Урок № 38
Позакласне читання. В. Нестайко
«Незнайомець з тринадцятої квартири»
Мета: поширити читацький кругозір;
познайомити з наступним твором та пригодами вже відомих героїв;
з’ясувати ідейно-тематичне спрямування та значення повісті;
розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, бажання пізнати нове, цікаве, корисне;
вміння грамотно, послідовно висловлювати власні думки, почуття, спостереження;
формувати естетичні смаки;
виховувати любов до рідної літератури, мови, краси природи, повагу до творчості В. Нестайка;
прищеплювати пунктуальність, відповідальність за доручену справу.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
• Що вам вже відомо про В. Нестайка як дитячого письменника?
• Які твори містить трилогія письменника «Тореадори з Васюківки»? Чим вони пов’язані між собою?
• Чому, на ваш погляд, В. Нестайко обрав у своїй творчості пригодницький жанр?
• Чи траплялися з вами такі різноманітні пригоди, як у героїв письменника?
• Як ви ставитеся до головних героїв трилогії В. Нестайка — Яви та Павла?
• Через що хлопці повсякчас потрапляють у різні цікаві ситуації? Як вони їх сприймають?
• Чим повчальні твори В. Нестайка? Відповідаючи, посилайтеся на фактичний матеріал змісту творів.
III. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Найкраща в житті після мудрості — дружба.
Ф. Ларошфуко
Надійний і вірний друг — великий здобуток.
Ксенофонт
1. Огляд малюнків учнів до твору В. Нестайка «Незнайомець з тринадцятої квартири» з відповідним коментарем
2. Робота над пригодницьким твором В. Нестайка
2.1.Тема: зображення перебування Павла і Яви в Києві та різноманітних пригод, до яких вони потрапляли, особливо під час повернення годинника незнайомому актору.
2.2.Ідея: возвеличення дружби, порядності, чемності, сили волі, вміння виявляти мужність і долати будь-які перешкоди, бути чесним перед самим собою.
2.3.Основна думка: людину прикрашає не одяг, а вчинки, манера поведінки, ставлення до оточуючих, вміння прощати зло і відповідати на нього добром.
2.4. Композиція.
Експозиція: приїзд хлопців у Київ до дядька і тітки Павла погостювати.
Зав’язка: годинник незнайомця потрапив до рук Павла.
Розвиток дії: хлопці шукають незнайомця, щоб повернути йому годинник, і в цей час з Павлом і Явою трапляються різноманітні пригоди.
Кульмінація: повернення годинника невідомому актору.
Розв’язка: рішення хлопців написати твір про власні пригоди.
2.5. Сюжет.
Хлопці приїздять до Києва погостювати у родичів Павла. Під час перебування в столиці з Павлом і Явою трапляються різноманітні пригоди, які пов’язані з поверненням годинника незнайомому актору, що жив у 13 квартирі. Незнайомець перед купанням дав Павлу годинник, щоб той положив його на брюки, але хлопець не встиг це зробити через нещасний випадок, який відбувся на пляжі. Так годинник незнайомця залишився у Павла. Хлопець відчуває свою провину і вважає себе грабіжником. Починаються тривалі пошуки незнайомця, щоб повернути йому годинник. Наприкінці твору відбувається цікаве знайомство з власником годинника.
Хлопці вирішують написати твір про свої пригоди.
2.6. Опрацювання ідейного змісту твору відповідно до розділів за питаннями.
ІІ розділ «Випадок у метро «Космонавт», конфлікт з київською міліцією»
• Чим пояснити радісний, піднесений настрій Яви і Павла, коли вони приїхали до Києва?
• Які почуття виникли у хлопців під час їх перебування на Хрещатику?
• Про що свідчить сутичка міліціонера з інтуристом? Як хлопці поставилися до інтуриста — порушника правил дорожнього руху?
• Чим мотивує Ява престижність професії міліціонера?
• Про які професії мріяв Ява і чому?
• Опишіть, чим хлопців вразив Київ.
• Що трапилося з хлопцями в метро? Чим вони були налякані?
