського катедрального собору,
вірменська громада, львівське поспільство, Вірменська вулиця, Петро
Красовський, подвір'я Вірменського собору, кінофільм за участю Михайла
Боярського «Д'артаньян і три мушкетери», Хронос, ампірний будинок «Пори року»,
роботи Гарт- мана Вівера.
- Записати опорні слова і
сполучення слів під диктовку вчителя. Запам'ятати й пояснити їх
правопис.
Кількагодинна
прогулянка, загальнолюдське значення, львів'янин, флюїдами Львова, буття,
довговічне каміння, нетлінні цінності світобудови, сповнюєшся відчуттям,
невеликий архітектурний комплекс, мікросвіт, щоразу, силует вежі храму,
непереможне бажання, сиво- камінні колони, аркадні ніші, екранне полотно,
споглядання, ренесансний портал, швидкоплинність, зодіакальний фриз,
дванадцятьма сузірними знаками, втричі швидше,
рельєф.
- Подані іменники поставити у
формі родового відмінка однини. Пояснити правопис
закінчень.
Київ, Львів,
ритм, струмочок, собор, комплекс, мікросвіт, осередок, храм, поріг,
простір, час, дощ, кінофільм, аромат, портал, будинок, рух,
поступ.
Повторне прослуховування
тексту
- Звернути увагу на опис
архітектурного комплексу Вірменського катедрального собору в
тексті.
ІV. Підготовка чорнового варіанта вибіркового переказу, його редагування
Написати вибірковий переказ
прослуханого тексту, докладно описуючи архітектурний комплекс Вірменського
катедрального собору.
VІ.
Домашнє
завдання
-
Завершити роботу над оформленням остаточного варіанта переказу, розпочату на уроці.
-
Скласти усний твір-опис пам'ятки архітектури вашої місцевості, яка залишила про себе пам'ять і стала національною святинею.