Письмовий переказ тексту
ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ
ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ
ЗАВДАННЯМ
Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту та виконувати творчі завдання до нього.
Тип уроку: урок
розвитку комунікативних умінь.
ІІ.
Ознайомлення
восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ.
Колективна робота з
текстами-взірцями
Творче
спостереження з елементами аналізу
► Прочитати текст. Яка тема й
основна думка висловлювання? Довести належність тексту до художнього стилю.
З'ясувати роль метафоричних словосполучень у тексті, визначити їх
стилістичну функцію. Пояснити лексичне значення виділених слів (у разі
потреби скористатися тлумачним словником). Скласти з ними
речення.
ЧАРІВНЕ МІСЦЕ
Безлюдний
берег здавався таким, як і колись у дитинстві, як часом бачив він у снах, у
кучерявих верболозах, що подекуди припадали до води, купаючи у Пслі свої зелені
чуби. А далі вигрівалися піщані висипи, немов вибілені сонцем полотна, на яких
подекуди виднілися підбіл і зелена рута.
Зелений острів. Так здавна люди звали мальовниче урочище в
межиріччі Псла і Хортиці, омите з трьох боків голубою течією. Коли ж
навесні вся ця оболонь заливалася повінню, тоді вона була схожа на
своєрідне море, у якому купалися дерева, неначе зелені вітрила
шаланд. Усі довколишні луки залиті водою, і тільки в середині
травня ріки входили у свої береги. Та й тоді, щоб потрапити сюди, треба було
переплисти на човні або перейти вбрід кілька рукавів і старих
річищ.
Тихе чарівне
місце. Трохи далі від Псла над розплесканими озерцями й затоками росли
тополі, осичина, вільхи, берези й дуби. Де-не-де темною стіною здіймалися
зарості вільшини, а на ній плівся білястий хміль із золотими китичками і
розливав довкола ніжні пахощі.
І докоряв
собі Береговець, що малював іноді казна-що, вигадував неіснуюче. Або ще й
гірше: крутився в щоденній суєті суєт, марнував час... І, може, від того не знав
радості й щастя творчості (За І. Цюпою).
- Поміркувати, яким може бути
продовження тексту. Прослухати кілька думок своїх однокласників і вибрати
найкращу тезу.
- Скласти продовження
висловлювання, використовуючи художні засоби увиразнення
мовлення.
- Скласти колективно складний
план тексту з домисленою кінцівкою.
- Переказати докладно текст,
дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського
задуму.
Творче
спостереження з елементами аналізу
- Прослухати висловлювання,
слідкуючи за текстом.
Іноді вона не жувала, а лежала, підібгавши ноги, і, вгледівши
кривдників, одверталася чи навіть заплющувала очі й удавала, що спить. Тоді
навіть найвправнішим передражнювачам не вдавалося витягнути з неї ні звуку.
Хлопці, розсердившися на таку неувагу, кричали: «Манька! Манька!» — і показували
язики. Почувши своє ім'я, тварина трохи здригалась і швидко обдивлялася весь
гурт, а далі знов заплющувала очі й усі подальші спроби викликати її
зацікавленість зневажала.
Увечері, у постелі, я уявляв козу саму обіч дороги в місячному сяйві і в
цілковитій тиші. Я розумів, що в неї десь має бути хазяїн, який забирає її на
ніч додому,— та все одно серце мені щеміло. І ось одного такого вечора я вирішив
визволити козу з рабства.
Коли до
мене зайшли друзі, щоб разом іти на річку, план визволення кози був уже
готовий. Пройшовши з усіма півдороги, я сказав, що забув удома надувний
рятівний круг, без якого мені купатися не дозволялося. При свідках я одв'язувати
козу не хотів, боячись, що цей мій душевний порух викличе кепкування
товаришів.
Я побіг додому,
вхопив свій рятівний круг і пішов назад, наперед тішачись і вимальовуючи в уяві
вдячні погляди приреченої на постійне кружляння навколо свого кілочка
безсловесної тварини.
Вона і
уявити не могла, яка приємна несподіванка на неї чекає. Коза не змінила своєї
набутої життєвим досвідом поведінки і тоді, коли я підійшов упритул. Тепер я
розумію: вона була набагато хитріша за мене й не така вже зобиджена долею,
як уявлялося мені — довірливому й наївному.
Підтримуючи однією рукою круг, щоб він не зсунувся, я другою спробував
розв'язати вузол на кілку — до кози наближатись я побоювався. Потім
здогадався, що вирвати його із землі буде значно
простіше.
Козу
зацікавили мої дії, і вона спідлоба позирала на мене (За Я.
Стельмахом).
- Поділити текст на смислові
частини й самостійно скласти складний план.
- Дати відповіді на запитання й
виконати завдання до тексту.
-
Якого стилю поданий текст? Аргументувати свою думку.
-
Які почуття викликала у вас ця розповідь? Висловити власну думку щодо авторського задуму.
-
Дібрати заголовок, який би відбивав тему тексту.
-
Знайти в тексті епітети, метафори, порівняння. Яку роль вони відіграють у художньому висловлюванні?
-
З якою метою автор використав пряму мову в тексті?
-
Уявити козу, про яку йдеться в розповіді, описати її, використовуючи художні засоби.
-
Переказати текст усно, продовжуючи сюжет висловлювання.
- Прочитати пам'ятку. Які
особливості має докладний переказ тексту художнього стилю із творчим
завданням?
ПАМ'ЯТКА
Як готувати докладний переказ
тексту із творчим завданням
-
Прочитати (або прослухати) текст.
-
Визначити стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку висловлювання.
-
З'ясувати значення незнайомих слів.
-
Висловити власну думку про прочитаний (прослуханий) текст з погляду його змісту, форми, задуму і мовного оформлення.
-
Визначити тезу творчого завдання й дібрати художні засоби, які б її розкривали.
-
Поміркувати над змістом і послідовністю висловлювання творчого задуму.
-
Скласти самостійно складний план тексту, включаючи власне творче доповнення.
-
Написати докладний переказ тексту, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського задуму.
IV. Підготовка чорнового
варіанта переказу
- Прочитати текст і написати
докладний переказ тексту, увівши в нього художній опис кози та продовження
висловлювання. Дотримуватися композиції, мовних і стильових особливостей
висловлювання.
V.
Узагальнення зробленого
на уроці
VІ.
Домашнє
завдання
Оформити письмово
докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням, роботу над
яким розпочато на уроці.