Ділові папери. Протокол

Урок № 68

ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ПРОТОКОЛ

Мета:  ознайомити з основними вимогами до оформлення протоколу як документа офіційно-ділового стилю (його структурою і мовним оформленням); роз­вивати мовленнєво-комунікативні вміння складати про­токоли відповідно до комунікативного завдання.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку за допомогою поезії Дмитра Білоуса

        ПРОТОКОЛ

Хай думок не кожен порух,

та чи єдність чи розкол, —

все, що відбулось на зборах,

вам розкаже протокол.

Склад президії. Присутні

(кількість їх). Порядок дня.

Основні думки присутні —

план, конкретні завдання.

Що зробив наш осередок

(все важливе, непросте).

Слухали: про те-то й то-то,

Ухвалили: те-то й те...

Протоколи ще бувають

дещо схожими на акт,

документ, який складають

про подію, певний факт.

Між державами угоди

про кордон чи про футбол, —

підписали на нараді

і складали — Протокол.

                        (Д. Білоус)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми

Експрес-опитування

- Пригадати особливості офіційно-ділового стилю і продовжити вислови:

  1. Основна функція офіційно-ділового стилю — ... .
  2. Обставини мовлення — ... .
  3. Сфера вживання офіційно-ділового стилю — ... .
  4. Загальні ознаки — офіційність, ....
  5. Мовні ознаки, притаманні текстам офіційно-ділового стилю — ... .

ІV. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності

Робота у мікрогрупах

- Об'єднатися в мікрогрупи і вибрати назви документів визна­ченого виду:

1 мікрогрупа — документи особового складу;

2 — до­відково-інформаційні;

3 — обліково-фінансові;

4 — господарсько-договірні;

5 — організаційні;

6 — розпорядчі.

       Наказ, доручення, положення, вказівка, телеграма, розпоряджен­ня, характеристика, автобіографія, довідка, заява, анотація, план, про­токол, статут, положення, розписка, постанова, трудова угода, акт, доручення, договір, список, правила, доповідна записка, скарга, по­яснювальна записка, телефонограма, оголошення.

- Назви яких документів для вас є новими? Використовуючи додат­кову літературу з сучасного діловодства, визначити, з якою метою вони створюються і за яких обставин. Яку сферу діяльності лю­дини обслуговують?

Матеріал для вчителя.

1 — автобіографія, заява, пропозиція, скар­га, характеристика;

2 — анотація, довідка, доповідна записка, пояс­нювальна записка, план, протокол, оголошення, телеграма, телефо­нограма;

3 — акт, доручення, розписка, список;

4 — договір, трудова угода;

5 — положення, правила, статут;

6 — вказівка, наказ, поста­нова, розпорядження.

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

     Протокол — це документ, у якому фіксуються хід і результати ро­боти нарад, засідань, зборів тощо. У протоколі відображаються всі виступи з питань, що розглядаються, і рішення, прийняті в резуль­таті обговорення.

       За обсягом інформації протоколи бувають трьох видів:

  1. стислі (записуються питання, які обговорюються, прізвища допо­відачів і виступаючих, прийняті рішення);
  2. повні (стисло записуються виступи доповідачів, інших осіб, що беруть участь в обговоренні питання);
  3. стенографічні (дослівно фіксується весь хід засідання).

    Текст протоколу складається з двох частин: вступної та основної. У вступній частині вказується дата проведення зборів, зазначаються прізвища та ініціали всіх присутніх. За великої кількості присутніх (більше 10 осіб) робиться позначка цифрою. У цій частині подається порядок денний зборів з переліком питань, що розглядаються. Основ­ний текст протоколу поділяється на розділи, які відповідають пунктам порядку денного. Кожний розділ містить такі частини: «СЛУХАЛИ», «ВИСТУПИЛИ», «УХВАЛИЛИ». Ці слова треба писати великими лі­терами з нового рядка. Після них ставлять двокрапку. Кожний розділ пишеться з абзацу.

       Увага! Текст протоколу має бути точним, зрозумілим. Він скла­дається з розділів, згідно з питаннями порядку денного. Розміщення розділів у тексті протоколу має відповідати послідовності відповідних питань у порядку денному.

