Поняття про відокремлення

РЕЧЕННЯ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ

Урок № 55

ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕННЯ

Мета:  сформувати поняття про відокремлення; ознайомити з видами відокремлених членів речення; розвивати вміння знаходити відокремлені члени в ускладнених реченнях, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моде­лювати й конструювати їх відповідно до комунікативно­го завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу стимулювати активізацію пошу­ків нових оригінальних прочитань української минувшини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

Оголошення епіграфа

У фокусі будь-яких історичних казусів,

несподіваних колізій чи курйозів, драм і трагедій

завжди перебуває людина з її силою і слабкістю,

моральними чеснотами і вадами.

В. Смолій

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів

Творче спостереження з елементам зіставлення

► Прочитати уважно текст. Визначити його тему. З'ясувати, яку функцію виконують виділені компоненти.

      Рід Марковичів у козацькій Україні був одним із найзаможніших і наймогутніших. А поча­лося все з Андрія Марковича, сина вихреста з Уманщини. Він не стільки власною доблестю і військовими звитягами міцно став на ноги, увійшовши до чис­ла вищої козацької старшини, скільки завдяки тому, що вельми вдало видав свою сестру, красуню Настю, за доволі перспектив­ного нареченого — вдівця Іва­на Ілліча Скоропадського, на той час стародубського полковника, а згодом — гетьмана Лівобереж­ної України. Маючи такого висо­копоставленого свояка та досить владну сестру, Андрій Маркович досить швидко пройшов щаблі козацької ієрархії, посівши уряд Лубенського полковника. Зрозумі­ло, що за таким батьком впливові позиції посіли в Україні й молод­ші Марковичі — Яків, Іван і Мар­ко. Проте саме останній, маючи «довгого язика», потрапив у до­сить неприємну, навіть трагічну історію (В. Горобець).

- Прочитати текст із випущеними виділеними частинами речень. Дослідити, що змінилося.

     Рід Маркевичів у козацькій Україні був одним із найзамож- ніших і наймогутніших. А по­чалося все з Андрія Марковича. Він не стільки власною доблес­тю і військовими звитягами міц­но став на ноги, скільки завдя­ки тому, що вельми вдало видав свою сестру за доволі перспектив­ного нареченого. Андрій Маркович досить швидко пройшов ща­блі козацької ієрархії. Зрозуміло, що за таким батьком впливові по­зиції посіли в Україні й молодші Марковичі. Проте саме останній потрапив у досить неприємну, на­віть трагічну історію (За В. Гороб­цем).

- Виписати виділені компоненти зі словами, до яких вони належать. Визначити, якими членами речення вони виступають.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Колективна робота з опорною схемою

- Розглянути схему. Дослідити, якого значення надають реченню відокремлені члени і чим вони виражені.

shemu_39.jpg

 

- Поміркувати, чому не можуть бути відокремленими головні чле­ни речення.

Методичний коментар. Відокремлюватися можуть тільки друго­рядні члени, бо вони є додатковим повідомленням до основної дум­ки, яка виражається головними членами речення. Тому головні члени не відокремлюються, бо вони є носіями основного повідомлення.

- Скласти розповідь про види відокремлених членів. Проілюстру­вати її власними прикладами.

Вибіркова робота (інтонаційний практикум)

- Виразно прочитати текст, додержуючи відповідної інтонації. Зна­йти речення з відокремленими членами. Виписати їх.

     Майже кожному пересічному українцю відома напівлегендарна історія про Роксолану — дівчину з прикарпатського села Настю Лісовську. Свого часу Роксолана навіть була визнана однією з найвпливовіших політичних фігур Османської імперії. Однак мало хто знає про те, що жив-був колись український козак, який наприкінці XVI ст. став володарем невеликої держави, відігрававшої помітну роль у Південно-Східній Європі.

     Цим козаком був такий собі Іван на прізвисько Підкова. Наро­джений на землі молдавській, ще в молоді роки Іван подався шукати мінливого щастя на Запорізьку Січ. Будучи фізично добре розвине­ним, він неодноразово хизувався перед товаришами вмінням непе­ревершено гнути підкови, завдяки чому й отримав своє прізвисько (Т. Чухліб).

- Провести спостереження над інтонацією речень з відокремлени­ми членами.

- Визначити вид відокремлених членів, скориставшись опорною схемою.

Творчий диктант з елементами відновлення

- Відновити й записати текст, уставляючи замість крапок пропуще­ні відокремлені члени. Визначити їх види і з'ясувати, чим вони виражені.

     В очах сучасників героїчна смерть Дмитра Вишневецького пере­творилася на символ незламності християнського духу. Цьому під­твердженням є те, що вже через кілька тижнів після смерті князя була написана елегія латинською мовою, ... Її автором став німець Иоган Зоммер. А наприкінці 60-х років XVI ст. відомий збирач народних пі­сень, ... , записав до свого збірника жалібну версію пісні про козака Байду. Староукраїнське слово «байдувати» означало майже те саме, що й «козакувати», а саме вести вільне життя, ...

