Прикладка як різновид означення

Урок № 22

ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ.

НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ

ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ

Мета:  сформувати в учнів поняття про прикладку як різно­вид означення, його функцію в реченні; розвивати пра­вописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до мистецтва як вагомого ду­ховного надбання народу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. Визначити його стильову і жанрову належність. Схарактеризувати виділені слова (на які запитання відповідають, що означають, до яких слів належать).

    Переглядаючи творчий доробок майстрів народної творчості, жи­вописців та графіків Житомирського Полісся, часто є нагода зустріти символ-знак тризуб у декоративних, графічних або живописних ком­позиціях. Принаймні, згадаймо вже добре відомий у мистецьких колах декоративний твір «Князь Володимир» Олексія Макаренка, заслуже­ного майстра народної творчості України та першого лауреата премії імені Івана Огієнка, із так званого іконостасу «Реквієм. Україна», або у його подальших розписах-портретах «Іван Мазепа», «Митрополит Іларіон», «Свіча», «Євангеліст».

   Творчий зір житомирського різьбяра Михайла Соломченка також занотовує сонцедайну сутність трисуття, доцільніше сказати, тризуба-трояна в жіночому образі настінної декоративної тарелі «Берегиня» і в десятках авторських стрічкових горизонтальних орнаментів для художньої різьби по дереву (А. Шевчук).

- Пригадати основні правила вживання великої літери в іменни­ках.

Вибіркова робота

- Прочитати вголос уривки хроніки літературно-мистецького життя Волині. Виписати прикладки з означуваними словами. Указати на значення прикладок, підкреслити їх.

Уривок 1

   Волиняни взяли участь у XII Національному форумі книговидавців України, що традиційно відбувається у місті Львові. Цього разу форум зібрав 577 підприємців та книговидавничих організацій. Було організо­вано виставку-продаж книг видавництв «Терен», «Твердиня», «Вежа».

Уривок 2

  «Лесина казка» — таку назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30 художніх композицій — фігурки ля- льок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», викона­них матір'ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських краєвидів ви­конані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки — їх восьмирічним сином Андрієм. Виставка присвячена 135-річчю з дня народження Лесі Українки (3 альманаху «Світязь»).

IV. Виконання системи практичних завдань

Самостійне опрацювання таблиці

Правопис непоширених прикладок

Дефіс ставиться

Дефіс не ставиться

Якщо у ролі прикладки висту­пає родова назва:

звіробій-трава, Ахун-гора, Донець-ріка.

Якщо означуване слово і при­кладка є загальними назвами:

дівчина-красуня, жінка-легенда, герой-рятівник.

Якщо означуване слово і при­кладка можуть мінятися місця­ми:

художник-пейзажист і пейзажист-художник.

Якщо прикладка входить до скла­ду терміна: льон-довгунець, заєць-русак

Якщо прикладкою виступає ви­дова назва: місто Херсон, ріка Дніпро, трава звіробій.

Якщо іменник, що має означаль­не значення і вжитий у ролі при­кладки, стоїть перед означуваним словом:

красуня дівчина, богатир хлопець

 

Дослідження-відновлення деформованого висловлювання

► Дослідити, чи становлять подані речення зв'язне висловлювання. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Записати його, правиль­но оформлюючи прикладки. Пояснити їх правопис.

   1. Воно було присвячене черговій річниці створення Лесею Укра­їнкою безсмертної драми/феєрії. 2. У святі взяли участь письменни­ки з Києва, Рівного, Острога, Тернополя, Вінниці. 3. На Ковельщині вже вшосте відбулося поетичне свято Лісова пісня. 4. Наступного дня свято перемістилося в урочище Нечімне, де під зелене склепіння лісу зійшлися дорослі і малі мешканці з навколишніх сіл, представники товариства Просвіта, члени Союзу українок, учителі/словесники, пра­цівники культури, учні та випускники шкіл. 5. Вони відвідали музей/ садибу Лесі Українки в Колодяжному, виступили на вечорі/зустрічі з творчою інтелігенцією, яка відбулась у центральній районній бібліо­теці у Ковелі (За Н. Горик).

- Назвати прикладки з тексту, які в лапки не беруться. Пояснити чому.

- Пояснити вживання великої літери в іменниках.

Вибірково-розподільний диктант

► Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. За­повнити таблицю.

Прикладки, що пишуться через дефіс

Прикладки, що пишуться окремо

 

 

 

    Брати/слов'яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Берислав, очі/волошки, конструктор/Корольов, дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фі- зик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк, піс­ні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, Острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник.

- По одному прикладу з кожної колонки таблиці ввести в самостій­но складені речення. Підкреслити прикладки.

Творче моделювання

- До поданих означуваних слів дібрати прикладки, які б: а) писа­лися через дефіс; б) уживалися в лапках або окремо.

Зразок. Художник-декоратор, художник Михайло Врубель; картина-вітраж, картина «Демон».

    Світлина, довідник, твір, симфонія, вірш, салон, конкурс, фестиваль.

- Навести власні приклади означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в лапках.

Творче конструювання (робота в парах)

- Скласти й записати речення так, щоб подані слова і словосполу­чення виступали: а) прикладками; б) іншими членами реченнями.

Зразок. На березі річки Дніпро поблизу Канева, відбувся концерт народних аматорських колективів. Зі сторінок літературного альманаху «Дніпро» можна познайомитися з сучасними українськими письмен­никами. Дніпро — найбільша водна артерія України.

    Шляхами Кобзаря, Славутич, червона калина, берегиня.

- Визначити синтаксичну роль означуваних слів при прикладках.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

- Подумати й дати відповіді на запитання:

  1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.
  2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь про­ілюструвати власними прикладами.
  3. За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади.
  4. Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо?
  5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки.

VІ. Домашнє завдання

Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:

  • непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;
  • прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикла­док.