Письмовий переказ тексту

Уроки 50-51

ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ

ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета:  удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усві­домлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, по­слідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-компози­ційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту та ви­конувати творчі завдання до нього.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Колективна робота з текстами-взірцями

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прочитати текст. Яка тема й основна думка висловлювання? До­вести належність тексту до художнього стилю. З'ясувати роль мета­форичних словосполучень у тексті, визначити їх стилістичну функ­цію. Пояснити лексичне значення виділених слів (у разі потреби скористатися тлумачним словником). Скласти з ними речення.

ЧАРІВНЕ МІСЦЕ

      Безлюдний берег здавався таким, як і колись у дитинстві, як ча­сом бачив він у снах, у кучерявих верболозах, що подекуди припадали до води, купаючи у Пслі свої зелені чуби. А далі вигрівалися піщані висипи, немов вибілені сонцем полотна, на яких подекуди виднілися підбіл і зелена рута.

     Зелений острів. Так здавна люди звали мальовниче урочище в межи­річчі Псла і Хортиці, омите з трьох боків голубою течією. Коли ж на­весні вся ця оболонь заливалася повінню, тоді вона була схожа на своє­рідне море, у якому купалися дерева, неначе зелені вітрила шаланд. Усі довколишні луки залиті водою, і тільки в середині травня ріки входили у свої береги. Та й тоді, щоб потрапити сюди, треба було переплисти на човні або перейти вбрід кілька рукавів і старих річищ.

   Тихе чарівне місце. Трохи далі від Псла над розплесканими озерця­ми й затоками росли тополі, осичина, вільхи, берези й дуби. Де-не-де темною стіною здіймалися зарості вільшини, а на ній плівся білястий хміль із золотими китичками і розливав довкола ніжні пахощі.

    І докоряв собі Береговець, що малював іноді казна-що, вигадував не­існуюче. Або ще й гірше: крутився в щоденній суєті суєт, марнував час... І, може, від того не знав радості й щастя творчості (За І. Цюпою).

- Поміркувати, яким може бути продовження тексту. Прослухати кілька думок своїх однокласників і вибрати найкращу тезу.

- Скласти продовження висловлювання, використовуючи художні засоби увиразнення мовлення.

- Скласти колективно складний план тексту з домисленою кінцівкою.

- Переказати докладно текст, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського задуму.

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прослухати висловлювання, слідкуючи за текстом.

     Іноді вона не жувала, а лежала, підібгавши ноги, і, вгледівши крив­дників, одверталася чи навіть заплющувала очі й удавала, що спить. Тоді навіть найвправнішим передражнювачам не вдавалося витягнути з неї ні звуку. Хлопці, розсердившися на таку неувагу, кричали: «Манька! Манька!» — і показували язики. Почувши своє ім'я, тварина трохи здригалась і швидко обдивлялася весь гурт, а далі знов заплющувала очі й усі подальші спроби викликати її зацікавленість зневажала.

     Увечері, у постелі, я уявляв козу саму обіч дороги в місячному сяйві і в цілковитій тиші. Я розумів, що в неї десь має бути хазяїн, який забирає її на ніч додому,— та все одно серце мені щеміло. І ось одного такого вечора я вирішив визволити козу з рабства.

    Коли до мене зайшли друзі, щоб разом іти на річку, план визво­лення кози був уже готовий. Пройшовши з усіма півдороги, я ска­зав, що забув удома надувний рятівний круг, без якого мені купатися не дозволялося. При свідках я одв'язувати козу не хотів, боячись, що цей мій душевний порух викличе кепкування товаришів.

   Я побіг додому, вхопив свій рятівний круг і пішов назад, наперед тішачись і вимальовуючи в уяві вдячні погляди приреченої на постій­не кружляння навколо свого кілочка безсловесної тварини.

    Вона і уявити не могла, яка приємна несподіванка на неї чекає. Коза не змінила своєї набутої життєвим досвідом поведінки і тоді, коли я підійшов упритул. Тепер я розумію: вона була набагато хитрі­ша за мене й не така вже зобиджена долею, як уявлялося мені — до­вірливому й наївному.

    Підтримуючи однією рукою круг, щоб він не зсунувся, я другою спробував розв'язати вузол на кілку — до кози наближатись я побоював­ся. Потім здогадався, що вирвати його із землі буде значно простіше.

     Козу зацікавили мої дії, і вона спідлоба позирала на мене (За Я. Стельмахом).

- Поділити текст на смислові частини й самостійно скласти склад­ний план.

- Дати відповіді на запитання й виконати завдання до тексту.

  1. Якого стилю поданий текст? Аргументувати свою думку.
  2. Які почуття викликала у вас ця розповідь? Висловити власну дум­ку щодо авторського задуму.
  3. Дібрати заголовок, який би відбивав тему тексту.
  4. Знайти в тексті епітети, метафори, порівняння. Яку роль вони ві­діграють у художньому висловлюванні?
  5. З якою метою автор використав пряму мову в тексті?
  6. Уявити козу, про яку йдеться в розповіді, описати її, використо­вуючи художні засоби.
  7. Переказати текст усно, продовжуючи сюжет висловлювання.

Колективна робота з пам'яткою

- Прочитати пам'ятку. Які особливості має докладний переказ тек­сту художнього стилю із творчим завданням?

ПАМ'ЯТКА

Як готувати докладний переказ тексту із творчим завданням

  1. Прочитати (або прослухати) текст.
  2. Визначити стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку висловлювання.
  3. З'ясувати значення незнайомих слів.
  4. Висловити власну думку про прочитаний (прослуханий) текст з погляду його змісту, форми, задуму і мовного оформлення.
  5. Визначити тезу творчого завдання й дібрати художні засоби, які б її розкривали.
  6. Поміркувати над змістом і послідовністю висловлювання твор­чого задуму.
  7. Скласти самостійно складний план тексту, включаючи власне творче доповнення.
  8. Написати докладний переказ тексту, підпорядковуючи вислов­лювання темі й основній думці, дотримуючись композиції, мов­них і стильових особливостей, а також авторського задуму.

IV. Підготовка чорнового варіанта переказу

- Прочитати текст і написати докладний переказ тексту, увівши в ньо­го художній опис кози та продовження висловлювання. Дотримуватися композиції, мовних і стильових особливостей висловлювання.

V. Узагальнення зробленого на уроці

VІ. Домашнє завдання

   Оформити письмово докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням, роботу над яким розпочато на уроці.