  Ось так історична постать князя Дмитра Вишневецького пере­творилася на легендарного пісенного персонажа — ... . Він, ... , йде на вірну смерть і виявляє при цьому найвищі козацькі чесноти: зне­вагу до розкішного життя, ... , відданість православній християнській вірі, стійкість до фізичних мук, незламність перед ворогами і жагу боротьби навіть перед лицем смерті (Т. Чухліб).

Довідка: нехтуючи пропонованими ворогом благами; професор Краківської академії Матвій Пійонтек; купленого зрадою; присвяче­на загибелі християнського лицаря князя Дмитра; козака Байду; не­залежне ні від кого.

- Підготувати усний докладний переказ відновленого тексту.

Дослідження-пошук

- Записати висловлювання під диктовку вчителя. Поміркувати, під портретом якого відомого вам козака зроблено такий напис не­відомим художником.

      «Був таким сильним, що не лише ламав підкови, а й таляри, а ко­ли увіткнув таляр у дерев'яну стіну, то його треба було вирубувати. Узявши за заднє колесо, він зупинив повіз, запряжений шестериком коней. Дишель ламав об коліно. Узявши зубами бочечку меду, переки­нув її через голову. Узявши в руки волячий ріг, пробив ним ворота».

- Пояснити значення слів таляр, дишель (таляр — старовинна сріб­на монета, що була в обігу в Німеччині, Чехії, Італії тощо, а та­кож в Україні; дишель — товста жердина, прикріплена до передньої частини воза або саней, що використовується для запрягання ко­ней і допомагає правити ними).

- Знайти відокремлені члени. Підкреслити їх. Визначити спосіб ви­раження та місце в реченні відповідно до означуваного слова.

V. Узагальнення й систематизація з теми

Диктант-тест

- Визначити вид відокремлених членів. Схарактеризувати їх за схе­мою:

  • слово, якого стосується відокремлений член;
  • місце в реченні відповідно до означуваного слова;
  • поширений/непоширений відокремлений член;
  • чим виражений.

А Богдан Хмельницький зустрічав, приймав та проводжав послів, виконуючи встановлений в Українській державі церемоніал.

Б Лист, надісланий московському царю Олексію Михайловичу з першим послом України, був дуже коротким.

В Із постанням Української козацької дер­жави та її дипломатично-посольської служби — тогочасного міністерства закор­донних справ — відпрацьовувалося й пи­тання постійного перебування козацьких представників у тій чи іншій країні.

Г Починаючи з Богдана Хмельницького, усі гетьмани України вели активне диплома­тичне листування з володарями багатьох держав.

Ґ Генеральний писар, окрім керування по­точними справами канцелярії, мав право брати участь у дипломатичних перегово­рах.

Д Канцелярських писарів, зважаючи на їх­ній досвід та обізнаність у веденні дипломатичних справ, досить часто включали до складу різних посольств.

Е За доби гетьманування Богдана Хмель­ницького було проведено близько п'яти Генеральних Рад Війська Запорізького, цього своєрідного законодавчого органу новоствореної держави.

Є Одним із головних обов'язків посла було оголошення вимог чи прохань, уміщених у письмовій інструкції (Т. Чухліб).

  1. Відокремлене означення.
  2. Відокремлена прикладка.
  3. Відокремле­ний додаток.
  4. Відокремлена обставина.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

  1. Виписати з підручника літератури по два приклади речень з від­окремленими членами. Схарактеризувати їх за схемою, опрацьо­ваною на уроці.
  2. Прочитати науковий текст. Осмислити його зміст. Узагальнити прочитане у вигляді опорної схеми чи опорного конспекту.

       Відокремлення — це смислове та ритмічно-інтонаційне виділення другорядних членів речення для посилення їхнього значення у струк­турі речення. Поняття відокремлення членів речення ввів О. Пєшков- ський. Він з'ясував сутність цього явища і визначив умови, за яких другорядні члени речення можуть відокремлюватися. Вони і лягли в основу найважливіших пунктуаційних правил про відокремлення. Загальні умови відокремлення такі: 1) порядок слів, від якого зале­жить відокремлення означень, прикладок, обставин; 2) обтяженість другорядного члена речення залежними словами (прикметникові, ді­єприкметникові, прислівникові та порівняльні звороти), що зумовлює відокремлення означень, прикладок, обставин, додатків; 3) уточню- вальна функція членів речення, яка спричинює відокремлення озна­чень, прикладок, обставин, додатків; 4) особливе смислове наван­таження (виділення) члена речення, що впливає на відокремлення означень, прикладок, обставин (Г. Козачук).