Однорідні члени речення

РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

Урок № 39

ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

ІЗ СПОЛУЧНИКОВИМ, БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ І ЗМІШАНИМ ЗВ'ЯЗКОМ

Мета:  поглибити знання про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння зна­ходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними (сполучниковий, безспо­лучниковий чи змішаний), а також смислові відношен­ня, правильно розставляти розділові знаки та інтонува­ти речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та ви­користовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактично­го матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості засобами краси природних надбань.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення розділу «Речення з однорідними членами». Ознайомлення учнів із ходом навчальної діяльності.
  2. Уведення школярів у спроектоване поняттєво-термінологічне по­ле: учитель пропонує звернути увагу на основні поняття теми (запис або таблиця на дошці).

Однорідні члени речення: поширені й непоширені;

зв'язок: сполучниковий, безсполучниковий, змішаний

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошення епіграфа

Перлами, росою, сонцем,

далиною вмиваються поля...

В. Сосюра

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Робота з текстом (спостереження над реченнями з однорідними членами у зв'язному висловлюванні)

- Прочитати текст. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Визначити основну думку тексту і тип мовлення. Аргументувати свою відповідь. Поміркувати, що мав на меті автор, змальовую­чи цю картину. Доповнити текст власними спогадами про красу осінньої природи.

       Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чут­нішою мова роси, напівроздягнених дерев і вчорнілих задуманих со­няшників, що вже не тягнуться ні до сонця, ні до зірок.

      Мене все життя ваблять і хвилюють зорі — їхня довершена і зав­жди нова краса, і таємнича мінливість, і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.

      І тепер, проживши піввіку, я згадую далеке вечірнє стависько, по­темнілі в жалобі трави, що завтра стануть снігом, велетенські шоломи копиць, останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і со­няшник вогнища під косарським таганком, і пофоркування невиди­мих коней, що зайшли в туман, і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу, і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходили м'ята, павині вічка, дикі півники, та й не журяться, а цвітуть собі (За М. Стельмахом).

- Знайти однорідні члени і визначити, за допомогою яких сполуч­ників вони поєднуються. Пояснити розділові знаки в реченнях з однорідними членами.

З'ясувати орфограми у виділених словах. Навести власні приклади.

- Скориставшись тлумачним словником, визначити лексичне зна­чення слів копиці, деркач, таганок, чирята.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Проблемне вивчення навчального матеріалу на основі одержаних у попередніх класах знань

  1. Пригадати відоме вам про однорідні члени речення. Розглянути таблицю і дати відповіді на запитання:
  2. Що називається однорідними членами речення?
  3. Які члени речення можуть бути однорідними?
  4. Які ознаки мають однорідні члени речення?
  5. На які запитання відповідають однорідні члени речення?
  6. Визначити вид однорідних членів речення із тексту попереднього завдання й назвати їх ознаки.

Однорідні члени речення

 

Головні

Другорядні

Види однорідних чле

нів речення за їх синтаксичною функцією

Ознаки однорідних

членів речення

підмети

присудки

1. Виступають одним

членом речення.

2. Зв'язані з одним

членом речення

додатки

означення

обставини

1. Виступають одним чле­ном речення.

2. Відповідають на одне

запитання.

3. Залежать від одного головного члена в реченні

 

- Скласти висловлювання в науковому стилі про однорідні члени речення.

Коментар учителя. Вимовляються однорідні члени речення з від­повідною інтонацією: а) переліку: Лелеки щовесни прилітали, виводили діток, знову відлітали (В. Земляк); б) протиставлення: Тужлива пісня зринає з сопілки, та нерозважа сумного серця...(М. Коцюбинський). Од­норідні члени речення бувають: а) поширеними (мають при собі за­лежні слова): Починалося нове життя з новими стосунками, з новими інтересами (О. Гончар); б) непоширеними: Старезний, густий, пред­ковічний ліс на Волині (Леся Українка).

Лінгвістичне дослідження на основі аналізу тексту

- Прочитати текст мовчки. Записати по пам'яті ключові слова і слово­сполучення та переказати текст. Дати відповідь на запитання, сфор­мульоване автором у заголовку до тексту і в останньому реченні.

ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО ПІДСНІЖНИКИ?

     Уже почали з'являтися перші підсніжники — провісники початку весни. А що ми про них знаємо? Виявляється, підсніжники — дуже давні квіти. їм понад 300 мільйонів років! Вони росли ще тоді, коли на землі жили динозаври.

     Підсніжники з'явилися дуже давно, тож про їх виникнення скла­дено багато легенд.

    Так, слов'янська легенда стверджує, що одного разу баба Зима зі своїми супутниками Морозом і Вітром вирішили не пускати на зем­лю Весну. Але сміливий Підсніжник випростався, розправив пелюст­ки й попросив захисту в Сонця. Сонце помітило квіточку й відкри­ло дорогу Весні.

    Є й така стародавня легенда, у якій йдеться про те, що Бог вигнав з раю Адама та Єву, йшов сніг, і Єва змерзла. Їй на втіху кілька сніжинок перетворилися на ніжні білі підсніжники. Єва зраділа і зрозуміла, що незабаром потепліє. Відтоді підсніжник уважають провісником тепла.

