Неозначено-особові речення

Урок № 30

НЕОЗНАЧЕНО-ОСОБОВІ РЕЧЕННЯ

Мета:  поглибити знання учнів про односкладні дієслівні ре­чення; сформувати поняття про неозначено-особове ре­чення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати неозначено-особові речення, у яких го­ловний член має різні способи морфологічного виражен­ня; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу поглибити світогляд восьми­класників щодо національної культури українців.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми

Творче спостереження з елементами вибіркової роботи

► Прочитати виразно текст. Визначити його тему й основну думку.

Указати на стильову належність висловлювання.

   Комплімент уживають здебільшого при зустрічі замість традицій­ного вітання, наприклад: «Які Ви чудові сьогодні!», «Ви чарівні сьо­годні, як завжди!» однак компліменти можуть звучати і після слів ві­тань або під час розмови.

   Існують своєрідні правила вживання компліментів. їх дотриму­ються з метою уникнення можливих непорозумінь.

    По-перше, не кажіть людині того, що їй не приємне або зовсім не властиве. По-друге, комплімент неповинен бути багатозначним. По-третє, уникайте незрозумілих слів, якщо вам заздалегідь не відо­мо, знає їх ваш співрозмовник чи ні. І насамкінець, комплімент по­винен бути щирим.

   Будьте винахідливими і вмійте виявити власну думку, позицію, оцінку, кажучи комплімент. Удалим компліментом завжди спонука­ють до зворотної люб'язності (С. Богдан).

- Знайти односкладні речення. Виписати їх. Дослідити способи мор­фологічного вираження в них головного члена.

- Назвати односкладні речення, у яких головний член виражений дієсловом у формі III особи множини.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Колективне опрацювання опорної схеми

shemu_28.jpg

Дослідження-характеристика

► Скориставшись схемою, указати на спосіб морфологічного вира­ження головного члена в неозначено-особових реченнях.

    1. Автором мініатюр з Пересопницького Євангелія вважають пе­реписувача книги Михайла (О. Харченко). 2. Здавна розповідають про загадкові підземні ходи Ужгородського замку (В. Зубач). 3. У XIII сто­літті княгиню Ольгу оголосили святою (М. Надточій). 4. По-різному оповідають про місце народження та походження княгині Ольги (М. Надточій). 5. Хіба що серцем тільки пізнаватимуть бездонну гли­боку печаль і коломийкове грайливе роздолля Черемошу (І. Пільгук). 6. Спершу згадували про місяць, про зорі, про сонце (С. Васильченко).

7. Поговорили й про те, й про інше, і про голод, і про війну (М. Красуцький). 8. Мало хіба кого б'ють на земній кулі?! (П. Федченко). 9. Нас запримітили! (П. Федченко).

- Визначити вид восьмого речення за метою висловлювання й емо­ційним забарвленням.

V. Виконання системи пізнавальних завдань творчого характеру

Дослідження-зіставлення

Прочитати речення. Визначити, у яких із них виділені слова ви­ступають у ролі присудка двоскладного речення, а в яких — у ролі головного члена односкладного неозначено-особового речення.

   1. Зворушливо закликали до себе розчинені змереженими заві­сами віконечка будиночку (Н. Романович-Ткаченко). 2. Під вогнище ми видовбали в піску яму (О. Васильківський). 3. На вогонь дивилися нескінченно й щоразу бачили в ньому щось нове (О. Васильківський). 4. Дрімають степи, лани й гаї дрімотою мирною (Д. Гуменна). 5. Важкі краплі роси падали зрідка й тихо в траву (Ю. Смолич). 6. На весілля випікали коровай і благословляли ним подружжя (Р. Мовчан). 7. Су­купність норм і правил, покликаних регулювати зовнішні форми по­ведінки людини, називають етикетом (А. Коваль).

Дубль-диктант

- Прочитати визначення відомих вам лінгвістичних понять. Пояс­нити вживання в них тире.

     1. Логічний наголос — це виділення найважливішого слова (сло­восполучення) в повідомленні.

2. Окличне речення — розповідне, пи­тальне, спонукальне речення, вимовлене з підсиленою, напруженою інтонацією.

3. Абзац — відступ у початковому рядку тексту; відносно закінчена і пов'язана єдністю змісту частина тексту від одного від­ступу до іншого.

