Твір-опис місцевості (письмово)

Урок № 9

ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ

(ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА)

НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ

У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета:  удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усві­домлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мов­ний аналіз художнього тексту з елементами опису міс­цевості, сприймати письмовий текст, розуміти його, письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мовленнєвознавчих понять

Бесіда за запитаннями

- Назвати основні види опису. З якою метою їх можна використо­вувати?

- Яку структуру має текст-опис місцевості?

- У яких стилях мовлення використовується опис місцевості? На­вести приклади.

Вибіркова робота

► Прочитати заголовки висловлювань. З'ясувати, які з них належать текстам-описам місцевості. Виписати їх.

    1. Побачення з рідним краєм. 2. Перлина архітектури. 3. Довженків сад. 4. Задунайська Січ. 5. Гірка та солона дорога. 6. Історичний Чер­нігів. 7. Волинський край. 8. Гірський пейзаж. 9. У морі. 10. Шедевр із цементу. 11. Монастир на схилі гори. 12. Українська ніч. 13. Спо­гад з дитинства. 14. Рідна сторона. 15. Звичайне диво.

IV. Колективна робота з текстом-зразком

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. На що вказує заголовок: на тему чи основну думку? Звернути увагу на особливості опису місцевості.

ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА

   У кожної людини є найдорожчі місця в житті. Для мене — це ву­лиця, на якій я виросла. Зараз живу далеко звідти, але завжди пам'я­таю про неї і повертаюся туди.

   Це маленька затишна зелена вулиця носить назву «Соборна». Духмяні грона білих акацій, п'янкий аромат жовтих лип, пухнастий цвіт струнких тополь, чарівні листя кленів — такою запам'яталася моя вулиця.

   Наш колишній триповерховий будинок стоїть у затишному місці. У маленькому зеленому дворі багато яскравих квітів.

   Запам'ятався мені на нашій вулиці і старовинний білий будинок із колись розкішним, а тепер, на жаль, занедбаним садом. Де-не-де збереглися маленькі одноповерхові будиночки в квітучих деревах і густих кущах.

   Нещодавно ми з мамою ходили нашою вулицею. Початок її веде від Дніпра, від нашої улюбленої набережної з красивим пам'ятни­ком — гордим вітрильником. У кінці вулиця знов повертає до річки через відому алею Слави.

  Яка краса на Соборній восени! Дерева стоять у багряному, жовто­му листі, яке потихеньку спадає додолу. Йдеш по ньому, наче по пре­красному м'якому килимі. З Дніпра доноситься свіже повітря. Від­чуваєш незвичайний спокій і повне злиття з природою. Такий мій рідний куточок у Херсоні — вулиця Соборна.

Здається мені, мов у казці,

Життя тут щасливо іде.

І знову всім серцем бажаю

Вернутись в дитинство своє.

                          (А. Ярмиш)

- Назвати художні засоби, використані в описі місцевості.

- Визначити ставлення автора до описаної місцевості.

Робота з пам'яткою

- Розглянути пам'ятку «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі». Запам'ятати особливості побудови вислов­лювань, що містять опис місцевості.

                                       ПАМ'ЯТКА

                     Як працювати над твором-описом

                      місцевості в художньому стилі

  1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об'єкти, що скла­дають основу опису місцевості) і підготувати план майбутньо­го твору.
  2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку ви­словлювання.
  3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використову­вати художні засоби — епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).
  4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об'єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.
  5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захо­плення, замилування, здивування тощо).

V. Складання твору-опису місцевості

- Підготувати розповідь про вулицю вашого дитинства, увівши в текст твору опис місцевості. Скористатися пам'яткою.

План твору-опису вулиці

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

  1. розміри та структура;
  2. рослинність та зовнішній стан;
  3. цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
  4. власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

VІ. Підведення підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання

- Чи доводилося вам бувати в Карпатах, на південному узбережжі Чорного моря в Криму, на території Херсонеса? Поділитися своїми враженнями від побаченого під час подорожі з однокласниками. Покласти це в основу власного твору-опису місцевості, яка вразила вас. Дібрати яскравий заголовок, дотримуватися вимог художнього стилю.