Розділові знаки в реченнях зі вставними словами

Урок № 49

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ ЗІ ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ

Мета:  повторити й поглибити знання про розділові знаки в реченнях зі вставними словами; сформувати вміння правильно вживати розділові зна­ки та інтонувати речення зі вставними словами; роз­вивати творчі вміння складати речення зі вставними словами та використовувати їх в усному й писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння розмежо­вувати поняття «необхідність» і «комфорт», цінувати речі, які сьогодні стали невід'ємною частиною нашо­го життя.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці)

Лінгвістична розминка

  1. Продовжити ряд вставних слів, що виражають упевненість: без­умовно, справді, природно, ...
  2. Назвати вставні слова, що виражають емоційне ставлення мовця до змісту повідомлюваного.
  3. Дібрати синонім до вставного слова мабуть. Що виражають ці вставні слова? Продовжити ряд поданих вставних слів.
  4. Дібрати антонім до вставного слова як на біду. Що виражають ці вставні слова? Продовжити ряд поданих вставних слів.
  5. Назвати вставні слова, що виражають послідовність викладу ду­мок, висновок, результат думки, зв'язок з попередньою дум­кою.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу. Робота з підручником

Мовний аналіз синтаксичних одиниць у зв'язному висловлюванні

- Прочитати мовчки текст. Визначити його основну думку. Помір­кувати, чому автор так назвав висловлювання. Як ви вважаєте: телефон сьогодні — розкіш чи необхідність?

НОВИЙ СИМБІОЗ

     Телефон замінив багатьом людям живе спілкування. Власне, мож­на сказати, що ми з телефонним апаратом складаємо двоєдину істо­ту. У міфічну старовину були кентаври — істоти з головою й тулу­бом людини і кінським крупом на струнких і безвідмовних кінських ногах. У наш час (час електроніки, кібернетики, генетики, польотів у космос) природно утворився інший симбіоз. Наприклад, поєднання людини й телевізора або ж людини й телефону. Не знаю, як би мож­на таку істоту назвати одним словом: телефономаном чи телефонозавром? Телефонозавр, мабуть, личить більше, бо ставить це поняття в один ряд із такими поняттями, як динозавр, плезіозавр, надаючи аромату вічності, тривалості в часі. Отже, я належу до числа таких телефонозаврів, які вже навряд чи стануть коли-небудь викопними (За Є. Гуцалом).

- Записати текст. Підкреслити в реченнях вставні слова. Пояснити, з якою метою автор використав їх. З'ясувати вживання розділо­вих знаків.

Лексична робота (симбіоз — форма співжиття організмів різних видів, яка забезпечує їм взаємну вигоду).

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення передмовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми

Мовленнєва ситуація

- Уявити, що ви на тривалий час опинилися у складних для сучас­ної людини умовах без будь-якого зв'язку. Скласти міні-висловлювання, описавши свої почуття, мрії та сподівання, використо­вуючи вставні слова.

- Пояснити розділові знаки в реченнях зі вставними словами.

Пояснювальний диктант

- Записати під диктовку речення. Пояснити розділові знаки в ре­ченнях зі вставними словами.

     1. Вернусь, каже, хоч погляну на дочку та сина (Т. Шевченко). 2. Си­ниця славу розпустила, що море буцімто згорить, така, бач, є у неї сила (Л. Глібов). 3. Який він, справді, Київ цей! 4. Я, звісно, мрійник був (З тв. М. Рильського). 5. Іван Оскарович після цього сидів понурений. Здається, розгадав нарешті причину своєї невдачі з виступом. 6. На­впаки, почувається певність у ньому та ще якась натхненна хлоп'яча веселіть, якою він, здається, найбільше й приваблює; знаю, мовляв, що бував я смішним та незграбним, але що з того? 7. Мав він, вияв­ляється, вдачу веселу, бешкетну (3 тв. О. Гончара).

Комунікативне завдання

- Висловити власну думку, розгорнувши зміст останнього речення. Використати вставні слова.

Лінгвістичне дослідження

- Переписати речення, поставити потрібні розділові знаки. Виділи­ти вставні слова, визначити, на яке значення вони вказують.

       1. Може то птахи приносять на своїх крилах весну? (Є. Гуцало). 2. На жаль ми не мали можливості знайти для її тітки квартиру десь ближ­че (О. Донченко). 3. На моє щастя на материні прохання ніхто не зважає (О. Довженко). 4. Здавалося він не чув нічого (Ю. Мушкетик). 5. Мож­ливо блискавиць крило ці горді коси заплело? (А. Малишко). 6. Напевно там водилися й гадюки (О. Довженко). 7. Безперечно вам усе тут незна­йоме дивне я знаю. 8. Кажуть нібито ці дроти тягнуться від самих Карпат аж до Чорного моря (3 тв. О. Гончара). 9. З Олександрівська з Хор­тиці поет як гадають поїхав до села Покровського (П. Жур).

Дослідження-відновлення

- Відновити речення, уставляючи пропущені слова з довідки. Які з них є вставними, а які — членами речення? Пояснити.

      1. ...вершина наша (О. Гончар). 2.1 ...ще одна порада: ніколи не чи­тай на сонці (Л. Письменна). 3. ...математична пам'ять у нього була розвинута надзвичайно (О. Гончар). 4. ...можна говорити про те, що тим більше щирість і безпосередність звучить у поетичному рядку, тим більше довіру і пошану викликає він у людей (А. Малишко). 5. А мені ...просто хочеться щастя, тугого, солодкого, як шоколад (Л. Костенко). 6. Цього року Україні ...бути з великим хлібом (3 газети).

Довідка: може; і ось нарешті; взагалі; нарешті; може; взагалі.

- Записати, розставляючи потрібні розділові знаки. Аргументувати свій вибір.

Розвиток діалогічного мовлення

- Розпитати свого товариша по парті про те, які речі він уважає необхідними в його житті, без яких сьогодні некомфортно та ду­же важко розвиватись і творити. Скласти діалог. У репліках ви­користати вставні слова. Пояснити розділові знаки в реченнях зі вставними словами.

- Прослухати діалоги своїх однокласників і визначити найкращий, а також указати на недоліки і шляхи їх подолання.

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Постановка проблемного запитання

- Які особливості мають речення зі вставними словами в усному й писемному мовленні? Скласти зв'язну розповідь про розділо­ві знаки в реченнях зі вставними словами. Навести приклади із вправ, виконаних на уроці.

VІІ. Підсумок уроку

   Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, з'ясовують практичне значення опрацьованого матеріалу для власного життєво­го досвіду. Учитель характеризує проведену навчально-пізнавальну діяльність учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

   Виписати з наукових текстів 7—8 речень зі вставними словами, що виражають різні смислові відтінки. Пояснити розділові знаки. Зроби­ти синтаксичний розбір двох речень на вибір.