Узагальнення "Звертання. Вставні слова"

Урок № 53

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ

З ТЕМИ «РЕЧЕННЯ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ І ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ»

Мета:  узагальнити й систематизувати основні відомості про ре­чення зі звертаннями і вставними словами, сформува­ти цілісну систему особистісних знань з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, дово­дити й обґрунтовувати; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі звертаннями та вставни­ми словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми

Експрес-опитування за запитаннями (з метою формування цілісної системи знань учнів з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»)

  1. Що називається звертанням? З якою метою звертання використо­вуються в усному й писемному мовленні? Навести приклади.
  2. Схарактеризувати звертання за будовою. Навести приклади.
  3. Розказати про розділові знаки в реченнях із звертаннями.
  4. Які слова називаються вставними? Навести приклади.
  5. Яку роль у реченні відіграють вставні словосполучення і речення? Чим вони відрізняються від вставних слів?
  6. Навести приклади речень зі вставними реченнями. З'ясувати роз­ділові знаки.

ІV. Виконання завдань і вправ на застосування узагальнювальних правил

Вибірково-розподільний словниковий диктант

► Записати в одну колонку звертання, а в другу — вставні слова, словосполучення, речення. Пояснити їх правопис.

      Сину, треба думати, сизокрилий, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди, дозвольте, Ніно Павлівно, тато його був у відрядженні, Україно, з іншого боку, червоні троянди, безумовно, брати, між ін­шим, дорогі мої однокласники, зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов'їні, по-друге, до ре­чі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце, безперечно.

- Сконструювати по три речення зі звертаннями і вставними кон­струкціями. З'ясувати їх роль.

Лінгвістичне дослідження-відновлення

- Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Аргу­ментувати свою думку.

    1. Археологи знайшли на схилах Старокиївської гори фундаменти князівського палацу, в якому цілком можливо жив сам Кий (П. Загребельниії). 2. Пісня здавалося бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 3. Повна хата людей і видно якісь питання обмірковують (А. Головко). 4. Нащо б бачте те згадувать що давно минуло (Т. Шевченко). 5. Не­си ж мене коню по чистому полю (І. Франко). 6. Веселеє колись село Чомусь тепер мені старому Здавалось темним і німим (Т. Шевченко). 7. — Мамо гляньте як видно надворі (І. Нечуй-Левицький). 8. Ось на­решті видно віддалік її будинок (Ю. Яновський). 9. Розваж мене музо моя ти порадо Так тяжко на серці в цей вечір мені (Леся Українка). 10. Як дитиною бувало упаду собі на лихо То хоч в серце біль дохо­див Я собі вставала тихо (Леся Українка).

- Пояснити синтаксичну роль слова здавалось у другому і шостому реченнях.

- Зробити словотвірний розбір виділених слів.

Творче конструювання (робота за варіантами)

- Записати речення, розставивши потрібні розділові знаки. Пере­будувати їх так, щоб вони містили звертання (варіант 1) і вставні слова (варіант 2).

Варіант 1. 1. Мова наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив вигодував і виховав (За М. Рильським). 2. Коханий за­грає мені в сопілку, щоб вона все лихо зачарувала (За Лесею Укра­їнкою).

Варіант 2. 1. Мова це великий дар природи, розвинутий і вдо­сконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною (За К. Крапивою). 2. Коли Леся вийшла, Сергієві, незважаючи на ве­селий вечір, стало журно (За В. Козаченком).

- Зробити синтаксичний розбір перебудованих речень.

Творче моделювання зв'язного висловлювання

- Записати. Розставити потрібні розділові знаки.

    Уклін тобі мій сердечний краю моя зірко ясна прекрасна у своїм звабнім тремтінні моя мамина вишиванко мережана диво-квітками у веселковім вінку моя мудросте батьківська напоєна чистою святою любов'ю до тебе... (JI. Андрела).

- Продовжити висловлювання, зберігаючи стиль і авторську тональ­ність.

Самостійна робота (робота з текстом)

- Прочитати висловлювання. Чи можна назвати його текстом? Ар­гументувати свою думку. Дібрати заголовок.

       У кожного з вас друзі є найпотаємніша найсвітліша мрія про май­бутнє ким бути один напевно хоче стати льотчиком другий металур­гом третій комбайнером четвертий учителем адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни і в кожного з них безумовно є своє заповітне бажання як добре мріяти про майбутнє як кажуть людина без мрії що птах безкрилий однак тільки та мрія не безплідна яка тісно пов'язана з життям з працею в ім'я Батьків­щини над усе ми цінуємо труд ми славимо тих чиї груди прикраша­ють ордени й золоті медалі у нас не повинно бути ледарів дармоїдів білоручок ви друзі мабуть найщасливіші люди на Землі бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).

Завдання до тексту:

  1. Визначити межі речень і поділити його на абзаци.
  2. Записати, розставивши розділові знаки.
  3. Назвати речення зі звертаннями і вставними словами.
  4. Проаналізувати звертання і вставні слова.

Матеріал для вчителя (оригінал тексту).

       У кожного з вас, друзі, є найпотаємніша, найсвітліша мрія про майбутнє. Ким бути? Один, напевно, хоче стати льотчиком, другий — металургом, третій — комбайнером, четвертий — учителем. Адже без­ліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни. І в кожного з них, безумовно, є своє заповітне бажання.

       Як добре мріяти про майбутнє! Як кажуть, людина без мрії — що птах безкрилий. Однак тільки та мрія не безплідна, яка тісно пов'я­зана з життям, з працею в ім'я Батьківщини.

      Над усе ми цінуємо труд. Ми славимо тих, чиї груди прикраша­ють ордени й золоті медалі. У нас не повинно бути ледарів, дармоїдів, білоручок. Ви, друзі, мабуть, найщасливіші люди на Землі, бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).

V. Підбиття підсумків уроку

   Учитель аналізує проведену навчальну роботу восьмикласників над застосуванням узагальнювальних правил і зосереджує увагу учнів на підготовці до тематичного оцінювання з розділу «Речення зі звер­таннями і вставними словами».

VІ. Домашнє завдання

  1. Скласти діалог на лінгвістичну тему «Якими відомостями попо­внилися мої знання?» (на основі узагальнених теоретичних відо­мостей з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»). Записати діалог і пояснити розділові знаки в ньому.
  2. Підготуватися до тематичного оцінювання: повторити теоретичні відомості з розділу і правила вживання розділових знаків у речен­нях зі звертаннями і вставними словами.