Складений іменний присудок

Урок № 18

СКЛАДЕНИЙ ІМЕННИЙ ПРИСУДОК

Мета:  поглибити знання учнів про присудок як один із голов­

них членів речення, його види; сформувати вміння від­різняти складений іменний присудок від простого і скла­деного дієслівного; удосконалити навички знаходити й аналізувати складені іменні присудки в мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу до славет­них імен української культури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності

Вибірково-розподільна робота

► Прочитати виразно вголос текст. Визначити тему й основну думку. Виписати складені іменні присудки. З'ясувати, чим вони виражені.

УКРАЇНСЬКИЙ ДИРИГЕНТ

     Серед призабутих імен і постать славетного українського дириген­та, композитора та етнографа Олександра Антоновича Кошиця.

    Праця майстра на музичному терені стала для України міжна­родною візитівкою. Тріумфальні виступи Української республікан­ської капели під орудою О. Кошиця у країнах Європи, Північної та Південної Америки зробили більше, ніж офіційна дипломатія. З до­помогою української пісні світ дізнався про такий народ і державу, як Україна.

   Як відомо, О. Кошиць був високоосвіченою, ерудованою людиною, блискучим знавцем та інтерпретатором духовної музики. Постійна хормейстерська практична діяльність виявила його неабиякий компо­зиторський талант. Найбільшу популярність здобули чудові обробки українських народних пісень. На початку минулого століття україн­ська пісня піднялася до небачених висот саме завдяки таланту М. Леонтовича, К. Стеценка та О. Кошиця. Обробки українських народних пісень «На вулиці скрипка грає», «Вийди, Грицю, на вулицю», «Ой ходить сон» та низка інших є окрасою репертуару будь-якого хору.

    Колеги-хормейстери, музичні критики підкреслювали, як блис­куче володів Кошиць технікою хорового звучання. Прекрасно обізна­ний з особливостями і можливостями людського голосу, він майстер­но застосовував їх у своїх обробках українських пісень. Сучасники відзначали, що хор під орудою О. Кошиця звучав ніби оркестр люд­ських голосів. До речі, про це зізнавався і сам Олександр Антонович (З журналу).

- До виділених слів дібрати синоніми.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Дослідження-характеристика на основі опрацювання опорної схеми

- Розглянувши схему, проаналізувати складені іменні присудки з опрацьованого тексту: з чого вони складаються, чим виражені іменні частини.

Складений іменний присудок

shemu_14.jpg

Дослідження-відновлення

► Відновити речення: вставити з довідки потрібні за змістом при­судки. Довести, що відновлені присудки є складеними. З'ясува­ти їх вид.

    Пересопницьке Євангеліє — визначна ... староукраїнської мови XVI століття. Ця книга — ... рідкісних..., створених до появи в Україні друкарської техніки. Читання книжок у всі часи ... з особливим пси­хологічним настроєм.

   Особливо високим художнім ... виконання в Пересопницькому Євангелії... чотири мініатюри із зображенням апостолів Матвія, Марка, Луки й Івана. Мініатюри Євангелія ... своєрідним ... між декоруванням із зображеннями людей і фантастичних звірів і рослинними орнамен­тами, що представляють усю природу Землі. (За О. Харченком).

Довідка: було пов'язане, пам'ятка, є неначе переходом, одне з ви­дань, відзначаються рівнем.

Коментар учителя. Часто трапляються складені іменні присудки з нульовою зв'язкою бути у формі теперішнього часу. Наприклад: Твор­чість Вольфганга Моцарта дивовижно багатогранна й багата (О. Залуцький). Ця дієслівна частка з'являється, якщо речення виражає дію, що вже відбулася, або ту, що відбуватиметься: Творчість Вольфганга Моцарта була дивовижно багатогранною й багатою. У реченнях зі скла­деним іменним присудком при нульовій зв'язці між підметом і при­судком, як правило, ставиться тире. Наприклад: Пересопницьке Єван­геліє — визначна пам'ятка староукраїнської мови XVI століття.

Моделювання синтаксичних конструкцій

- Змоделювати речення-визначення певних знаків-символів укра­їнської етнокультури, дібравши відповідність з довідки. Виділити присудки, визначити їх вид.

Реп'ях символізує ...

