Відокремлені прикладки

Урок № 59

ВІДОКРЕМЛЕНІ ПРИКЛАДКИ

Мета:  поглибити знання про відокремлені члени речення, ознайомити з відокремленими приклад­ками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правиль­но інтонувати речення з відокремленими прикладками; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими прикладками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактично­го матеріалу формувати сталий інтерес до відомих по­статей України, їх творчості та здобутків.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. Визначити жанр висловлювання. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку.

МИКЛУХО-МАКЛАЙ - НАЩАДОК ЗАПОРОЖЦІВ

   Микола Миколайович Миклухо-Маклай — усесвітньо відомий ет­нограф і мандрівник. Народився він у батьківському маєтку біля Ма­лина на Житомирщині. Освіту здобув у Петербурзі в гімназії та уні­верситеті.

      Микола Ілліч, батько вченого, був родом із Стародубського пові­ту на Чернігівщині, працював на залізниці інженером. Патріот свого краю, він читав у рукописах твори Тараса Шевченка. Мати походила з польсько-німецької родини.

     У родині Миклухо-Маклая з покоління в покоління передавався переказ, що пізніше ліг в основу повісті Миколи Гоголя «Тарас Бульба». Охрім Макуха, далекий предок по батьківській лінії, був одним із ку­рінних отаманів у Війську Запорізькому. Разом із ним воювали троє його синів — Омелько, Хома і Назар. Середній син, Назар, закохався в польську панянку і став зрадником, перейшовши на бік поляків, що були в оточеній козаками фортеці. Брати Омелько й Хома вночі пробралися у фортецю і викрали Назара, щоб покарати його за зраду. Повертаючись до своїх, козаки натрапили на польську варту. Хома за­лишився прикривати відхід Омелька, що ніс зв'язаного Назара. Хома в тому бою загинув, а Омелько з братом зумів утекти від переслідува­чів. Охрім Макуха власноруч стратив свого сина-відступника.

     Григорій Ілліч Миклухо-Маклай, рідний дядько славетного ман­дрівника, навчався і товаришував із Миколою Гоголем. Письменник дуже цікавився сімейними переказами друга і поклав їх в основу од­ного з найбільш знаменитих своїх творів. Так Охрім Макуха став про­тотипом Тараса Бульби (А. Полетавкін).

- З'ясувати, чи всі виділені частини тексту є відокремленою при­кладкою. Свою відповідь аргументувати.

- Яке місце в реченні відповідно до означуваного слова може за­ймати відокремлена прикладка? Відповідь проілюструвати при­кладами з тексту.

IV. Виконання системи практичних завдань проблемно-пошукового характеру

Колективне опрацювання опорної схеми

► За допомогою схеми розказати про відокремлену прикладку: що вона позначає, чим виражається, до якого слова відноситься в ре­ченні, на які види поділяється.

shemu_43.jpg

 

- Опрацювавши теоретичний матеріал підручника, зробити висно­вок про те, які розділові знаки вживаються в реченнях з відокрем­леними прикладками.

- Пригадати, яка особливість уживання на письмі непоширених прикладок. Назвати основні правила вживання дефіса та лапок при непоширених прикладках.

Пояснювальний диктант

- Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділи­ти відокремлені прикладки. Схарактеризувати їх, скориставшись алгоритмом.

    1. Прибув мій канівський земляк Середа на ім'я Петро (Т. Костюк). 2. Дружина Платона Симиренка Софія за походженням французька дворянка швидко перейняла козацькі звичаї родини, охоче спілкува­лася українською мовою (Л. Мацько). 3. Із Любечем давньоруським містом пов'язані долі багатьох руських князів Олега, Ярослава Воло­димировича, Святополка, Володимира Мономаха, Святослава Всеволодовича (М. Тищенко). 4. Особливо вразила і запам'яталася всім художня композиція Сашка Довженка «Святки» поетична розповідь про народні новорічні торжества (С. Плачинда). 5. Двадцятишестирічний лікар-мікробіолог майбутня зірка світової медичної науки і май­бутній президент Усеукраїнської академії наук Данило Заболотний провів на собі перший експеримент, прийнявши винайдену холерну вакцину (Л. Мацько). 6. Михайла Щепкіна кріпака з Куртини викупи­ли 1818 року в Полтаві за 7207 карбованців (М. Шудря). 7. Неподалік Сорбонни стоїть найстаріший храм Парижа, зведений за наказом Ген­ріха І чоловіка Анни Ярославни (О. Балабко).

