Контрольна робота №2

Урок № 20

КОНТРОЛЬНА РОБОТА (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ).

ВИВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ

Мета:  оцінити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Го­ловні члени двоскладного речення»; перевірити знання й уміння щодо ролі підмета і присудка в мовленні; з'я­сувати можливі недоліки в знаннях учнів з метою усу­нення їх; ознайомити восьмикласників з вивчальним різновидом читання текстів мовчки, розвивати вміння читати мовчки висловлювання, глибоко проникаючи в його зміст й максимально повно охоплюючи нову ін­формацію.

Tип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Про­ведення інструктажу щодо виконання їх.

ІV. Виконання завдань тестового характеру

V. Вивчальне читання мовчки

Коментар учителя. Уміння читати — необхідне й важливе для су­часної людини, оскільки сприяє розвиткові не лише навчальних умінь, а й задоволенню культурно-естетичних потреб.

     Процес читання складається з одночасного сприймання й осмис­лення інформації, від якості сприймання якої залежить характер і рі­вень розуміння висловлювання.

    Як правило, інформацію можна опрацювати різними видами чи­тання: ознайомлювальним, вивчальним, вибірковим, читанням-скануванням тощо. Найефективнішим уважається вивчальне читання мовч­ки, у процесі якого глибоко аналізується зміст висловлювання, з'ясо­вуються особливості його композиції, причиново-наслідкові зв'язки, виражально-зображувальні засоби, дається оцінка прочитаному.

Читання мовчки висловлювання

► Ознайомитись із пам'яткою. Прочитати мовчки текст, скористав­шись вивчальним різновидом читання. З'ясувати швидкість чи­тання за 1 хв.

МОВА І МИСТЕЦТВО

   Мова є основою всіх словесних мистецтв як усних, так і писемних. Без людської мови не було б ні усної словесності, ні поезії, ні прози. Усі словесні мистецтва є динамічними мистецтвами, бо вони виявля­ються в часі. А що власне ми називаємо мистецтвом? Можна сказати так: мистецтво — це творча діяльність людей, спрямована на створен­ня естетичних цінностей. У цьому визначенні цінностями називаєть­ся все те, що для людей має не матеріальну, а духовну вартість, що задовольняє як їхні почуття, так і їхній розум.

    Якщо розрізняти динамічні та статичні мистецтва, то до перших можна залічити, крім словесного мистецтва, ще музику і балет (мисте­цтво танців). Статичними можна назвати живопис у всіх його різновидах (художню графіку, орнаменталістику — мистецтво створення орнамен­тів — візерунків, так званий абстрактний живопис тощо), скульптуру (гліптику — різьблення, пластику — ліплення), архітектуру.

     Поділ мистецтв на образотворчі та необразотворчі нас не задоволь­няє, бо по суті всі мистецтва є образотворчими, тільки одні створю­ють зорові (оптичні), а інші — слухові (акустичні) образи.

    Музика буває вокальною (спів) та інструментальною. У вокальній музиці можуть сполучатися словесне й музичне мистецтва (романси, опера). Сполученням музики з хореографією є балет («орхестика»), а досить складною формою сполучення мистецтв є театр, театраль­ні вистави.

   У давньогрецьких театральних виставах сполучалися словесність (декламація), музика (вокал) і танці.

   Лише ті мистецтва, у яких мала значення людська мова, могли давати «повну» інформацію, тобто інформацію про все, що має бу­ти в компетенції людей. Як мова є системою словесних знаків, так і музика є системою членоподільних, тобто таких, що відрізняються один від одного, звуків. Музика діє на психіку людей, отже передає передусім естетичну інформацію, яка згодом у свідомості людей мо­же «перекладатися» і на логічну інформацію залежно від того, хто сприймає виконання музичного твору. Однакові для музики і для мо­ви особливості звуків (як коливання пружного середовища — пові­тря) використовуються в цих сферах людської діяльності по-різному. Тут ідеться про висоту, тривалість та силу звуків.

   Таким чином, музику можна вивчати з семіотичного погляду. Це вивчення почалося лише недавно і має бути перспективним. У дав­ній Греції лірична поезія була безпосередньо пов'язана з музикою. З нею пов'язувалася певною мірою і епічна поезія, твори якої-рап- соди декламували під акомпанемент струнних музичних інструментів. Від назви цих рапсодів походить назва окремих частин таких великих творів, як «Іліада» та «Одіссея» — рапсодії (А. Білецькш).

- З'ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку.

- Визначити основну і другорядну інформацію в прочитаному тек­сті.

- Скласти план висловлювання. Усно переказати, максимально по­вно передаючи зміст прочитаного.

ПАМ'ЯТКА

Вивчальне читання мовчки текстів різних стилів

Читаючи мовчки текст:

  1. глибоко проникайте в його зміст;
  2. максимально повно охоплюйте нову інформацію;
  3. розумійте взаємозв'язок явищ, фактів, подій, описаних у тексті;
  4. з'ясовуйте особливості композиції тексту;
  5. визначайте основну і другорядну інформацію;
  6. запам'ятовуйте причиново-наслідкові зв'язки між явищами;
  7. ставтесь до прочитаного творчо і критично.

VI. Домашнє завдання

Скласти повідомлення в науковому стилі на тему «Головні чле­ни речення».