     Цікаво, що ж допомогло підсніжникам вистояти з давніх пір і до сьогодні та як удалося пристосуватися до навколишнього середо­вища? (За Т. Видайко).

- Назвати речення з однорідними членами. Якою частиною мови вони виражені? До якого слова в реченні відносяться? З'ясувати зв'язок між однорідними членами речення. Визначити їх синтак­сичну роль.

- Зробити фонетичний розбір виділених слів. Увести їх у речення з однорідними членами.

Колективна робота з таблицею

- Розглянути таблицю й розказати про відношення між однорідни­ми членами речення, що поєднуються за допомогою сполучників сурядності.

Відношення між

однорідними членами речення

Сполучники

3 якою метою використовуються

Приклади

єднальні

і (й), та (у зна­ченні і), ані, і—і, ні—ні, ані—ані

смислова спорідненість, посилення заперечення, властивість підсилювальних часток

Тільки на хма­ри, на небо ви­ллю і жаль, і жа­гу (В. Сосюра)

протиставні

а, але, та, од­нак, зате, проте, тільки

виражають протиставлення

Довкола вже не тільки торіш­нє пріле листя, а й зелена трава (Ю. Смолич)

Відношення між

однорідними членами речення

Сполучники

3 якою метою використовуються

Приклади

розділові

або, чи, або—або, чи—чи, то—то, не то—не то, чи то—чи то

указують на не­певність або мож­ливість одного з двох явищ

Чи то садок, чи то город, чи то поле (Панас Мир­ний)

 

Коментар учителя. Між однорідними члени речення може бути зв'язок:

1) безсполучниковий: Галя швидко вдяглася, вийшла до віталь­ні (Ю. Збанацький);

2) змішаний (перелічувальна інтонація і сурядний сполучник): Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня (Л. Костенко);

3) спо­лучниковий: Радість і чудо найбільше для людини — її рука (П. Загребельний).

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Конструктивне завдання (реконструювання речень з метою поширення їх однорідними членами)

- Прочитати виразно вірш. Назвати художні засоби, використані по­етесою в поданому тексті. Поміркувати, з якою метою письменни­ця їх використала. Аргументувати свою думку рядками з вірша.

Гроза пройшла. Зітхнули трави.

Квітки головки підняли,

І сонце тепле і ласкаве

Спинило погляд на землі.

 

Здаля розвіялись тумани,

Знов ясно, пахощі, тепло.

Спинилась кров, замовкли рани.

Прибите серце ожило.

 

Літає радість, щастя світе,

Дзвенять пташки в садах рясних.

Сміються знову трави, квіти,

А сльози ще тремтять на них.

                  (Олександр Олесь)

- Розширити виділені речення поезії однорідними членами. Запи­сати їх. Визначити спосіб поєднання однорідних членів у них.

- Зробити синтаксичний розбір 2—3 речень. Схарактеризувати од­норідні члени речення.

Відновлення речень з однорідними членами

- Прочитати речення. Записати їх, розставляючи й пояснюючи роз­ділові знаки.

1. Був погожий золотистий жовтневий ранок (Ю. Збанацькиії).

2. Весна квітчає буйні коси і вируша в далеку путь (Л. Дмитерко).

3. Я з дитинства люблю теплі лагідні вересневі дні (І. Цюпа).

4. Тепла липнева ніч пролітає садками посадками скиртами в полях (О. Гон­чар).

5. Холодні осінні тумани клубочаться вгорі та спускають на землю розкішні мокрі коси (М. Коцюбинський).

6. На високих жовтогарячих шпилястих тополях іскрилося осіннє сонце (Я. Баш).

7. Осінній терп­кий вітерець бавиться різноколірними кружальцями вибагливо встеляє ними асфальт доріжок (Б. Волинець).

8. З північного заходу повільно напливала широким півколом низька кучерява хмара (В. Бабляк).

- З'ясувати лексичне значення виділених слів і дібрати до них си­ноніми.

Мовленнєва ситуація

- Уявити себе журналістом: ви берете інтерв'ю у відомої постаті на­шої держави про її відпочинок у вільний час. Запитати, у яку пору року найбільше подобається відпочивати, чому саме, яке значення має для цієї людини оточуюча природа під час відпочинку тощо. У висловлюванні використати поширені й непоширені однорідні члени речення, поєднані між собою різними видами зв'язку. Ви­значити їх синтаксичну роль.

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

- Подумати і дати відповіді на запитання:

  1. Які члени речення називаються однорідними?
  2. Яку синтаксичну функцію в реченні можуть виконувати однорідні члени?
  3. З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?
  4. Навести приклади речень з поширеними однорідними членами.
  5. Навести приклади речень з непоширеними однорідними членами.
  6. Розказати про зв'язки між однорідними членами речення.
  7. Які смислові відношення встановлюються між однорідними чле­нами речення, якщо вони поєднуються сполучниками суряднос­ті? Навести приклади.

VІІІ. Підсумок уроку

- Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку; окреслен­ня перспектив подальшої навчальної діяльності.

IX. Домашнє завдання

  1. Скласти й записати розповідь про речення з однорідними члена­ми. Проілюструвати теоретичний матеріал прикладами, дібрани­ми з творів художньої літератури.
  2. Виписати з підручника будь-якої дисципліни по два речення з од­норідними членами, з'єднаними єднальними, протиставними і роз­діловими сполучниками.