Контрольна робота №2
КОНТРОЛЬНА РОБОТА (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ).
ВИВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ
МОВЧКИ
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів
з теми «Головні члени двоскладного
речення»; перевірити знання й уміння щодо ролі підмета і присудка в
мовленні; з'ясувати можливі недоліки в знаннях учнів з метою усунення
їх; ознайомити восьмикласників з вивчальним різновидом читання текстів мовчки,
розвивати вміння читати мовчки висловлювання, глибоко проникаючи в його зміст й
максимально повно охоплюючи нову інформацію.
Tип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
ІІ.
Ознайомлення
з темою, метою й
завданнями уроку
ІІІ.
Мотивація навчальної
діяльності
Ознайомлення із
критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо
виконання їх.
ІV. Виконання завдань тестового характеру
Коментар учителя. Уміння
читати — необхідне й важливе для сучасної людини, оскільки сприяє
розвиткові не лише навчальних умінь, а й задоволенню культурно-естетичних
потреб.
Процес
читання складається з одночасного сприймання й осмислення інформації, від
якості сприймання якої залежить характер і рівень розуміння
висловлювання.
Як
правило, інформацію можна опрацювати різними видами читання:
ознайомлювальним, вивчальним, вибірковим, читанням-скануванням тощо.
Найефективнішим уважається вивчальне читання мовчки, у процесі якого
глибоко аналізується зміст висловлювання, з'ясовуються особливості його
композиції, причиново-наслідкові зв'язки, виражально-зображувальні засоби,
дається оцінка прочитаному.
► Ознайомитись із пам'яткою.
Прочитати мовчки текст, скориставшись вивчальним різновидом читання.
З'ясувати швидкість читання за 1 хв.
МОВА І МИСТЕЦТВО
Мова є основою
всіх словесних мистецтв як усних, так і писемних. Без людської мови не було б ні
усної словесності, ні поезії, ні прози. Усі словесні мистецтва є динамічними
мистецтвами, бо вони виявляються в часі. А що власне ми називаємо
мистецтвом? Можна сказати так: мистецтво — це творча діяльність людей,
спрямована на створення естетичних цінностей. У цьому визначенні цінностями
називається все те, що для людей має не матеріальну, а духовну вартість, що
задовольняє як їхні почуття, так і їхній розум.
Якщо
розрізняти динамічні та статичні мистецтва, то до перших можна залічити, крім
словесного мистецтва, ще музику і балет (мистецтво танців). Статичними
можна назвати живопис у всіх його різновидах (художню графіку, орнаменталістику
— мистецтво створення орнаментів — візерунків, так званий абстрактний
живопис тощо), скульптуру (гліптику — різьблення, пластику — ліплення),
архітектуру.
Поділ мистецтв на образотворчі та необразотворчі нас не задовольняє, бо по
суті всі мистецтва є образотворчими, тільки одні створюють зорові
(оптичні), а інші — слухові (акустичні) образи.
Музика
буває вокальною (спів) та інструментальною. У вокальній музиці можуть
сполучатися словесне й музичне мистецтва (романси, опера). Сполученням музики з
хореографією є балет («орхестика»), а досить складною формою сполучення мистецтв
є театр, театральні вистави.
У давньогрецьких
театральних виставах сполучалися словесність (декламація), музика (вокал) і
танці.
Лише ті
мистецтва, у яких мала значення людська мова, могли давати «повну» інформацію,
тобто інформацію про все, що має бути в компетенції людей. Як мова є
системою словесних знаків, так і музика є системою членоподільних, тобто таких,
що відрізняються один від одного, звуків. Музика діє на психіку людей, отже
передає передусім естетичну інформацію, яка згодом у свідомості людей може
«перекладатися» і на логічну інформацію залежно від того, хто сприймає виконання
музичного твору. Однакові для музики і для мови особливості звуків (як
коливання пружного середовища — повітря) використовуються в цих сферах
людської діяльності по-різному. Тут ідеться про висоту, тривалість та силу
звуків.
Таким чином,
музику можна вивчати з семіотичного погляду. Це вивчення почалося лише недавно і
має бути перспективним. У давній Греції лірична поезія була безпосередньо
пов'язана з музикою. З нею пов'язувалася певною мірою і епічна поезія, твори
якої-рап- соди декламували під акомпанемент струнних музичних інструментів. Від
назви цих рапсодів походить назва окремих частин таких великих творів, як
«Іліада» та «Одіссея» — рапсодії (А. Білецькш).
- З'ясувати, що виражає
заголовок: тему чи основну думку.
- Визначити основну і другорядну
інформацію в прочитаному тексті.
- Скласти план висловлювання.
Усно переказати, максимально повно передаючи зміст
прочитаного.
ПАМ'ЯТКА
Вивчальне читання мовчки текстів
різних стилів
Читаючи мовчки
текст:
-
глибоко проникайте в його зміст;
-
максимально повно охоплюйте нову інформацію;
-
розумійте взаємозв'язок явищ, фактів, подій, описаних у тексті;
-
з'ясовуйте особливості композиції тексту;
-
визначайте основну і другорядну інформацію;
-
запам'ятовуйте причиново-наслідкові зв'язки між явищами;
-
ставтесь до прочитаного творчо і критично.
Скласти повідомлення в науковому стилі на тему «Головні члени речення».