Урок № 32
Повторення та узагальнення
вивченого за семестр
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений навчальний матеріал, а саме:
перевірити знання про письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури;
розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, вміння акумулювати власні знання під час опрацювань завдань, грамотно висловлювати власну думку, формувати кругозір, світогляд;
виховувати почуття пошани до літературного слова, його митців, любові до рідного краю, народу, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: нестандартний урок-гра «Мій світ і славна давнина України».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
III. Основний зміст уроку
Знання і мудрість — прикраса людини.
А. Навої
Читання дає знання, бесіда — винахідливість,
а звичка записувати — точність.
Ф. Бекон
1. Вступне слово вчителя
Шановні друзі! Сьогодні наш урок незвичайний. Нам необхідно довести господині Літературі міцність тих знань, які ми здобули за І семестр. Це дасть нам можливість відчини браму, щоб потрапити у світ цікавих пригод та гумору, тобто продовжити захоплюючу подорож.
А чи готові ви долати різноманітні перешкоди? Отже, розпочинаємо гру-конкурс «Мій світ і славна давнина України».
Для цього потрібно розподілитися на дві групи і придумати їм назви, обрати капітанів.
Оцінювати змагання буде наше шановне журі. (Оголошується склад журі.)
Наша гра складається з кількох конкурсів: «Відгадай», «Народознавчий», «Історичний», «Кросвордний», «Письменницький», «Сторінками художніх творів», «Швидкісний».
2. Проведення конкурсів
Отже, розпочнемо наше змагання із загадок. На кожну відповідь пропонується 30 секунд. Відповідає та команда, яка першою підготувала відповідь.
2.1. «Відгадайка».
Кожний скільки хоче бере,
А все лишається.
(Книга)
Біла грядка –
Чорні зернятка.
Посіяла по порядку —
Та маю загадку.
Хто зернятка знає,
Той відповідає.
(Аркуш, папери)
Тоненьке, кругленьке,
Серце чорненьке.
Хто на його слід погляне,
Думку його взнає.
(Олівець)
Стоїть дім.
Увійдеш до нього сліпим,
Вийдеш зрячим.
(Школа)
Біле поле, чорне насіння,
Хто не вміє,
Той не посіє.
(Писання)
2.2. «Народознавчий».
1) До якого циклу календарно-обрядової поезії належить містерія «Водіння кози»? (Зимового)
2) Що символізував кіт у слов’янських культах як напівміфічна істота?
(Оберег дому (спить на печі, стереже спокій, не виходить далеко від дому, завжди повертається))
3) Для чого слов’янами випікався символічний корж у формі птахів, з яким вони ходили, піднявши його високо над головою?
(Закликали весну прийти на землю, а цю пору року приносять на крилах птахи.)
4) Яке народне свято свідчить про остаточне панування літа на землі?
(Купала)
5) Що робили жінки на Русальний тиждень для задобрення цих фантастичних істот? (Розвішували по деревах дарунки.)
6) Назвіть відомих вам авторів пісень літературного походження
(Т. Шевченко, С. Руданський, І. Франко, Л. Глібов, М. Старицький, М. Кропивницький та ін.)
2.3. «Історичний».
1) Стрілецькі пісні були створені та побутували серед...
(бійців загонів Українських січових стрільців.)
2) В якому місті жив ханський син у князя Володимира з твору М. Вороного «Євшан-зілля»? (Києві)
3) Назвіть осіб, які брали участь у викупі Т. Шевченка з кріпацтва
(К. Брюллов, В. Жуковський, Є. Гребінка, В. Григорович, О. Венеціанов, І. Сошенко)
4) Нащадком якого роду був Т. Шевченко? (Козацького)
5) В якій країні народився «Федько-халамидник» В. Винниченка?
(Франції)
6) В якому році Верховного Радою України було затверджено текст національного гімну нашої держави, за основу якого взято вірш П. Чубинського «Ще не вмерла Україна»? (2003 рік)
2.4. «Кросвордний».
2.5. «Письменницький».
1) Що єднає О. Пчілку і Лесю Українку? (Мати і дочка, обидві письменниці.)
2) Де побувала Леся Українка під час лікування? (У Єгипті, Грузії та Криму)
3) Під впливом якого письменника П. Чубинский почав писати вірші, друкувався в журналі «Основа»? (Т. Шевченка)
4) Хто з письменників, крім О. Довженка, писав кіносценарії? (С. Чернілевський)
5) Чому І. Калинець назвав свою дочку Дзвінкою? (Дзвінка — ім’я коханої ватажка карпатських опришків Олекси Довбуша)
6) В якій країні, якому місті на теперішній час мешкає Емма Андієвська? (Німеччина, Мюнхен)
2.6. «Сторінками художніх творів».
1) Що полюбляв смакувати гном (І. Жиленко «Гном у буфеті»)? («Какао пити, смоктати м’ятні гостинці»)
2) Назвіть відомі вам поезії І. Калинця із циклу «Дивосвіт». («Дощ», «Блискавка», «Книжечка», «Веселка», «Дим».)
3) Хто був Оленем Августом з однойменного твору Є. Гуцала? (Август — син шукача. Оскільки він марив оленями, шукачі назвали його Олень Август.)
4) За що була засуджена Анна з твору Л. Костенко «Кольорові миші»?
(«Вона робила ... кольорові миші з оцих ось жовтих і сухих листків»)
5) Через що повсякчас страждав Павлик з твору С. Черкасенка «Маленький горбань»? (Горб, який заважав йому рухатися)
6) Яким чином з’явився лев на узбережжі Десни (О. Довженко. «Зачарована Десна»)? («Коли трапилась аварія поїзда під Бахмачем і клітка мандрівного зверинця поламалась, виплигнув він на волю... махнув на все та й подався на Десну знайти собі хоч трохи відпочинку»)
2.7. «Швидкісний».
Назвати якомога більше фантастичних героїв із творів, що вивчалися протягом І семестру.