• У чому суть «закону парності», який переслідував Яву з Павлом?
(«...різні неприємності завжди ходять у парі — як одна станеться, чекай другої. Недарма ж і в народі кажуть: «І так горе, і так двоє»)
• Чим Яву приваблювала Валька? Чому він повсякчас соромився згадувати про неї?
• Для чого хлопці вирішили розшукати Валю?
Зміст ІІ розділу
Хлопці приїхали погостювати у Київ, де живуть дядько і тітка Павла.
Павло і Ява милувалися красою Хрещатика, спорудами столиці, були свідками порушення правил дорожнього руху інтуристом і реакцією міліціонера на це. У метро хлопці помилково подумали, що по ескалатору рухається старшина Поляничко і, намагаючись його наздогнати, зробили шкоду. Павло зачепив ночовки, що були у дядька, вони покотилися вниз по ескалатору, в них потрапила «кінозірка», що рухалася нижче дядька. Через це зчинився страшний гуркіт.
Тікаючи з місця події, хлопці опинилися знову на вулиці. Оговтавшись, Павло і Ява вирішили розшукати Вальку, Ігоря, Сашка, з якими вони подружилися раніше, щоб ті познайомили їх з Києвом.
ІІІ розділ. «Ява поспішає на побачення. Вухо»
• Яка неприємна подія сталася, коли хлопці подзвонили до квартири Валі? Чим це було зумовлено?
• Яким чином хлопці вирішили розважитися?
• На що хлопці витратили останні гроші?
• Що побачили хлопці, коли сиділи у кабіні чортового колеса (каруселі)?
• Для чого хлопці вирішили відвідати пляж на узбережжі Дніпра?
• Як на Яву вплинув перегляд фільму «Семеро сміливих»?
• Що зумовило Яву і Павла відвідати павільйон «Морозиво»?
• Ким мріяв стати Павло? Чим це було зумовлено?
Зміст ІІІ розділу
Знайшовши квартиру Валі, Ява натиснув кнопку дзвінка, двері відчинилися і на порозі з’явилася величезна постать, яка схопила Яву за вухо. Почувши голос Валі, Ява вирвався від чоловіка і разом з Павлом утік униз по сходинках.
Страждаючи, хлопці відвідали павільйон «Морозиво». Під час катання на чортовому колесі Павло з Явою вирішили піти на пляж і пострибати з парашутної вишки.
IV розділ «Пляж. Каруселі. Утопленик. Незнайомець з тринадцятої квартири»
• Чим вразив хлопців пам’ятник, який побачили Павло і Ява під час подорожі до пляжу?
• Як хлопці поставилися до написів на пам’ятнику?
• Чому Павло з Явою боялися плигати з вишки, але все ж таки готувалися до стрибка?
• Що перешкодило героям твору здійснити стрибок з вишки?
• Які враження отримали хлопці, перебуваючи на каруселі?
• Опишіть літній пляж очима Павла і Яви. Порівняйте цей опис із власним спостереженнями під час відпочинку біля будь-якого водоймища.
• Як письменник змалював людей, які відпочивали на пляжі?
• Яким чином годинник незнайомця потрапив до рук Павла?
• Що сталося на пляжі?
• Чим пояснити те, що Павло не повернув годинника незнайомцю і вважав себе грабіжником?
• Чому хлопці не звернулися до міліції, щоб знайти хазяїна годинника?
• Через що страждав Павло?
• Як поставилися хлопці до милостині — трьох копійок, які вони отримали, сидячи біля мосту?
• Чим був незадоволений дядько, коли хлопці ввечері повернулися до родичів?
• Чому Павло і Ява вирішили говорити тільки правду? Яке покарання повинен був отримати брехун?
Зміст IV розділу
По дорозі до пляжу Павло з Явою побачили пам’ятник 1802 р., який був весь обписаний одноманітними формулами, наприклад: «Коля + Ляля = любов». Хлопці хотіли плигнути з вишки, але цього не відбулося, бо сам парашут хтось вкрав. Замість цього вони покаталися на каруселі. На пляжі було багато люду, через це хлопці ледве потрапили на берег річки. Незнайомець попросив Павла покласти годинник на одяг, що лежав на березі, бо дядько вже стояв у воді.
