Урок № 36
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки».
Поведінка героїв твору, їх вчинки
Мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння характеризувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір;
розкривати риси його вдачі, особливості поведінки;
розвивати вміння акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально використовувати навчальний час, толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію;
виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру, пунктуальність, почуття любові до української літератури та її митців.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Що необхідно знати, вміти для того, щоб стати справжнім цікавим письменником?
• З якою метою В. Нестайко у своєму творі використовує гумор, комічні ситуації?
• Чим пригодницький твір відрізняється від казкового?
• Які риси характеру ви цінуєте у своїх друзях? Чому?
• Чим імпонують вам Павло, Ява — герої твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»?
III. Перевірка домашнього завдання
Розповіді учнів про варіанти продовження розділу «“Е”, — сказали ми із Явою» — твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки», відповіді на питання: «Що було б далі, якби вистава п’єси мала блискуче завершення?»
IV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
Народне прислів’я
Засміятися щирим, світлим сміхом може тільки глибока, добра душа.
М. Гоголь
1. Опрацювання розділу твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»
«Усе! Кінець! Я дарую велосипед. Загаза чогтова!! Я видужую»
1.1. Виразне читання розділу, переказування цікавих епізодів.
1.2. Тема: зображення «смертельної» хвороби Яви, його рішення подарувати велосипед сестрі на згадку про себе.
1.3. Ідея: возвеличення любові, доброти, чуйності Яришки до хворого брата, якого вона доглядала; засудження дріб’язковості, непослідовності у своїх рішеннях на прикладі Яви.
1.4. Основна думка:
• відповідальність за свої слова, обіцянки;
• бережливе ставлення до власного здоров’я;
• вміння дарувати людям щастя.
1.5. Композиція.
Експозиція: хвороба Яви, яку він уявляв ймовірною смертю.
Зав’язка: вирішення Яви подарувати Ярині велосипед на згадку про себе.
Кульмінація: жалкування Яви за власним подарунком, зробленим сестрі; радість і щастя Яришки від катання на велосипеді.
Розв’язка: видужання Яви — «загази чогтової»; обіцянка брата давати кататися сестрі на велосипеді, коли вона цього забажає.
1.6. Проблематика:
• повага до ближнього, вміння розуміти його;
• турбота про власне здоров’я як одну з людських цінностей.
1.7. Обговорення змісту твору за питанями:
• Як Яришка доглядала хворого брата?
• Чому Ява насторожився, коли до нього звернулася сестра з промовою: «Любий бгатику!»
• З чим пов’язано те, що Ява вважав власну хворобу смертельною?
• Чим зумовлено бажання Яви якомога більше поїсти?
• Чому Ява подарував Яришці велосипед?
• Яким чином велосипед був об’єктом сварки між братом і сестрою?
• Як пояснити те, що велосипед для Яви — «це дуже особисте, близьке, заповітне».
• Чим було викликане хвилювання Яви при розлученні з велосипедом?
• Опишіть, як Люба Антонівна здійснювала догляд за Явою?
• Що почув, а потім побачив через вікно Ява?
• Чому Ява, бачачи, як сестра падає з велосипеда, роняючи його, у своїх думках ображав її?
• Чим пояснити те, що Ява вважав краще вмерти, ніж жити без велосипеда?
• Яким у творі зображений велосипед? («А який же був велосипед! «Україна». З багажником, з фарою, з ручним гальмом. А швидкість яка! Вітер, а не велосипед!»)
• Чому Яришка, катаючись на велосипеді, вважала себе щасливою, хоча, падаючи, набила не одну гулю?
• Поясніть, чому для Яви цілісність велосипеда важливіша, ніж здоров’я сестри?
• Яким ми бачимо Яву наприкінці розділу? Як він по-братськи вирішив проблему з велосипедом?
• Як ви ставитеся до своїх братів, сестер?
• Чи бувають у вас такі непорозуміння, як у героїв розділу твору? Яким чином ви їх вирішуєте?
• Чим вразив вас цей розділ? Чого він учить вас?
2. Характеристика образів Яви та павла за орієнтовним планом
1) Іван Рева та Павло Завгородній — друзі-п’ятикласники.
2) Пригода — невід’ємна частина життя хлопців.
3) Риси характеру:
а) доброта і чуйність;
б) справедливість;
в) винахідливість:
г) гумористи, бешкетники, здатні на вигадку;
д) зневажливо ставляться до навчання.
4) Розкриття закономірностей поведінки героїв через їх вчинки та стосунки з оточуючими.
VI. Закріплення опрацьованого матеріалу на тему «В. Нестайко. “Тореадори з Васюківки”»
(розділ XXV «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. “Загаза чогтова!! Я видужую”»)
1. Розв’язування тестових завдань
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Обґрунтуйте прислів’я, яке полюбляв повторювати дід Салимон: «Доти живеться, поки їсться і п’ється». Свої думки вмотивуйте.
2. Прослідкуйте, з чим пов’язане вагання Яви щодо подарунка сестрі велосипеда? Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.
3. Найзаповітнішим для Яви був:
а) Собакевич; б) театр; в) велосипед.
Картка № 2
1. Доведіть, наводячи приклади з тексту твору, що Ява і Яришка люблять одне одного, хоча й постійно сперечаються між собою.
2. Чому, на вашу думку, правильне харчування має велике значення для здоров’я людини? Чим пояснити висловлювання діда Салимона: «Їжа — джерело життя»? Особисті міркування обґрунтуйте.
3. Як Яришка виражала радість під час катання на велосипеді?
а) Сяяли очі; б) аж підстрибувала; в) весело пищала.
Картка № 3
1. Чому Яришка, катаючись на велосипеді, відчувала себе щасливою, хоча повсякчас падала з нього? У чому було її щастя?
2. Чим пояснити те, що Ява під час хвороби хотів побачитися з Павлушкою? Чи є це справжня дружба? Свої думки вмотивуйте.
3. Кульмінацією розділу є:
а) «смертельна» хвороба Яви; б) видужання Яви; в) радість Яришки від подарунка Яви.
VII. Підсумок уроку
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності
IX. Домашнє завдання
Підготувати малюнки до твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», визначити цікаві епізоди з твору та вміти їх виразно читати і переказувати.