Вечір правових знань

Людина повинна навчатись

коритися собі і бути підвладною собі,

і бути підвладною своїм рішенням.

Цицерон

Мета: розвивати навички культурної поведінки; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки; розкрити роль сімї, школи у вихованні особистості школяра.

Хід заходу.

Підліток і злочин… Нібито несумісні поняття, адже в нашому суспільстві здійснюється принцип: найвища цінність – людина. З іншого боку, наше життя складається з вчинків, а у вчинках виражається суть людини. Через вчинки людина спілкується з іншими людьми, ними вона виражає власне ставлення до природи, людей, життєвих подій. Вчинок реалізує моральну спрямованість поведінки людини. Гете писав: «Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя». Давайте й ми спробуємо розгледіти обличчя героїв даних ситуацій (можливо і себе) у дзеркалі своїх дій і вчинків.

І зупинка «Мораль»

v    Сашко запізнився на фільм і шукав своє місце. Він рухався спиною до глядачів, не вибачаючись, наступав комусь на ноги. Врешті-решт, він сів перед маленьким хлопчиком, закривши йому екран, і почав голосно розпитувати, чи давно почався фільм.

Розвалившись у кріслі, Сашко витягнув кульок з цукерками і почав шелестіти обгортками, голосно жувати.

– Що треба сказати цьому хлопцеві? (Якщо запізнився і шукаєш своє місце, потрібно рухатися обличчям до глядачів, щоб не закривати екран потрібно відхилятися в бік, не розпитувати, а тим більше голосно говорити, не шелестіти обгортками.

v    Леся підійшла до каси кінотеатру і попросила квиток. «В якому ряду?» – запитала касир.

Дівчина завагалася, почала хвилюватися, адже за нею стояла велика черга. «Спочатку навчись говорити, а потім будеш в кіно ходити» – сказала касир.

Хто тут вчинив неправильно?

v    У чому помилився поет?

На перерві з краю в край коридорами гасай,

Смикай всіх дівчат за коси

І ходи по партам босий.

А як пролунав дзвінок

Й побіжать всі на урок,–

Став зненацька їм підніжки,

Хто впаде – посмійся трішки.

 

 

v    Сергій сидить в автобусі біля вікна і з цікавістю дивиться на будинки. В автобус заходить жінка з дитиною. Що повинен зробити Сергій?

v    Учні пішли до музею. Один з них, хлопчик Василько, увесь час озирався, затримувався біля експонатів, потім перепитував про те, чого він не почув. Його зацікавило опудало птаха. Хлопчик взяв його до рук і почав роздивлятися. Потім він голосно покликав інших.

            Якої помилки припустився Василько?

v    Хто винен у даній ситуації?

Прийшла вранці Оленка до школи.

– Чого це ти не причесалася? – запитує її вчителька.

– Це винна моя бабуся, яка не встигла, – каже Оленка.

– А черевики чому брудні? – знову питає вчителька.

– Дідусь звечора забув, а вранці рано пішов на роботу, – відповіла Оленка.

– А ґудзика чому немає?

– То вже я винна, – сказала Оленка. – Забула мамі нагадати, щоб пришила.

v    У якому одязі ви повинні ходити до школи?

v    Яку людину ми вважаємо вихованою?

v    Ви прийшли на виставу у цирк, сіли на своє місце, вистава розпочалася, але вона не зацікавила. Що ви повинні робити і чого робити не можна?

Звичайно, один вчинок не відповідає іншому. Одні вчинки в житті людей звичайні, інші – дорівнюють подвигу. До вашої уваги зупинка «Право»

ІІ зупинка «Право»

1.                  До якого віку людина вважається дитиною? (18)

2.                  Хто автор слів Державного Гімну? (П. Чубинський)

3.                  Хто є главою Української держави? (Президент)

4.                  Який документ доводить, що ви громадянин України? (Паспорт)

5.                  Назвати державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор)

6.                  Яка мова є державною в Україні?

7.                  Хто написав музику до Державного Гімну України? (М. Вербицький)

8.                  Коли було проголошено незалежність України? (24 серпня 1991 року)

9.                  Яка освіта в Україні є обов’язковою? (Повна загальна середня освіта)

10.              Назвіть грошову одиницю нашої держави (Гривня)

Громадянами якої держави ви є?

            Щоб ми могли жити гідно, для цього існують закони. Як ви розумієте, до вашої уваги ІІІ зупинка «Закон».