На крик: «Утопленика витягли» хлопці побігли на місце події. Годинник залишився на руці у Павла. Через деякий час хлопці почали шукати власника годинника, але не знайшли. Павло відчув себе грабіжником, звернутися в міліцію він боявся.
Після пізнього повернення хлопців до родичів, дядько нагримав на них, погрожуючи відправити додому. Павло і Ява пообіцяли один одному говорити тільки правду, хто збреше — отримає «за першу брехню три шалабани, за другу — шість, за третю — дванадцять і так далі».
V Розділ «Шукаємо царя-незнайомця з тринадцятої квартири. Зустріч у театрі. Велич і падіння Яви Реня»
• Чим був сполоханий Ява із самого ранку?
• Що цікавого розповів Павло Яві про свого дядька?
• Що трапилося з тіткою Павла, коли дядько продемонстрував хлопцям постріл із спортивного пістолету?
• Де Павло і Ява вирішили шукати хазяїна годинника? Що їм було відомо про незнайомця?
• Чим закінчилися пошуки хлопців незнайомця у театрі кінокомедії?
• За що отримав Павло від Яви першого шалабана?
• Де хлопці зустрілися з Валькою? Як відбулася ця зустріч?
• Що трапилось на сцені під час театральної вистави? Яким чином Ява посприяв тому, щоб вистава не призупинялася?
• Чому Валька була здивована, коли Павло надавав шалабанів Яві?
Зміст V розділу
Прокинувшись рано-вранці, Ява був схвильований тим, що побачив у шухляді письмового стола Павлового дядька пістолет. Як з’ясувалося, ця зброя була спортивного призначення, бо дядько — майстер спорту з легкої атлетики (у минулому), а зараз — суддя республіканської категорії.
Після сніданку Павло з Явою отримали від дядька гроші і вирішили організувати похід у театр юного глядача.
Про повернення годинника хлопці пам’ятали весь час, і тому вони розпочали пошуки незнайомця, повного на вигляд чоловіка, з лисиною, виконавця ролі царя. Для цього вони відвідали театр музкомедії, оперний театр, театр російської драми ім. Лесі Українки, театр ім. І. Франка, театр юного глядача, в якому зустрілися з Валькою, але незнайомця з тринадцятої квартири не було.
Павло з Явою вирішили переглянути спектакль «Червона Шапочка». Під час спектаклю Ява допоміг курці на сцені, яка заплуталася у шкворці.
Після закінчення вистави хлопці домовилися зустрітися з Валькою і розповісти їй про пригоду, яка з ними відбулася.
VІ розділ «Будка. Вухо за вухо!»
• Чому Павло не мав великого бажання після вистави зустрічатися з Валькою?
• Чим пояснити те, що Ява розповів Валі про ту неприємну ситуацію, яка відбулася з ним і Павлом?
• До кого і чому порадила звернутися Валя хлопцям для вирішення їхньої проблеми?
• Що хотів відвідати Ява, коли друзі йшли до Максима Валер’яновича?
• Які враження були у хлопців під час огляду церкви Різдва Богородиці?
• Що цікавого дізналися Павло і Ява з розповіді Валі про видатних історичних осіб минулого?
• З якою пропозицією звернулася Валя до хлопців, коли виявилося, що Максима Валер’яновича не було вдома?
• Як мова Будки характеризує його?
• Чому Валька поскаржилася Павлу з Явою на Будку? Яка реакція на це була у хлопців?
Зміст VІ розділу
Після закінчення спектаклю хлопці побачилися з Валею. Дівчина була рада цій зустрічі, а ось Павло... Чомусь йому дівчинка не подобалася. Ява розповів Валі про неприємну пригоду з годинником і про негайну необхідність знайти незнайомця-актора, хазяїна цієї цінної речі. Дівчина порадила хлопцям звернутися до Максима Валер’яновича, який знав багатьох артистів.
