Прикладка як різновид означення
ПРИКЛАДКА
ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ.
НАПИСАННЯ
НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ
ДЕФІС.
ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ
Мета: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до мистецтва як вагомого духовного надбання народу.
Тип уроку: урок
формування практичних умінь і навичок.
ІІ. Ознайомлення
з темою, метою й
завданнями уроку
ІІІ.
Розвиток пошукової
пізнавальної активності учнів
Творче
спостереження з елементами аналізу
- Прочитати текст. Визначити його
стильову і жанрову належність. Схарактеризувати виділені слова (на які запитання
відповідають, що означають, до яких слів належать).
Переглядаючи творчий доробок майстрів народної творчості, живописців та
графіків Житомирського Полісся, часто є нагода зустріти символ-знак тризуб у
декоративних, графічних або живописних композиціях. Принаймні, згадаймо вже
добре відомий у мистецьких колах декоративний твір «Князь Володимир» Олексія
Макаренка, заслуженого майстра народної творчості України та першого
лауреата премії імені Івана Огієнка, із так званого іконостасу «Реквієм.
Україна», або у його подальших розписах-портретах «Іван Мазепа», «Митрополит
Іларіон», «Свіча», «Євангеліст».
Творчий зір
житомирського різьбяра Михайла Соломченка також занотовує сонцедайну сутність
трисуття, доцільніше сказати, тризуба-трояна в жіночому образі настінної
декоративної тарелі «Берегиня» і в десятках авторських стрічкових горизонтальних
орнаментів для художньої різьби по дереву (А.
Шевчук).
- Пригадати основні правила
вживання великої літери в іменниках.
- Прочитати вголос уривки хроніки
літературно-мистецького життя Волині. Виписати прикладки з означуваними словами.
Указати на значення прикладок, підкреслити їх.
Уривок
1
Волиняни взяли
участь у XII Національному форумі книговидавців України, що традиційно
відбувається у місті Львові. Цього разу форум зібрав 577 підприємців та
книговидавничих організацій. Було організовано виставку-продаж книг
видавництв «Терен», «Твердиня», «Вежа».
Уривок
2
«Лесина казка» — таку
назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30
художніх композицій — фігурки ля- льок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки
«Лісова пісня», виконаних матір'ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських
краєвидів виконані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки — їх восьмирічним
сином Андрієм. Виставка присвячена 135-річчю з дня народження Лесі Українки (3
альманаху «Світязь»).
IV. Виконання системи
практичних завдань
Самостійне опрацювання
таблиці
Правопис непоширених
прикладок
Дефіс
ставиться |
Дефіс не
ставиться |
Якщо у ролі прикладки виступає родова назва: звіробій-трава,
Ахун-гора, Донець-ріка. Якщо означуване слово і прикладка є загальними назвами: дівчина-красуня,
жінка-легенда, герой-рятівник. Якщо означуване слово і прикладка можуть мінятися місцями: художник-пейзажист і
пейзажист-художник. Якщо прикладка входить до
складу терміна: льон-довгунець,
заєць-русак |
Якщо прикладкою виступає
видова назва: місто Херсон, ріка Дніпро, трава
звіробій. Якщо іменник, що має означальне значення і вжитий у ролі прикладки, стоїть перед означуваним словом: красуня дівчина,
богатир хлопець |
Дослідження-відновлення
деформованого висловлювання
► Дослідити, чи становлять подані речення зв'язне висловлювання. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Записати його, правильно оформлюючи прикладки. Пояснити їх правопис.
1. Воно було
присвячене черговій річниці створення Лесею Українкою безсмертної
драми/феєрії. 2. У святі взяли участь письменники з Києва, Рівного,
Острога, Тернополя, Вінниці. 3. На Ковельщині вже вшосте відбулося поетичне
свято Лісова пісня. 4. Наступного дня свято перемістилося в урочище Нечімне, де
під зелене склепіння лісу зійшлися дорослі і малі
мешканці з навколишніх сіл, представники товариства Просвіта, члени Союзу
українок, учителі/словесники, працівники культури, учні та випускники шкіл.
5. Вони відвідали музей/ садибу Лесі Українки в Колодяжному, виступили на
вечорі/зустрічі з творчою інтелігенцією, яка відбулась у центральній районній
бібліотеці у Ковелі (За Н. Горик).
- Назвати прикладки з тексту, які
в лапки не беруться. Пояснити чому.
- Пояснити вживання великої
літери в іменниках.
Вибірково-розподільний
диктант
► Згрупувати сполучення слів
відповідно до правил правопису. Заповнити таблицю.
Прикладки, що пишуться
через дефіс |
Прикладки, що пишуться
окремо |
|
|
Брати/слов'яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець,
поет/романтик, місто/Берислав, очі/волошки, конструктор/Корольов,
дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фі-
зик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк,
пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, Острів/Мурашиний,
Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира,
будинок/мурашник.
- По одному прикладу з кожної
колонки таблиці ввести в самостійно складені речення. Підкреслити
прикладки.
- До поданих означуваних слів
дібрати прикладки, які б: а) писалися через дефіс; б) уживалися в лапках
або окремо.
Зразок.
Художник-декоратор, художник Михайло
Врубель; картина-вітраж, картина
«Демон».
Світлина,
довідник, твір, симфонія, вірш, салон, конкурс,
фестиваль.
- Навести власні приклади
означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в
лапках.
Творче
конструювання (робота в парах)
- Скласти й записати речення так,
щоб подані слова і словосполучення виступали: а) прикладками; б) іншими
членами реченнями.
Зразок. На березі
річки Дніпро поблизу Канева, відбувся концерт народних
аматорських колективів. Зі сторінок літературного альманаху
«Дніпро» можна познайомитися з сучасними українськими
письменниками. Дніпро — найбільша водна артерія
України.
Шляхами
Кобзаря, Славутич, червона калина, берегиня.
- Визначити синтаксичну роль
означуваних слів при прикладках.
V.
Систематизація й
узагальнення вивченого
- Подумати й дати відповіді на
запитання:
-
Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.
-
Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами.
-
За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади.
-
Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо?
-
Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки.
VІ.
Домашнє
завдання
Виписати з підручника української
літератури по 5 речень з:
-
непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;
-
прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.