Контрольна робота №6

Урок № 54

ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА 

(ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ).

НАВЧАЛЬНЕ КРИТИЧНЕ АУДІЮВАННЯ

Мета:  оцінити рівень навчальних досягнень восьмикласників з роз­ділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»; переві­рити знання й уміння, необхідні для правильного викорис­тання речень зі звертаннями і вставними словами в мовленні; удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, уста­новлювати відповідність між ними, групувати, доповнюва­ти тощо; формувати навички сприймати незнайомий текст і критично висловлюватися з приводу почутого.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Про­ведення інструктажу щодо виконання їх.

IV. Виконання тестових завдань

 

V. Проведення навчального критичного аудіювання

Сприймання на слух незнайомого тексту

Текст 1.

► Прослухати текст. Визначити його стильову належність. Умотиву­вати свою відповідь. Довести, що заголовок розкриває тему ви­словлювання. Дібрати власний заголовок.

КОСТЯНТИН ОСТРОЗЬКИЙ І ЙОГО АКАДЕМІЯ

     XI століття. Кращі сини України організовують при церквах брат­ства, які всіма можливими засобами підтримують церкви і священ­ників. Братства ставали важливою політичною та культурною силою в житті народу. З ними пов'язано зростання кількості шкіл, поши­рення рукописних книг. Але в Україні стояла потреба створення ви­щого навчального закладу, довкола якого могли б згрупуватися всі інтелектуальні сили народу.

     На той час одним із найпомітніших центрів культури в Україні було місто Острог на Волині — резиденція князя Костянтина Ост­розького, який віддав багато сил і коштів на захист православної ві­ри й на розвиток освіти рідного краю. 1580 року князь відкрив вищу школу, яку в різних документах називають то ліцеєм, то колегією, то академією. З усіх усюд України, а також з-поза її меж запрошував Острозький до себе видатних богословів, учених, письменників, діячів культури. І зовсім невипадково саме тут опинився відомий у майбут­ньому друкар Іван Федоров, якого життєві обставини змусили втікати з Москви. 1581 року в Острозі було надруковано Біблію, що ввійшла в історію під назвою Острозької. Це, до речі, найперша повна друко­вана Біблія в усьому слов'янському світі.

      З Острогом пов'язані імена відомого тогочасного поета Дем'яна На­ливайка (брата гетьмана Северина Наливайка), Герасима і Мелетія Смо- трицьких, Клірика Острозького — визначних учених і письменників.

     Сам Костянтин Острозький — один із найвпливовіших і найбагат- ших шляхтичів в усій польській державі — відзначався гордим і не­залежним характером. На засіданнях сейму Речі Посполитої, захи­щаючи православну церкву, він вступав у конфлікт з усією шляхтою і королем. Різними способами спокушали його католики поміняти непрестижну «мужицьку» віру, але він лишався вірним сином свого народу (За М. Слабошпицьким).

Матеріал для вчителя. Резиденція — місце перебування, прожи­вання урядовців, керівників держав, визначних осіб.

- Поміркувати над останнім абзацом. Пригадати, про які часи України йдеться? Що вам відомо про них? Скласти план тексту.

Коментар учителя. Увага! Критичне аудіювання вимагає вислов­лення власної думки з приводу почутого, своєї згоди чи незгоди з пев­ним твердженням.

Текст 2.

- Прослухати уривок тексту. Визначити тип мовлення. Що ново­го ви дізналися? Які слова зустріли вперше? З'ясувати їх значення за тлумачним словником.

       Що таке на світі щастя? — спитав би я у дуже письменних. Час­тенько чуєш, люди кажуть: отой щасливий. Глянеш на того щасли­вого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недо­лю. Звуть щасливими і тих, що весь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що в них є і чого їм треба. Звуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідолахи. Ні, панове, по-моєму, той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав,— той, кого Господь благословив на добрі діла, що розкину­лися вони по світу, як розрослася пшениця на добре виораній ниві. Нагодує вона і пахаря, і його сусідів, попаде од неї скибка і старце­ві в торбу. Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспить­ся, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна (За О. Стороженком).

- Поділити текст на частини і скласти план.

- Дати відповіді на запитання за змістом тексту:

  1. Кого автор хотів спитати про щастя? Чому саме?
  2. Чому звуть щасливими тих, хто ні про що не дбає?
  3. З ким автор порівнює скупого і чому називає його щасливим?
  4. Кого насправді слід уважати щасливим?
  5. Подумати, чому не можна завидувати іншим?
  6. З'ясувати зміст останнього речення. Чи згодні ви з цим вислов­люванням? Аргументувати свою думку.
  7. Висловити власні міркування щодо розуміння щастя.

