Звертання

РЕЧЕННЯ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ, ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ

Урок № 46

ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ

Мета:  поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні; розвивати вміння виділя­ти в реченнях непоширені й поширені звертання, пра­вильно інтонувати речення зі звертаннями; формувати загальнопізнавальні вміння визначати спосіб морфо­логічного вираження звертань; удосконалювати творчі вміння складати речення із звертаннями за опорними словами, за моделями, розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, викорис­товувати їх в усному та писемному мовленні; за до­помогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і пошану до історії рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

  1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Речення зі звер­таннями, вставними словами».
  2. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності восьми­класників з теми.

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Актуалізація мотиваційних резервів з теми

Експрес-опитування

  1. Що таке звертання?
  2. Чи виконує звертання синтаксичну роль головного або другоряд­ного члена речення?
  3. Розказати про інтонаційні особливості речень зі звертанням.
  4. Які особливості мають речення зі звертаннями в усному мовленні?
  5. Які особливості мають речення із звертаннями в писемному мов­ленні?

Колективна робота з текстом

- Прочитати виразно текст, дотримуючись особливостей інтонації при звертанні. З'ясувати стиль і тип мовлення, жанр висловлюван­ня. Описати обставини й умови використання цього тексту. Чому автор називає мову стражденницею, великомученицею? Доповнити текст власними міркуваннями за темою висловлювання.

      Мово наша! Пречиста незаймана Діво! З козацьких степів янича­рами впіймана, на курному шляху зґвалтована, в дикий мир ордин­цем погнана, на продажній толоці розтоптана, в рабство за безцінь на торжищ продана!

     Стражденнице, великомученице! Матір Божа наша, в сибіри й на колими погната, в соловецьких ямах згноєна, за моря й океани розвіяна, голодомором викошена, лютим чоботом розтоптана, стона­дцять раз розстріляна, чорнобильською погибеллю засіяна!

    Мово наша! Убога прочанко з простягнутою рукою! Передчасно постаріла, посивіла, змаліла, на хресті мук розіп'ята, на палю поса­джена, за ребро на гак повішена дітьми-покручами.

     Прости ж їх, рідна! Прости гріхи їхні вільні й невільні, прости той чорнобильський плід і те дике зілля, що густо вродило на нашому трагічному лану. І прости цю велестражденну землю (К. Мотрич).

- Переказати текст від першої особи, використовуючи слова-звертання.

- З'ясувати лексичне значення виділених слів (за контекстом або за тлумачним словником).

V. Повторення й узагальнення теоретичних положень з теми

Робота з опорною таблицею

- Розглянути таблицю і скласти розповідь про види звертань за бу­довою і способи їх вираження.

Що означає

Називає того, до кого звертаються з мовленням

Вид за будовою

непоширене (одне слово)

поширене (сполучення слів)

Спосіб вираження

іменником:

Ніночко, у тебе ж глибокий по­тяг до літератури! (0. Донченко)

іменним словосполученням

або цілим реченням:

Дорогий діду, а які у сонця клю­чі?

(М. Стельмах);

Хто в полі, хто в лісі, стережися (Леся Українка)

 

► Дібрати 2—3 приклади речень із непоширеними й поширеними звертаннями з творів художньої літератури.

Робота з теоретичним матеріалом за підручником

Коментар учителя.

      Основна функція звертання — привернути увагу співрозмовника. У ролі звертань виступають імена, по батько­ві та прізвища осіб, назви осіб за родом діяльності, родинними сто­сунками, рисами характеру тощо, а в художніх творах — також на­зви тварин, неістот.

     Звертання виражаються іменником у кличному або називному відмінку однини і множини. Займенники ти, ви зрідка можуть ужи­ватися в ролі звертань, здебільшого в розмовному мовленні задля ви­раження різкості, зневаги, грубості: Ей ви, куди йдете?

Звертання можуть стояти на початку, в середині та в кінці речен­ня: Мова рідна! Яка твоя сила, звуки рідні твої золоті (О. Ющенко); За все тобі спасибі, низький уклін, о земле, наш уклін! (Г. Гончаренко); Де ти бродиш, моя доле? (Д. Писаревський).

VI. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру

Лінгвістичне дослідження

► Переписати речення. Підкреслити підмети, знайти звертання. Яку функцію виконують звертання в реченнях? Визначити, які засоби ви­користано авторами для підсилення емоційного забарвлення речень.