► З'ясувати, у яких реченнях доцільно вжити тире при відокремле­них прикладках.

shemu_44.jpg

Дослідження-трансформація

- Подані речення трансформувати так, щоб виділені компоненти виступали в ролі відокремленої прикладки. Записати змодельовані ре­чення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені прикладки. Указати на слова, які вони конкретизують.

Зразок. Відомий український композитор і письменник Микола Аркас усе життя був вдячний матері (В. Жадько). — Микола Аркас — відомий український композитор і письменник — усе життя був вдячний матері.

      1. Нащадок племені фулярів із Сенегалу Айра Олдрідж народився у Нью-Йорку (М. Шудря). 2. Дочка київського князя Ярослава Му­дрого Анна у серпні 1049 року взяла шлюб із французьким королем Генріхом І (О. Балабко). 3. Студент Київського університету Олександр Тулуб познайомився з улюбленим викладачем філологічного факульте­ту, українським письменником Миколою Івановичем Костомаровим (3. Тулуб). 4. Правнук запорізького козака Володимир Вернадський усе своє життя був пов'язаний з Україною (С. Ковальчук). 5. Боліло серце у січового полковника Дмитра Вітовського (Є. Куртяк).

- Дослідити, як змінюється зміст речень при їх трансформації.

- Чи можна вважати ці пари речень синтаксичними синонімами.

Лінгвістична гра «Віднови синтаксичну конструкцію»

- Записати речення, уставляючи замість крапок потрібні за змістом відокремлені прикладки. За потреби скористатися довідкою.

  1. У візантійських хроніках лишилися описи зовнішності сина Іго­ря й Ольги, ....
  2. «Моцартом духовної музики» називав Артема Веделя у своїх схви­льованих листах земляк Дмитро Бортнянський, ....
  3. Нас зустрічає Зіновія Франко, ....
  4. Володимир Іванович Вернадський — ... — був основоположником учення про біосферу та ноосферу.
  5. Із Острогом, ... , пов'язана доля такої історичної постаті, як Во­лодимир Мономах.

Довідка: давньоруським містом; на той час уже всесвітньо відомий композитор; видатний вітчизняний учений-енциклопедист, природо­дослідник, мінералог і кристалограф; київського князя Святослава; онука Каменяра.

- Дослідити, як узгоджується відокремлена прикладка з означува­ним словом.

Творчий диктант (взаємоперевірка)

- Відновити й записати розповідь про одну з визначних українок в історії, уставляючи потрібні слова з довідки. Дібрати заголовок. Виділити прикладки, схарактеризувати їх.

     Марія Заньковецька, ... , була окрасою національної сцени. Вона ввійшла в історію театру як видатна українська трагедійна актриса. Обдарування М. Заньковецької, ... , багатогранне.

    Красу рідної мови і магію слова відкрив їй Микола Вербицький,.... Професійну освіту співачка здобула у філії Петербурзької консервато­рії у м. Гельсингорсі. Уроки акторської майстерності отримала у «бать­ка українського театру» Марка Кропивницького — ... . Для неї писали М. Старицький, М. Кропивницький, І. Карпенко-Карий, Панас Мир­ний, Б. Грінченко. Провідні театральні критики, історики та біографи — ... — зібрали й опублікували матеріали про її життя і творчість.

     Народилася вона в дворянській сім'ї Адасовських на Чернігівщині. Батько, ... , був титулярним радником, обіймав посаду судді ніжин­ського повітового суду. Мати,... , походила з давнього російського ро­ду Нефедьєвих. Подружжя Адасовських мало семеро дітей: три хлоп­чики і чотири дівчинки. На жаль, двоє дівчаток померли. 1854 року з'явилася на світ остання дитина — ... (А. Лемещенко).

Довідка: майбутня актриса; Костянтин Костянтинович; зірка в те­атральному просторі на зламі ХІХ-ХХ століть; учитель Чернігівської гімназії, поет, друг Т. Шевченка; В. Єрмолов, О. Суворін, Ю. Бєляєв, І. Нечуй-Левицький; ліричної героїні, актриси комедійного пла­ну; Марія Василівна; актора, режисера, драматурга.

- Пояснити вживання коми й тире в реченнях з відокремленими прикладками.

- Усно переказати відновлений текст, використовуючи відокремлені прикладки.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

     Підготувати розповідь про одного з відомих українців-письменників (Г. Сковорода, Т. Шевченко, Леся Українка, І. Франко), викорис­товуючи відокремлені прикладки. Розповідь оформити письмово.