Повні й неповні речення

Урок № 37

ПОВНІ Й НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ.

ТИРЕ В НЕПОВНИХ РЕЧЕННЯХ

Мета:  поглибити знання учнів про повні й неповні речення, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень, розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писем­ному мовленні, удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Виконання системи проблемно-пошукових завдань пізнавального характеру

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати висловлювання. Схарактеризувати речення за повно­тою висловленої думки. Назвати неповні речення.

    Я виріс на Дніпрі. Який це чарівний край! Яка течія, які береги, яка природа навколо! Гляньте ось на ці краєвиди. Але це не те, що навколо мого Канева, біля Дніпра, що залишилося в моїй пам'яті. Недавно я бачив чудовий український фільм. Тут, у Каннах, на фес­тивалі. І раптом — Дніпро, його розлога течія... Я почув навіть зна­йомий мені плюскіт води об берег (Г. Костюк).

- З'ясувати, у якому неповному реченні пропущені члени визнача­ються з попереднього контексту, а в якому — пропущений член установлюється зі змісту самого неповного речення.

Творче спостереження з елементами зіставлення

  - Прочитати два уривки висловлювань. Дослідити, як впливає зміна дієслівної форми на вид речення за повнотою вираження думки. Визначити, у якому уривку вжито двоскладні неповні речення, а в якому — односкладні повні.

1.   Іду до умовленого місця зу­стрічі на березі Дніпра зі сво­їм запеклим ворогом. Залишаю мереживо слідів на припалій росою стежці. Зволожена ніч­ною прохолодою, пахла трава­ми наддніпрянська земля.

    П'ю всією душею чарівну гармонію світанку, як чисту дже­рельну воду.

    Ось і призначене місце...

 

2.   Ішов до умовленого міс­ця зустрічі на березі Дніпра зі своїм запеклим ворогом. Залишав мереживо слідів на припалій росою стежці. Зволожена нічною прохоло­дою, пахла травами наддні­прянська земля.

      Пив усією душею чарівну гармонію світанку, як чисту дже­рельну воду.

      Ось і призначене місце... (І. Пільгук).

► З'ясувати, який член (головний чи другорядний) пропущений у неповних реченнях.

Дослідження-характеристика

- У поданих висловлюваннях виділити неповні речення. Чи зрозу­мілий зміст цих речень без відновлення пропущеного члена?

     1. Через степ видніється смуга — то пролягав тут колись шлях до моря. На ній і трава інша (І. Пільгук). 2. Перші уроки поезії — мамині. Найбільший слід на душі — од маминої колискової «Ой, люлі-люлі, моя дитино» (В. Стус). 3. У нашій крові — орієнтація на когось. Але ще жоден народ, який орієнтувався на чужу силу, не виборов своєї незалежності (Є. Куртяк). 4. У дворі — повний погром. Двері у хлівах де розчинені, а де виламані. Посеред дво­ру — залишки багаття (К. Лубенець). 5. Подвір'я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там. Посеред двору — стара верба, а під нею — колодязь із дерев'яним на два схили дашком (М. Красуцький).

Методичний коментар. Такі речення за змістом (семантикою) є по­вними, а за структурою — неповними.

IV. Виконання завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок з теми

Граматична трансформація

- Подані повні речення трансформувати в неповні, вилучивши з них дієслова-присудки. Записати, ставлячи на місці пропуску присуд­ка тире.

     1. Праворуч видніється очерет, ліворуч видніються тополі, сосни, яблука, черешні (І. Сенченко). 2. Обабіч гірської річки Брустурни роз­ташовані гуцульські оселі (М. Грешняк). 3. Над горами світить пла­тинове, сліпуче сонце (В. Винниченко). 4. Довкола знаходиться повно мулу й ломаччя (В. Гей).

Матеріал для вчителя. 1. Праворуч — очерет, ліворуч — тополі, сосни, яблука, черешні (І. Сенченко). 2. Обабіч гірської річки Брустур­ни — гуцульські оселі (М. Грепиняк). 3. Над горами — платинове, сліпуче сонце (В. Винниченко). 4. Довкола — повно мулу й ломаччя (В. Гей).

- Чи потрібний попередній контекст, для того щоб зрозуміти зміст відновлених неповних речень?