По дорозі до старого артиста Ява виявив бажання побачити лавру, храм Різдва Богородиці. Максима Валер’яновича не було вдома, тому Валя запропонувала зайти хлопцям до неї додому і подивитися книжки, фотографії.
У дворі, де жила дівчина, друзі побачили Будку, який за словами Валі, неодноразово дзвонив у двері її квартири і тікав. Ява з Павлом помстилися Будці за шкоду, завдану дівчині.
Толя (Будка) хоч і розплакався, але пообіцяв теж довести свою силу над захисниками.
Незабаром друзі побачили Максима Валер’яновича, який йшов з підворіття.
VІІ розділ «Максим Валер’янович»
• Як В. Нестайко описує зовнішність Максима Валер’яновича? Про що вона свідчить?
• Що цікавого побачили хлопці, перебуваючи в хаті старого артиста?
• Чим пообіцяв допомогти старий артист хлопцям?
• Що розповів Максим Валер’янович про своє минуле?
• За що старий артист полюбив театр? Якою була його перша роль?
• Дізнавшись про Максима Валер’яновича, висловіть власне ставлення до нього як людини, артиста.
Зміст VІІ розділу
Привітавшись з Максимом Валер’яновичем, Валя почала розповідати йому про серйозну справу хлопців, але старий артист призупинив її і запросив молодь до себе. Зайшовши до Максима Валер’яновича, гості побачили на стінах безліч різних фотографій. Вони відображали минуле життя актора. Валька повідала Максиму Валер’яновичу про неприємну ситуацію, яка трапилася з хлопцями. Старий актор погодився допомогти Яві і Павлу.
Максим Валер’янович розповів гостям про те, як він опинився у Києві, якою була перша його роль на сцені та про те, чому він присвятив все своє життя акторській діяльності.
Хлопці були задоволені знайомством зі справжнім артистом.
VІІІ розділ «Товаришу цар, ви заарештовані!» «У-у, понесу!..»
• Чому Ява вирішив стати артистом? Як він це пояснив?
• Що наснилося Павлу? Чому він раптово прокинувся?
• Яке передчуття було у Павла перед поїздкою на кіностудію?
• Що трапилося, коли Будка зі своїми друзями оточили Яву і Павла?
• Де і за яких умов відбувалася бійка між Павлом і Будкою?
• Хто припинив війну? (Валя)
• Як оцінив Ява поведінку Павла під час його бійки з Будкою?
• Чому бійку Павла Максим Валер’янович назвав справою честі, доблесті й геройства?
Зміст VІІІ розділу
Після відвідування Максима Валер’яновича Ява вирішив стати актором, про що він і заявив Павлу. Артист, на думку Яви, найвідоміша людина в суспільстві.
Павлу наснилося, що він цар і виступає перед худобою. Незабаром з’являється Ява у міліцейській формі і заарештовує Павла за крадіжку годинника.
Прокинувшись, хлопці вирушили до Вальки, а потім до Максима Валер’яновича. Але у дворі хлопці зустрілися з Будкою і його компанією.
В яру виникла бійка між Павлом і Будкою, яку припинила Валька. Вона пригрозила Будці міліцією.
Валя, Павло і Ява прийшли до Максима Валер’яновича і були готові з ним їхати на студію.
ІХ розділ «На студії. Несподіванка перша. Несподіванка друга»
• Чим територія студії вразила Павла?
• З якими героями-акторами зустрілися друзі, перебуваючи на території студії?
• Чому знайомий Максима Валер’яновича по телефону висловлював незадоволеність синоптичною службою?
• Які враження на хлопців і Валю справив режисер Євген Михайлович?
• Що було запропоновано хлопцям на кіностудії? Як вони це сприйняли?
• Яка подія в студії нагадала Павлові про годинник?
• Що відчув хлопець, коли в кишені не було годинника?