Колективна робота з пам'яткою

- Прочитати пам'ятку й назвати особливості критичного аудіюван- ня тексту.

ПАМ'ЯТКА

Як працювати над текстом,

що пропонується для критичного аудіювання

  1. Прослухати текст.
  2. Визначити стиль і тип мовлення.
  3. Поміркувати над темою й основною думкою тексту.
  4. З'ясувати значення незнайомих слів.
  5. Скласти план відповідно до теми і змісту висловлювання.
  6. Оцінити позицію автора щодо описаних подій, явищ у тексті.
  7. Висловити власні міркування на подану тему, дотримуючись стилю, логіки та послідовності викладення думок.

VІ. Домашнє завдання

  Скласти узагальнювальну таблицю за матеріалами вивченого з те­ми «Речення зі звертаннями, вставними словами». Дібрати приклади з творів художньої літератури.

1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку.
А Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ (Я. Колас).
Б О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).
В Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив (П. Тичина).
Г Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх (В. Симоненко).
2. Визначити речення з поширеним звертанням.
А До тебе, Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься (Леся Українка).
Б Пригадайте, мамо, те прощання край воріт, де сяяла роса (Д. Павличко).
В Микито, знов мою пораду ти забув і судиш про князів (І. Кочерга).
Г До тебе, мій дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні обрії знань (Р. Братунь).
3. Знайти речення зі вставним словосполученням.
А Густий, соковитий, запашний бур'ян з-під ніг слався, мені здавалося, до самого обрію (П. Панч).
Б Оце (одного разу було свято й погода) сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася у поле на шлях (Марко Вовчок).
В Почуття підлого переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з почуттям самозбереження, важливішого, ніж збереження фізичне (І. Багряний).
Г Чи тільки терни на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий (Леся Українка).
4. Знайти речення, у якому вставне слово виражає упевненість.
А Нас не злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О. Гончар).
Б Мені тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для зачарованості й захопленості (П. Загребельний).
В Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап Вишня).
Г Увечері, справді, пішов дощ (Ю. Смолич).
5. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?
А О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене (Л. Первомайський).
Б О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не затих (Д. Павличко).
В О Львове, батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко).
Г За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (І. Гончаренко).
6. Яке речення має вставне словосполучення.
А А ці вміння розмовляти і слухати (як зазначає більшість учених-психологів) дуже важливі для людини (3 журналу).
Б Література, за висловом письменника, наповнює ідеї плоттю й кров'ю (І. Цюпа).
В В ім'я миру і злагоди народів, напевне, кожний із нас не пошкодує віддати розум і здібності, віддати всі найкращі сили своєї душі (О. Гончар).
Г А я хвилинку виберу, скажу про командира (отак за першим спогадом і другий виплива): душа у нього щира... (А. Малишко).
7. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці.
А Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М. Рильський).
Б Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко).
В Гей рицарю жадібний, стережись (М. Бажан).
Г Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т. Шевченко).
8. Знайти речення з непоширеним звертанням.
А Краю героїчний, пісне соколина, ми розбили бурі вільними грудьми, підняли ми в лузі журну ту калину, Україну славну звеселили ми (В. Сосюра).
Б Гірке, Тарасе, твоє панування, краще б до людей ішов у найми (С. Васильченко).
В Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).
Г Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим (А. Малишко).
9. Знайти речення зі вставним словом.
А Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то принаймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім (П. Загребельний).
Б Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно (І. Франко).
В І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки оркестру (Ю. Смолич).
Г У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було (Т. Шевченко).
10. Знайти речення, у якому вставне слово виражає невпевненість.
А Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Корнійчук)
Б Звісно, чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку (О. Стороженко).
В Ти, мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім'я мого рідного міста (О. Гончар).
Г І ось, нарешті, вершина (О. Гончар).
11. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?
А Печаль і гордість, повніть, моє слово... (М. Нагнибіда).
Б Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом... (М. Стельмах).
В Ой водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк).
Г Луки, луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, земляка? (В. Симоненко).
12. Яке речення має вставне словосполучення.
А І, мабуть, усі ми тоді почували себе молодими, дивлячись на вічно молоду «Енеїду» і «Наталку Полтавку» (Б. Лeпкий).
Б Раніше, бувало, друкувався навіть у столичних газетах і журналах, а тепер писав здебільшого для себе, для душі (І. Цюпа).
В Ось, я бачу, що багато хто з молодих починає з мініатюр... (О. Гончар).
Г Радина мама (тата в нього не було) була вчителькою музики (Ю. Яновський).