            ІІІ зупинка «Закон»

1.                  Як називався перший збірник законів Київської Русі? (Руська Правда)

2.                  За формою держаного устрою країни поділяються на… (Прості – унітарні; складні – федерації, конфедерації)

3.                  Як називається Основний Закон держави? (Конституція)

4.                  Держава, в якій забезпечується верховенство закону і права. (Правова держава)

5.                  Найвищий законодавчий орган в Україні. (Верховна Рада України)

6.                  10 грудня 1948 року була прийнята… (Загальна декларація прав людини)

7.                  Розшифруйте абревіатуру ООН. (Організація Об'єднаних Націй)

8.                  Назвати спадкоємців третьої черги за законом. (Рідні дядько та тітка спадкодавця)

9.                  Форма правління, за якої влада належить одній людині і передається у спадок. (Монархія)

10.              Закон – це (нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливіші суспільні відносини)

Коли було прийнято Конституцію України? (28 червня 1996 року)

            А зараз ми дізнаємося, як ви орієнтуєтесь у цифрах. До вашої уваги ІV зупинка «Цифри від Феміди».

            ІV зупинка «Цифри від Феміди»

1.      Кількість областей в Україні. (24)

2.      Термін повноважень депутатів ВРУ. (4)

3.      Шлюбний вік для жінок. (17)

4.      Пенсійний вік для чоловіків. (60)

5.      Кількість депутатів ВРУ. (450)

6.      З якого віку настає кримінальна відповідальність? (16)

7.      Термін, на який обирають Президента України. (5)

8.      Шлюбний вік для чоловіків. (18)

9.      Пенсійний вік для жінок. (55)

10.  З якого віку наступає адміністративна відповідальність? (16)

11.  Вік, коли громадяни отримують паспорт. (16)

Наші юристи підготували всього двоє запитань, які пов’язані з подіями, що відбулися до н.е.

(Драконт (Афіни) – 621 рік до н.е., Лікург (Спарта) – ІX-VIII ст. до н.е.)

Відсутність багатства швидко знищила в Спарті крадіжки, хабарництво та ін. злочини

V зупинка «Стародавнє право»

1.                  Спартанський законодавець Лікург усю землю поділив на однакові ділянки і розділив її між сім’ями. Цим він хотів знищити… (Багатство і бідність)

2.                  Коли Драконта запитали, чому майже за всі злочини він призначає смертну кару, він відповів, що дрібні злочини, на його думку, заслуговують на це покарання, а для тяжких… (Більш суворого покарання я вигадати не зміг)

І нарешті ми підійшли до останньої зупинки «Чи може суспільство викоренити злочинність?»

Слово нашим юристам.

            VІ зупинка «Чи може суспільство викоренити злочинність?»

В юридичній науці та практиці розгляд будь-якого юридичного факту починається з його оцінки на предмет, чи є цей факт правопорушенням.

1.                  Що таке правопорушення? (Це соціально шкідлива поведінка, що порушує норми права)

2.                  На які види діляться правопорушення?

(Адміністративні – порушення правил дорожнього руху, дрібне хуліганство;

Дисциплінарні – прогул працівника, невідвідування учнем школи;

Трудові – зіпсування працівником інструменту;

Цивільні – невиконання договорів, самовільне будівництво,про строчка платежу;

Злочини – грабіж, розбій, крадіжка, хуліганство.)

3.                  Отже, злочин – це … (Найбільш небезпечний вид правопорушень)

Все починається з родини, з виховання. «Від правильного виховання дітей залежить добробут усього народу» – англійський філософ ХVII ст. Д. Локк.

1.                  Міру юридичної відповідальності за злочини визначає новий Кримінальний Кодекс, який був прийнятий… (У 2001 році)

2.                  Чим новий КК відрізняється від старого? (У новому КК максимальна відповідальність за злочин – довічне ув’язнення, тоді як у старому КК – за особливо небезпечні тяжкі злочини була передбачена смертна кара)

3.                  Назвіть причини злочинів. (Причини – економічного характеру; особливості оточення, причини особистого характеру)

4.                  Що таке юридична відповідальність? (Застосування до правопорушника передбачених санкцією юридичної норми примусових заходів, що виражаються у формі позбавлень особистого, організаційного або майнового характеру)

Проблема покарання злочинців хвилювала мислителів ще у глибоку давнину. китайський мислитель, філософ Лао Цзи, що жив у І тис. н. е., обґрунтував необхідність смертної кари: «Човен дерев'яний, але пливти на човні не значить пливти на дереві. Злодій – людина, але любити злодіїв – не значить любити людей. Бажати, щоб злодіїв не було, – не значить бажати, щоб не було людей. Бити злодіїв – не значить бити людей. Отже, вбити розбійника – не значить убити людину».

            В суспільстві, навіть за умови цілковитого матеріального добробуту, залишатимуться причини особистого характеру.

            Знання підлітків певних законів, норм поведінки, своїх обов’язків перед суспільством, усвідомлення ними власної відповідальності й вироблення у них правової свідомості зобов’язує поводитись у певних рамках, утримує від порушень правил поведінки.