Зміст ІХ розділу
Максим Валер’янович і його юні друзі потрапили на територію студії. Хлопці і Валя були здивовані фруктовим садом студії, акторами. Друзі були свідками, коли незнайомий їм працівник по телефону висловлював незадоволення синоптичною службою, яка ускладнювала роботу на кіностудії.
Павлу і Яві було запропоновано знятися в масовому епізоді фільму.
Увагу друзів привернув літак, який знаходився на знімальному майданчику. Режисер висловив незадоволення актору Васі за спізнення на зйомку. Той пояснив, що у нього зупинився годинник. Зразу Павло торкнувся власної кишені, в якій не було годинника.
Х розділ. «Де годинник? Ми йдемо у вороже лігво»
• Як сприйняв Ява те, що йому було запропоновано знятися в епізоді фільму?
• Що було вирішено друзями, коли Павло повідомив про відсутність годинника в його кишені?
• Яке припущення висловив Павло стосовно зникнення годинника?
• Чому Валя запропонувала хлопцям шукати годинник у Будки? Як сприйняв Будка звинувачення, яке йому було пред’явлено?
• У кого був годинник за припущенням Будки?
• Що запропонував Будка для вирішення питання щодо повернення годинника Павлу?
• Про яку новину повідомив дядько хлопцям, коли ті з’явилися на обід? Чим було пов’язано те, що Ява і Павло вирішили відвідати футбольний матч окремо від дядька?
Зміст Х розділу
Павло повідомив Валі і Яві про відсутність у його кишені годинника. Друзі шукають зниклу річ на місці бійки Павла і Будки.
Валя пропонує хлопцям йти до Будки і примусити його повернути годинник.
Після розмови з Будкою з’ясувалося, що годинник у хлопця, який колись перебував у тюрмі.
Щоб отримати годинник, Павлу і Яві слід зустрітися з Будкою біля входу на стадіон.
Дядько придбав квитки на футбольний матч з найкращими місцями і запропонував їх хлопцям. Павло з Явою не відмовилися від цієї пропозиції, але виявили бажання самостійно відвідати цей спортивний захід.
Розділ ХІ «Динамо» (Київ) — «Торпедо» (Москва)
• Якою видалася поїздка хлопців у тролейбусі?
• У зв’язку з чим до входу на стадіон утворився натовп?
• Що цікавого можна було дізнатися про бабусь, що торгують біля стадіону?
• Чому Будка вирішив запропонувати хлопцям квитки на футбольний матч, коли ті зустрілися з ним неподалік від входу до стадіону?
• Як відбулася футбольна розминка перед матчем?
• Опишіть, як поводилися уболівальники під час футбольної гри.
• Чому у дядька був чудовий настрій після закінчення матчу?
• Про що відбулася розмова Будки з хлопцями стосовно повернення годинника?
• Як поставилися Ява і Павло до пропозиції Будки зустрітися опівночі біля могили Кайсарова, щоб отримати годинник? Чи пішли б ви на цю зустріч на місці хлопців?
Зміст ХІ розділу
На футбольний матч хлопці їхали у переповненому тролейбусі, тому вони не мали можливості сплатити за проїзд.
Біля стадіону утворився натовп людей — це кияни сковували у бабусь насіння перед матчем. Торгівля насінням заборонялась міліцією.
Перед матчем Ява і Павло зустрілися з Будкою, який запропонував квитки на футбол, але хлопці відмовилися, бо вже їх мали. Під час футбольної гри Ява і Павло тимчасово забули про всілякі неприємності.
Після закінчення матчу хлопці знову побачилися з Будкою, який пообіцяв організувати зустріч опівночі з «чуваком» і гарантував повернення годинника, на що Ява і Павло вимушені були погодитися.
Розділ ХІІ «Козацькому роду нема переводу. — Кошовий Карафолька. Лист запорожців. Ніч на кладовищі (спогади)»
• Через що хлопці не спали вночі?
• Що згадав Павло про археологічну експедицію, яка перебувала в селі?
• Чим були цікаві розповіді археологів?
• Про що розмовляли археологи з бабою Триндичхою? Чи було це спілкування результативним?
• Чим дід Варава довів переваги власного роду над козацьким?