Колективна робота з текстом-зразком

► Прочитати текст протоколу й зробити висновок про зміст і оформ­лення цього виду документа.

ПРОТОКОЛ

засідання членів гуртка «Живе слово»

Херсонської загальноосвітньої школи I—III ступенів № 41

      № 4                                                                                                    від 18.04.08

Присутні: 15 членів гуртка, керівник.

Голова засідання — Нестерович О.

Секретар — Стадник І.

Порядок денний:

  1. Про роботу гуртка «Живе слово» у II семестрі (доповідач Клиганівська В.).
  2. Про підготовку до підсумкових заходів гуртка за звітний період (доповідач Зорін А.).

І. СЛУХАЛИ:

         Старосту гуртка Клиганівську В., яка відзначила позитивну робо­ту членів гуртка протягом навчального року. Звернула особливу увагу на активних членів колективу. Розказала про великий обсяг роботи, зроблений у II семестрі.

         ВИСТУПИЛИ:

  1. Олексин С., який запропонував клопотати перед адміністрацією школи про нагородження активних членів гуртка грамотами ди­ректора школа.
  2. Карасевич В. внесла пропозицію випустити стінну газету, яка б висвітлила роботу гуртка «Живе слово» у поточному році.

         УХВАЛИЛИ:

  1. Підтримати пропозицію щодо нагородження активних членів гурт­ка на Святі останнього дзвоника.
  2. Доручити членам редколегії випустити стінну газету.

        СЛУХАЛИ:

       Зоріна А., який доповів про заплановані підсумкові заходи гуртка «Живе слово». Зазначив, що всі члени гуртка мають провести інди­відуальну пошукову роботу та взяти активну участь щодо підготовки до зустрічей, виступів і свята.

        ВИСТУПИЛИ:

       Деремешко І. запропонувала залучити до роботи щодо підготовки заходів гуртка актив школи, однокласників та шкільний ансамбль.

       УХВАЛИЛИ:

  1. Розподілити обов'язки між членами гуртка щодо підготовки до під­сумкових заходів на наступному занятті.
  2. Підтримати пропозицію Деремешко І.

Голова засідання        (підпис)          О. Нестерович

 

Секретар                      (підпис)          І. Стадник

Навчальне редагування

    Проаналізувати фрагменти протоколів. Зредагувати речення, по­яснивши характер помилок.

     1. Така огорожа не забезпечувала випадків крадіжок. Це було ви­явлено охоронцями і прийняті міри. 2. Розглядалися учні Книш та Петренко, які несвоєчасно з'являються на заняття у неохайному ви­гляді. 3. Силами активу був придбаний тенісний стіл. Його відремон­тували і при допомозі адміністрації він працює непогано. 4. Слухали: Про виконання плану ремонта школи, так як літо на носу, а графік ремонту сорван. 5. Ухвалили: Заборонити всім курцям палити у при­міщенні школи і брати приклад з Котика С., який постійно курить у відведеному місці. 6. Для утримання нормальної температури у всіх класних кімнатах школи поставити ртутні градусники.

VII. Робота над складанням протоколу

- Уважно прочитати пам'ятку «Як оформляти протокол».

Як оформляти протокол

  Протокол повинен містити такі реквізити:

        • назву виду документа;
        • порядковий номер протоколу;
        • назва заходу, який протоколюється (нарада, засідання, збори);
        • назва організації, де проводиться захід;
        • дата проведення заходу;
        • місце проведення заходу;
        • кількісний склад учасників;
        • порядок денний;
        • текст протоколу;
        • перелік додатків (якщо вони є) із зазначенням кількості сторі­нок;
        • підписи керівників зборів (засідання, наради тощо) — голови і секретаря.

- Дотримуючись основних вимог цієї пам'ятки, скласти протоколи за варіантами відповідно до порядку денного.

Варіант 1

  1. Робота редколегій класних стінних газет у II семестрі поточного навчального року.
  2. Затвердження графіка літньої практики.

Варіант 2

  1. Проведення у школі конкурсу естрадної пісні.
  2. Учнівське самоврядування: стан і перспективи.

VІІІ. Підсумок уроку

ІX. Домашнє завдання

    Продовжити розпочату на уроці роботу над складанням прото­колів.