Зробити синтаксичний розбір третього речення, скориставшись алгоритмом.

АЛГОРИТМ

синтаксичного розбору неповного речення

shemu_34.jpg

 

Вибірково-розподільна робота

► Прочитати речення. Визначити в них функцію тире. Вписати но­мери речень у відповідну колонку таблиці.

Тире між підметом і присудком

Тире на місці пропущеного члена речення

 

 

 

     1. До сьогодні перших українських книг дійшло небагато, а точні­ше — зовсім мало. 2. У центрі композиції — три пари істот з голова­ми орлів і тулубами левів, далі з двох боків — лев і левиця (М. Русяєвa). 3. Маріїнський палац у Києві — пам'ятка історії, містобудування й архітектури (О. Ламонова). 4. Парк «Софіївка» — це поєднання штучних водоспадів, гірських вершин, каналів, ставків із фонтана­ми, павільйонів, скульптур і мармурових статуй античних богів і бо­гинь, філософів і поетів (О. Седак). 5. Марія Приймаченко — май­стер українського декоративного мистецтва (М. Шинкарук). 6. З трьох боків фортецю захищає сухий канал, вирубаний у скелях, а з північ­но-східного — прірва (В. Зубач). 7. Здавна Крим — місце масового паломництва (К. Ґудзик). 8. Навкруги — темні стіни лісу (К. Ґудзик). 9. «Повість минулих літ» — першооснова вивчення історії нашого на­роду (Д. Степовик). 10. Освіту Сергій Параджанов здобував спочат­ку в Тбілісі, а потім — у Москві (С. Цалик). 11. Найважливіша риса етикету — уміння володіти собою (А. Коваль).

- Сформулювати правила вживання тире між підметом і присудком у повному реченні й уживання тире в неповному реченні.

Пунктуаційний практикум

- Записати народні вислови, розставляючи потрібні розділові зна­ки. Яку роль виконує тире в неповному реченні?

    1. Від троянди пахощі, від людини праця. 2. Усяк розумний по- своєму: один спершу, а другий потім. 3. День хвалять увечері, вечір уранці. 4. Жито сіють у воду, а пшеницю в пору. 5. Людина вмивається вранці, кішка увечері. 6. Місяць потрібний уночі, а розум постійно. 7. Молоде дерево гнеться, а старе ламається. 8. Не вчи орла літати, а рибу плавати. 9. Незваному гостю місце за дверима. 10. Нема вов­ка без лісу, а села без лихого чоловіка. 11. Не ясла до коней ходять, а коні до ясел. 12. Поле має очі, а ліс вуха. 13. Спочатку дерево у ко­рінь росте, а потім у крону (Нар. творчість).

- З'ясувати, до складу яких складних речень входять умовно одно­складні речення. Визначити їх вид.

«Ти — редактор»

Записати речення, уникаючи невдалого повтору слів. Пояснити вживання тире у зредагованих реченнях.

    1. До воріт сходились і бокові вулиці: на захід сходилися до Львів­ської площі, на схід сходилися до майдану Незалежності (Я. Боровськиії). 2. У тутешньому парку росте понад дванадцять тисяч різнома­нітних дерев, у степу ростуть сотні видів рідкісних рослин (С. Гречанюк). 3. Праворуч був Дніпро, ліворуч був Дон (О. Сезоненко). 4. Одні люди, як відомо, захоплюються іконами, інші захоплюються карти­нами (І. Цюпа). 5. Велика квітка на опущеному стеблі дуже красива, її пелюстки зовні білі, а зісподу її пелюстки блакитнуваті (А. Давидов). 6. На півночі Волинської області у предковічних лісах загубилися голубоокі красені-озера. Серед них загубилося озеро Світязь (В. Мірошниченко). 7. Старший різко відштовхнувся палицями, менший від­штовхнувся за ним (М. Новиков). 8. Почувся лише якийсь тріск, по­тім почулося шипіння (М Новиков).

► Виразно прочитати зредаговані речення. Яка інтонація властива неповним реченням на місці пропущеного члена?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

  1. Записати 5—6 народних висловів, у яких уживається тире на місці пропущеного члена. Усно розкрити зміст одного з висловів.
  2. Скласти й записати діалог (10-12 реплік) на побутову тему, вико­ристовуючи неповні речення.