Урок № 35
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки».
Смішне, комічне, романтичне у творі
Мета: продовжити аналізувати твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», виявити особливості смішного, комічного, романтичного в пригодницькому творі;
характеризувати вчинки героїв, пов’язуючи з життєвими ситуаціями;
розвивати вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження;
виділяти з інформації головне, суттєве;
формувати кругозір, світогляд;
виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру;
прищеплювати інтерес до пригодницького літературного жанру; пунктуальність.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Які художні твори ви люблите читати? Чому?
• Яке повчальне значення для вас мають твори художньої літератури? Відповідаючи, посилайтеся на приклади з відомих вам творів.
• Що вам подобається у Вані з Павлом, героях твору «Тореадори з Васюківки»?
• Чим пояснити те, що з хлопцями повсякчас трапляються якісь пригоди?
• Як ви ставитесь до пригод? Які цікаві пригоди траплялися з вами?
III. Перевірка домашнього завдання
1) Прослуховування усних творів на тему «З ким я дружу в класі і чому?»
2) Підсумок творчої роботи.
IV. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
Коли людина сміється, вона зла не робить.
К. Паустовський
Я не вірю в одну рятувальну силу таланту без наполегливої праці.
Ф. І. Шаляпін
1. Опрацювання розділу твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» — «“Е”, — сказали ми з Явою»
1.1. Виразне читання та переказування окремих епізодів розділу.
1.2. Тема: зображення цілеспрямованого прагнення Яви і Павла організувати сільський театр, на сцені якого вони так і не змогли продемонструвати свій талант через власну лінь та самовпевненість.
1.3. Ідея: уславлення прагнення хлопців, які виявили бажання створити справжній театр у районі і здобути велику славу; засудження легковажності, ліні, безвідповідального ставлення до визначеної справи (вивчення хлопцями акторських ролей до вистави).
1.4. Основна думка: кожна розпочата справа повинна мати організаційний початок і вичерпне логічне закінчення.
1.5. Композиція.
Експозиція: рішення Яви та Павла організувати сільський театр у Васюківці.
Зав’язка: розподіл театральних ролей між учнями; Павло — Топчинський; Ява — Бобчинський.
Кульмінація: «провал» інсценізації п’єси через незнання акторських слів Павлом і Явою.
Розв’язка: страждання та сором хлопців, які втекли зі сцени театру.
1.6. Обговорення змісту розділу «“Е”, — сказали ми з Явою» за питаннями:
• З чим було пов’язано хвилювання Павла під час перебування за театральною завісою?
• Яких видатних митців, майстрів театру згадує хлопець?
• Кого і чому у творі названо Станіславським, а кого — Немировичем-Данченком?
• Для чого хлопці вирішили створити театр у Васюківці? Як цю ідею Павла і Яви сприйняли школярі, мешканці села?
• Як здійснювався підбір акторів серед школярів?
• З чим було пов’язано те, що для інсценізації вирішили вибрати п’єсу М. Гоголя «Ревізор»?
• Як розподілялися ролі? Чому Ява і Павло не отримали головної ролі?
• Чим пояснити важливість ролей хлопців у п’єсі?
• У чому були труднощі у хлопців під час репетиції?
• Як же школярі готувалися до театральної вистави?
• Яку чутку розпустила баба Гарбузиха щодо авторства п’єси «Ревізор»?
• Чому Павло перед виступом намагався згадати будь-яку бабусину молитву?
• Як хлопці почували себе, виступаючи на сцені?
• Що ж то було за «е», яке неодноразово повторював Павло на сцені?
• Яким чином Павло, а потім Ява втекли зі сцени?
• Про що думали хлопці, покинувши сцену?
• Що відчували хлопці, від чого вони страждали, думаючи про закінчення п’єси?
• Чим пояснити самокритику хлопців наприкінці розділу?
• Яким, на вашу думку, повинен бути актор? Від чого залежить повага, пошана аудиторії до нього?
VI. Закріплення вивченого матеріалу на тему «В. Нестайко “Тореадори з Васюківки”», розділ «“Е”, — сказали ми з Явою»
1. Розв’язання тестових завдань
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Чому В. Нестайко, на ваш погляд, намагається порівняти перед виходом на сцену хвилювання хлопців і відомих театралів. Особисті міркування доведіть, посилаючись на зміст твору.
2. Охарактеризуйте Павла і Яву як організаторів театру у Васюківці. Чому у них виявилося бажання створити театр?
3. Як Павло з Явою поставилися до Миколи Кагарлицького після інсценізації вистави?
а) Із заздрістю і сарказмом; б) з повагою; в) байдуже.
Картка № 2
1. Дослідіть, як у процесі театральної діяльності змінюється поведінка і ставлення до дорученої справи окремих школярів. Власні спостереження обґрунтуйте, посилаючись на зміст твору.
2. Висловіть власну думку стосовно поведінки Павла і Яви, які втекли зі сцени театру? Чи можна їх виправдати?
3. До якої країни хотіли поїхати хлопці на гастролі?
а) США; б) Німеччини; в) Франції.
Картка № 3
1. Прослідкуйте, як мешканці Васюківки поставилися до організації сільського театру. Що про це свідчить? Наведіть приклади з твору.
2. Проаналізуйте, чим же могла закінчитися вистава п’єси М. Гоголя після того, як Павло з Явою втекли зі сцени. Як розгорталися подальші події? Стисло висловте про це власну думку.
3. У чому була складність акторської діяльності для хлопців?
а) Знанні ролі; б) вмінні поводити себе як герой; в) придбанні костюмів.
VII. Підсумок уроку у формі бесіди за питаннями
• Чим сподобався вам цей розділ твору? Чому він вчить вас?
• Як би ви повели себе на сцені, перебуваючи на місці хлопців?
• Яким, на ваш погляд, повинен бути актор?
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності
IX. Домашнє завдання
Підготувати розгорнуту відповідь на питання: «Що було б далі, якби постановка п’єси мала блискуче завершення?» (Запропонуйте варіанти продовження.)