    1. Ой хлопчику, хороший мій, чому ти плачеш? (А. Малишко). 2. Рости, моя пташко, мій маковий цвіте, Розвивайся, поки твоє сер­це не розбите... (Т. Шевченко). 3. Пусти мене, мій батеньку, на гори, Де ряст весняний золотом жаріє (Леся Українка). 4. Спи, моя дити­но, золота, Спи, моя тривого, кароока, Спи, моя гіллячко голуба... (М. Вінграновський). 5. Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько, Що закрила ти моє личенько (Леся Українка). 6. Спи, дитятко, сном міцним (М. Рильський). 7. Ой не ходи, Грицю, та на вечорниці (Нар. творчість). 8. Доброго ранку, бджілоньки! (О. Іваненко). 9. О мово українська! Ти вода — з кринички, над якою гнуться верби (Ю. Бедзик). 10. Васильки у полі, васильки у полі, і у тебе, мила, васильки з-під вій (В. Сосюра). 11. Де ти бродиш, моя доле? (Д Писаревський).

З'ясувати, чим виражені звертання. Визначити їх вид за будовою.

Творче конструювання (самостійна робота)

- Поставити у кличній формі Марія Степанівна, Сергій Петрович, Ігор, Олег, козак, друг. Пояснити орфограми.

- Використовуючи формули мовного і мовленнєвого етикету шанов­ний, вельмишановний, любий, дорогий, поважний, коханий, скласти речення, щоб звертання були на початку, в середині та в кінці ре­чення. Визначити вид звертань за будовою.

Гра «Хто краще?».

Заслухати речення однокласників і визначити, які з них є найзмістовнішими і найцікавішими.

Вибіркове письмо

- Виразно прочитати уривки з віршів. Якою темою вони об'єднані? Яку роль відіграють звертання в реченнях (називання або увиразнен­ня висловлювання)?

1.

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

тільки камінь має.

Як ту мову мож забути,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила.

         (С. Воробкевич)

2.

О місячне сяйво і спів солов'я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, це — мова моя,

Це — мова моєї Вкраїни.

                       (П. Тичина)

3.

...Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову

Слово незабутнє.

   (Ю. Рибчинський)

4.

Народе мій, дитино ясночола,

Живи й орудуй мовами всіма,

Бо кожна мова — твого духу школа,

Твоєї правди — золота сурма.

Вклякни перед зорею світовою,

Що пломеніє, наче сонця крепі,

Та не молися мовою чужою,

Бо на колінах стоячи, умреш.

                       (Д. Павличко)

- Виписати речення зі звертаннями та схарактеризувати їх.

- Скласти речення (або поетичні рядки) із звертаннями мово, рідне слово, українська мово, народе.

Дослідження-трансформація

- Записати речення, змінюючи місце звертання. Прочитати. Пояс­нити особливості інтонації кожного речення.

     1. Мамо рідненька, прийми мої привітання. 2. Відроджуйся і роз­квітай, рідна мово. 3. Друже, розпочнімо гарну працю. 4. Будьте уваж­ними, сини мої, один до одного. 5. Сестро моя, давай заспіваємо. 6. Весняний дощику, дай напитися земельці.

- Зробити фонетичний розбір виділених слів.

Творче конструювання

- Скласти 5—6 речень зі звертаннями до однокласників, до бать­ків, до знайомих і незнайомих людей на тему «Ваше ставлення до знань рідної мови».

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

- Подумати і дати відповіді на запитання:

  1. Що таке звертання?
  2. Схарактеризувати способи вираження звертання. Навести при­клади.
  3. Яку позицію в реченні може займати звертання?
  4. Яким стилям притаманне найчастіше вживання звертань? Чому?
  5. Розказати про види звертань. Навести приклади.

VІІІ. Підсумок уроку

   Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку; окреслен­ня перспектив подальшої навчальної діяльності.

ІX. Домашнє завдання

    Виписати з творів художньої літератури 5 речень зі звертання­ми, що виконують смислову функцію називання, і 5 речень зі звер­таннями, що виконують стилістичну функцію увиразнення тексту. Визначити будову та спосіб вираження звертань, пояснити розді­лові знаки.