Символом сварки...

Ружа — це ...

Горобина має ...

Васильки символізують...

Довідка: символ дівочої краси і молодості, вважається дереза, дівочу ніжність і честь, причепливу, настирливу людину, великі лікувальні властивості.

Творче конструювання

► Скласти речення, у яких би одне з дієслів уживалося як допо­міжне у складеному дієслівному присудку, а друге — як зв'язка у складеному іменному. З'ясувати спосіб вираження присудків.

Зразок. Не змогти, не мати. 1. Хвороба не змогла забрати геніаль­ність Врубеля. 2. Художник без визнання публіки не має права на існу­вання (М. Врубель).
   1. Хотіти, бути. 2. Могти, вважатися. 3. Починати, виявитися. 4. Прагнути, називатися.

- Схарактеризувати порядок слів у складених реченнях. Виділити слова, на які падає логічний наголос.

Відтворення деформованого висловлювання

- Відновити текст, уставляючи потрібні за змістом іменні частини складеного присудка з довідки. Схарактеризувати присудки за схе­мою (див. урок № 17).

    У мистецтві є постаті з величезною силою впливу, і ця сила ся­гає далеко в часі. ... для нас є Есхіл, Поліклет, Фідій, Мікеланджело, Рафаель, Гете, Моцарт. їхня творчість — як живе ... , як хронологічні ... , велике ... для вдячних нащадків.

   Видатний російський художник-реаліст М.Врубель належить ... цієї геніальної ... митців. Майстер монументального розпису, театрально- декораційного і прикладного живопису, скульптор і графік, він став справжнім ... , піднявся на рівень кращих європейських зразків, за­лишившись при цьому вірним класичному мистецтву — реалізму.

    Дивну ... несуть образи творів художника: Царівна-лебідь, Пан, Богатир, багатоликий Демон, вражаючи своєю внутрішньою силою, напругою, яскравістю і незбагненною таємничістю. Сила уяви від йо­го картин настільки ... , що і сам митець постає ... дуже могутньою, імпульсивною, пристрасною (Т. Кормакова).

Довідка: віхи, новатором, «вічними супутниками», джерело, енер­гетику, надбання, велика, до когорти, людиною.

- Указати на спосіб вираження іменної частини відновлених присудків.

V. Узагальнення й систематизація вивченого

Диктант-тест

   Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них іменної частини складеного присудка.

А Романтична окриленість музики Віталія Кирейка стала напрочуд близькою поетиці  української драматургії (М. Загайкевич). 

Б Тут кожний камінь — мій, і кожний подих — мій (JI. Первомайський).   

В Уперше в живопис Врубель увів різно­манітні матеріали: скло, гіпс, наклейки з паперу (Т. Кормакова).

Г Ледар був дуже ласий на чужі ковбаси.

Д Врубель був зачарований кольором, йо­го грою, переливами (Т. Кормакова).

1 Іменник.

2 Прикметник.

3 Займенник.

4 Дієприкметник.

5 Фразеологізм.

Лінгвістична гра «Третє зайве»

► Проаналізувати речення. Знайти в кожній групі речень «зайве» за видом присудка. Свій вибір обґрунтувати.

І.

1. Дерева в садках починають жовтіти (В. Гаман).

2. Село ста­ло лунким (В. Гаман).

3. Звук літаків із неба був гучним і страхітли­вим (В. Гаман).

ІІ.

1. Своєрідною візитівкою, окрасою та символом Києва став ка­штан (В. Грабовський).

2. Каштани уквітчували Київ завжди (В. Гра­бовський).

3. Батьківщиною славнозвісного символу Києва є Балканський півострів (В. Грабовський).

ІІІ.

1. Не перестає дивувати світ поліський серпанок (О. Ірванець).

2. Усюди буде супроводжувати вас дух старовини, історії, віри й на­родної мудрості (О. Ірванець).

3. Усюди будуть зустрічати вас щирі, відкриті люди (О. Ірванець).

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

   Чи згодні ви з думкою, що за кожним славетним українським іме­нем — сторінка нашої історії, культури, зрештою, духовного надбання? Оформити свої міркування у вигляді твору-роздуму на тему «Славетні іме­на України». Визначити присудки, назвати їх вид і спосіб вираження.