4. Текст — об'єднаний за змістом і граматично пи­семний чи усний зв'язний і цілісний мовленнєвий відрізок.

5. Слово­сполучення — поєднання двох і більше повнозначних слів, пов'язаних за змістом або за змістом і граматично.

- По пам'яті дати визначення понять у формі односкладних неозна­чено-особових речень. З'ясувати, чи можна вважати трансформо­вані речення граматичними синонімами.

Дослідження-трансформація

- Утворити односкладні неозначено-особові речення, трансформу­вавши подані синтаксичні конструкції. Указати на спосіб вира­ження головного члена.

Зразок. До хліба українці віддавна ставилися з особливим поша­нівком (П. Мовчан). — До хліба в Україні віддавна ставилися з осо­бливим пошанівком.

     1. Упродовж віків Несторів літопис був прикладом єднання, па­тріотизму й поваги до інших народів (Д. Степовик). 2. Розвиток ра­кетної галузі та космічної техніки й початок космічної ери в історії людства світ пов'язує насамперед з ім'ям академіка Сергія Корольова (В. Горбунов). 3. До етикету належать поведінка, форми звертання й привітання, манери й одяг (А. Коваль).

- Визначити, яку синтаксичну функцію виконують виділені слова у трансформованих реченнях.

Вибіркова робота

Прочитати заголовки до висловлювань. Дослідити їх синтаксич­ну організацію. Записати їх до відповідних колонок таблиці. Свій вибір обґрунтувати.

Означено-особові речення

Неозначено-особові речення

Двоскладні речення

 

 

 

 

    1. Як одягалися в давнину. 2. На чиїх раменах стоїмо? 3. Вона підкорила Європу. 4. За що цінують дуб. 5. Про що розповідають ко­льори? 6. Бережімо багатства природи. 7. Чого не знайдеш в Україні? 8. Падають зірки. 9. Як виникають озера. 10. Коли копають картоплі. 11. В Україні досліджують атом. 12. Топчу, топчу ряст.

- Визначити спосіб морфологічного вираження головних членів од­носкладних і двоскладних речень.

Лінгвостилістичний аналіз висловлювання

- Прочитати мовчки текст. Визначити його тему й основну думку. Дібрати заголовок. З'ясувати стильову належність висловлюван­ня. Дослідити його синтаксичну організацію.

      Художнє оздоблення полотна — давня традиція українського на­роду. Вишивання набуло особливого поширення серед простого люду. У середньовіччі майже в кожній родині захоплювалися мистецтвом вишивки. Нею обрамлювали практично всі господарсько-побутові вироби: сорочки, скатертини, рушники тощо.

    Довголітній досвід наших пращурів одпрактикував значну кількість рецептів отримання найтонших нюансів кольорових відтінків. Тради­ційно виготовляли барвники з багатьох компонентів живої природи: кори дерев, листя, коріння, плодів та квітів. Для кожного окремого випадку були свої строки збирання й заготівлі сировини, суворий ре­жим дозування, чітка технологія заварювання тощо.

    Практично з кожної бадилинки можна було отримати барвник. З дикої груші, наприклад, виготовляли кілька фарб: з кори — корич­неву, з листя — жовту, з кисличок рецептували жовтавий. Для темно-синіх барвників використовували цвіт еону, а для зеленої — чор­ної ружі та рясту. Цими настоями фарбували нитки й тонку тканину (За В. Скуратівським).

► Зробити висновок, яку стилістичну функцію виконують одно­складні неозначено-особові речення в мовленні.

Методичний коментар. Неозначено-особові речення стилістично виразні. Ними користуються в усіх стилях мовлення — розмовному, художньому, науковому, публіцистичному, офіційно-діловому. Вираз­ність конструкцій досягається тим, що в них наголошується дія. Ви­користовуються вони в такій ситуації мовлення, коли в центрі уваги потрібно поставити дію, процес її виконання, а не виконавців. Вони мисляться неозначено, чітко не визначаються. Множинна дієслівна форма головного члена (III особа множини теперішнього, майбутньо­го чи минулого часу) вказує, що дія стосується багатьох осіб.

     Стилістична роль неозначено-особових речень виразно просте­жується в контексті, де вони можуть виступати як самостійні прості речення і як складові частини складного.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

   - З дієсловами висаджувати, визначати, називати скласти пари ре­чень:

а) двоскладні; б) односкладні неозначено-особові.

Схарактери­зувати в них головні члени.