Ряди однорідних членів речення

Урок № 40

РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА РЯДАМИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ

Мета:  ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати в них загальнопізнавальні вміння й навички знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення; розвивати творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у про­цесі складання усних і писемних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного й розуміння творів мистецтва.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Розвиток неперервної пізнавальної активності учнів

Експрес-опитування

  1. Які члени речення називаються однорідними?
  2. Які члени речення можуть бути однорідними?
  3. Чим можуть бути виражені однорідні члени речення?
  4. Навести приклад речення з поширеними й непоширеними одно­рідними членами.
  5. Розказати про вживання сполучників при однорідних членах ре­чення.

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Помір­кувати, чому автор називає творчість Катерини Білокур «дивом із див». Як ви це розумієте?

     На виставці картин усесвітньо відомої народної художниці Катери­ни Білокур ще на порозі залу вас огортає відчуття якоїсь надзвичайної сонячності й особливої поетичності, які струмують із полотен, мовби до вас озивається барвами вся краса України, непередавана у словах.

     Неповторна творчість Катерини Білокур — диво із див. У народу, у простих людей брала вона теми своїх картин, черпала натхнення для праці, знаходила барви і деталі. Художниця малювала переважно кві­ти рідного краю, але виразила в них душу народу, відплативши лю­дям добром за добро. Полотна Катерини Білокур — магічні за своєю силою, душевною зосередженістю і сонячною гамою барв і почуттів (П. Гуріненко).

- Виписати однорідні члени речення і на їх основі усно відтворити текст.

- Пояснити правопис слів натхнення, почуття. Дібрати власні при­клади на подану орфограму і скласти з ними речення з однорід­ними членами.

ІV. Виконання системи практичних завдань

Дослідження-відновлення

- Списати, уставляючи замість крапок пропущені літери. Визначи­ти ряди однорідних членів речення.

     1. Радіють молодій обнові б..рези, клени, явори (Л. Дмитерко). 2. І цвіт, і грім, і дощ, і град — я серцем спраглим все приємлю, та зб..режу від граду сад і захищу від грому землю (Л. Дмитерко). 3. При­ємно тягати копиці по стогу й ходити навколо стогів по насі..ні (О. До­вженко). 4. Високий, чистий дзвін пер..двіщав мені радість і втіху — косовицю (О. Довженко). 5. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає в..сна землю, мов дівчину в з..леному гаї... (Т. Шевченко). 6. І голо­ву йому змила, і ноги умила, і в сорочці тонкій білій за стіл посади­ла, годувала, напувала, положила спати у кімнаті і тихенько вийшла з бат..ком з хати (Т. Шевченко).

- З'ясувати спосіб творення виділених слів.

- Визначити, поширеними чи непоширеними є однорідні члени ре­чення. Довести правильність своєї думки.

Запам'ятати! У реченні може бути кілька рядів однорідних членів:

    Світло хвилями ллється з неба, сповняє повітря, несито пожира тіні на землі, заганя їх під дерева, кущі, у гущину (М. Коцюбинський).

Лінгвістичне дослідження з творчим завдання

- Прочитати. Схарактеризувати речення з однорідними членами. Записати речення з кількома рядами однорідних членів.

1. Не згинуть думи вікові, ні наша мова кришталева (Д. Павличко).

2. Вона йшла... але здавалося мені, що ніжний пролісок в снігу зоріє, встає з-під нього і радіє промінню, сонцю і весні (Олександр Олесь).

3. Уже й місяць підбився височенько, вийшов з-за дерев у ярку та й став посеред неба, викрадаючи на світло дівочі намиста, сережки, скляні приколки (Г. Тютюнник).

4. Часом буває на чужині мені при­сняться гори сині, ліси зелені, ниви срібні, і люди щирі, непохлібні, прихильні серцем і свої — присняться іноді мені (Б. Лепкий).

- Накреслити схеми речень. З'ясувати роль однорідних членів.

Гра «Хто швидше?»

Скласти речення з кількома рядами однорідних членів.

shemu_35.jpg

Самостійна робота за варіантами

Варіант 1

- Знайти речення з однорідними додатками. Перебудувати його в речення з кількома рядами однорідних членів.

   1. Ледве встала Катерина, поклонилась, вийшла мовчки з хати (Т. Шевченко). 2. У тій пісні чулися гудки заводів і рев машин, і шепоти пшениці (П. Тичина). 3. Я у думах забирався в горах або нахиляв до себе співучі маківки, або вибирав огірки (М. Стельмах). 4. Моя мати перша у світі навчила мене любить роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток, м'яту, маковий цвіт, осінній горб і калину (М. Стельмах).

Варіант 2

- Знайти речення з однорідними обставинами. Перебудувати його у речення з кількома рядами однорідних членів.

     1. Вились і танули серед дерев сизі димки над бараками (Ю. З6анацький). 2. Шосейний шлях пролягав полями через ліски і зарослі, бори і непролазні хащі (Ю. Збанацький). 3. А в печері ані золота, ані срібла, ані каміння дорогого (Марко Вовчок). 4. Часом у блакитній ви­шині пропливала біла хмара, або пролітала пташина, або ширяв над річкою шуліка, зірким оком вишукуючи здобич (А. Шиян).

V. Підбиття підсумків уроку

- Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, з'ясовують практичне значення опрацьованого матеріалу для власного життє­вого досвіду. Учитель характеризує проведену навчально-пізнавальну діяльність.

VІ. Домашнє завдання

  1. Виписати з творів художньої літератури 5—6 речень з кількома ря­дами однорідних членів. Визначити вид однорідних членів.
  2. Побудувати висловлювання у формі роздуму на тему «Чи можуть митці художнього слова обійтися без однорідних членів речення?»
  3. Уявіть, що ви потрапили на виставку картин Катерини Білокур і зупинили свій погляд, на вашу думку, на найкращому творі мис­тецтва. Знайдіть привабливу картину художниці й опишіть її, ви­користовуючи однорідні члени речення. Проаналізувати їх.