Другорядні члени речення (узагальнення)

Урок № 27

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ

З ТЕМИ «ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ»

Мета:  узагальнити й систематизувати знання з розділу «Другорядні члени речення», сформувати ці­лісну систему особистих знань учнів з теми, структуру вати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удо­сконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунто­вувати тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми

Мовознавча вікторина

- Дати відповіді на запитання й виконати завдання.

  1. На що вказує означення? Які види означень ви знаєте? Навести приклади.
  2. Як називається образне означення в художньому мовленні? Яка його стилістична роль? Відповідь проілюструвати прикладами.
  3. Чому, на вашу думку, прикладка є різновидом означенням? На­звати основні правила правопису прикладок.
  4. Що таке додаток? Як відрізнити прямий додаток від непрямого?
  5. Які види обставин вам відомі? Чим вони виражаються, на які за­питання відповідають?
  6. Яким членом речення виступає порівняльний зворот?
  7. Які другорядні члени речення можуть належати до групи підмета і до групи присудка, а які — лише до групи присудка? Довести це на прикладах.

ІV. Виконання системи завдань

Робота з текстом (робота за варіантами)

- Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. З'ясувати стильову належність висловлювання. Назвати граматичні основи речень. Схарактеризувати другорядні члени речення групи підмета і гру­пи присудка (усно).

Варіант 1

  За своїм змістом вітальні формули у різних етномовних спільнотах дуже відмінні, різноманітні. Проте всім вітанням властива однакова етикетна спрямованість: засвідчити увагу до людини, ґречне ставлен­ня до неї, побажати їй чогось доброго тощо.

    Українська мова багата на вітальні формули. Вислови Доброго ран­ку! Доброго дня! Доброго вечора! є стилістично нейтральними. їх у від­повідну пору дня можуть уживати адресанти всіх категорій до адре­сатів будь-якого соціально статусу.

   Стягнене Добридень! у літературному мовленні нині ми вживає­мо рідко, а Добривечір! майже вийшло з ужитку. Із таких стягнених в одне слово етикетних словосполучень залишилося тільки Добраніч! (Я. Радевич-Винницький).

Варіант 2

   Усмішка — винятково важливий несловесний знак етикетно­го спілкування. Вона є найдієвішою зброєю, за допомогою якої
найлегше проникнути крізь панцир інших «Я». Дружня усмішка усуває настороженість або агресивність, долає всілякі перешкоди у спілку­ванні з людьми. Вона створює позитивну ауру спілкування. Відкрите обличчя, прямий погляд, привітна усмішка — це прикмети людини чесної, розумної, привітної, вихованої, сильної.

   В американському суспільстві вже не один десяток років поши­рене гасло «Усміхайтесь!» За твердженням психологів, коли людина усміхається, то, навіть якщо вона має якийсь клопіт, негаразди, зі­псований настрій, через 10—15 хвилин їй полегшає на душі (Я. Paдевич-Винницький).

Синтаксичний розбір речень

- Прочитати текст. Довести, що висловлювання належить до худож­нього стилю. Яке речення за будовою є «зайвим»?

    Цілими днями Улянка блукала в лісі. Її вабив таємничий Одудів яр. Любила лежати дівчинка у високій траві на галявині. Ця галявина була як райдужне око старого лісу. Лежала дівчинка на галявині, і по­луденна спека пашіла млістю й духом нагрітого листя. Вона відчувала себе маленькою хазяйкою в цьому лісі! (За О. Донченком).

- Зробити синтаксичний розбір простих речень, користуючись ал­горитмом.

Творче моделювання

- Доповнити народні вислови, дібравши їх продовження. Записати їх, розставляючи потрібні розділові знаки.

1. Рідний край...

Кожному мила...

Кожний край...

Жити...

Узявший меч...

Довдка: ...своя сторона. ...має свій звичай. ...від меча й пропаде. ...вітчизні служити. ...земний рай.

- Зробити синтаксичний розбір речень.

Диктант-тест

- Позначити рядки, у яких перед порівняльним зворотом уживаєть­ся кома.

А Національне минуле служить нам ніби для перевірки того, хто ми є (Г. Лозко).

Б Спогади докучливі як нежить що тій славі принесуть нове? (В. Симоненко).

В На гіллі рясному цвіт немов сніжинки (В. Сосюра).

Г Національна гордість проявляється як щось природне для всієї нації (Г. Лозко).

АЛГОРИТМ

синтаксичного розбору двоскладного речення

shemu_25.jpg

 

Творче конструювання (робота в міні-групах)

► Об'єднавшись у міні-групи, поширити подані речення другоряд­ними членами, указавши на спосіб їх морфологічного вираження. В одне з речень увести порівняльний зворот.

1-ша група: 1. Нація має звичаї. 2. Збереглося багато повір'їв.

2-га група: 1. Поставлено завдання. 2. Природа залишається за­гадкою.

3-тя група: 1. Людина прагнула пізнати природу. 2. Змінився ліс.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

  1. Узагальнити теоретичний матеріал про другорядні члени речення. Підготуватися до тематичної контрольної роботи у формі тесто­вих завдань закритої і відкритої форми.
  2. Написати (на вибір): а) твір-опис краєвиду в художньому стилі, використовуючи художні означення, непоширені прикладки й по­рівняльні звороти; б) твір-роздум у публіцистичному стилі на тему «У чому проявляється мудрість людини?», використовуючи обста­вини різних видів та порівняльні звороти.