• Що організував Стьопа Карафолька на селі?
• Для чого хлопці переписувалися з Карафолькою і його військом? Чому Павло з Явою отримали поразку внаслідок цього листування?
• Чому хлопці вирішили піти вночі на кладовище? Чим закінчився їх похід?
Зміст ХІІ розділу
Для того щоб вийти непомітно з квартири, хлопці, лежачи в ліжку, чекали, доки поснуть дядько з тіткою. У цей час Павло з Явою згадали про археологічну експедицію, яка в їх селі розкопувала козацькімогили, цікавилася козацькими нащадками Васюківки. Одним із них виявився Стьопка Карафолька, якому хлопці дуже заздрили. Стьопка організував під своїм головуванням козацьке військо і цим дуже пишався.
Також Павло згадав, як вони з Явою вирішили піти вночі на кладовище, знайти стару козацьку могилу і розкопати її. Перебуваючи на кладовищі, хлопці перелякалися і поклялися більше не приходити туди поночі.
Розділ ХІІІ. «Нічні пригоди. Постріл у печері»
• Яким чином Павло і Ява залишили квартиру вночі?
• Якого листа написали хлопці дядьку, вирушаючи на нічну зустріч з Будкою?
• Чому хлопці хвилювалися, йдучи вулицями нічного Києва?
• Як зреагував Будка на те, що у хлопців не було ліхтариків? Чим Павло здивував Будку? (Пістолетом)
• Що сталося з хлопцями у підземеллі? Хто їм допоміг, коли вони опинилися у скрутній ситуації?
• Яким чином Будка ледве не загинув?
• У чому полягала суть вигаданої історії Будки з «чуваком»?
• Як був повернений годинник Павлові?
• Які труднощі виникли у хлопців під час їх повернення вночі до квартири родичів?
• Як Павло і Ява пояснили тітці своє нічне перебування на вулиці?
• Чому тітка, як і хлопці, була вимушена брехати чоловікові про відсутність компоту, який вона зварила на три дні?
Зміст ХІІІ розділу
Залишаючи квартиру, Павло і Ява написали листа дядькові про місце свого перебування. Рухаючись по нічному Києву, хлопці відчували страх.
Друзі нарешті зустрілися з Будкою і «чуваком». Вони йшли темними підвальними приміщеннями. У Павла і Яви не було ліхтаря, але вони мали пістолет дядька.
Раптом на голову Павла і Яви була накинута наче ковдра, ліхтар Будки не горів. Павло стрельнув.
Якби не Валька, що б тоді було з хлопцями?
Друзі рятують Будку. Повернення Будкою годинника.
Тітка прийняла хлопців, які піднімалися по мотузці вверх, за грабіжників і вилила на них трьохденний запас компоту.
Розділ XIV «Увага!.. Почали!.. Мотор!..». Годинник знаходить свого хазяїна. Народження Яви Станіславського і Павлуші Немировича-Данченка»
• Що снилося Павлу після тієї страшної ночі?
• За що хлопці, прокинувшись вранці, одночасно вліпили один одному по шість шалабанів?
• Як дядько сприйняв адресований йому лист від хлопців?
• У чому дядько вбачав виховний момент, надававши кожному із друзів по одному шалабану?
• Чим був здивований асистент, коли приїхав за хлопцями для кінозйомки?
• Чому Павло вирішив запросити на кінозйомку Валю? Як вона сприйняла цю пропозицію?
• Яким чином Будка потрапив на кінозйомку?
• Про що свідчать слова Максима Валер’яновича, звернені до молоді: «Запам’ятайте цей день, для когось із вас він буде історичним і знаменитим на все життя»?
• Які твори О. Довженка згадуються у цьому розділі повісті?
• Опишіть місце зйомки «акторів».
• Чому зйомка з «акторами» могла не відбутися?
• В якому епізоді фільму брали участь Павло, Ява, Валька і Будка?
• Чому кінозйомка — це непроста справа? Доведіть це на прикладі твору.
• Що перешкоджало зйомці того «знаменитого» кадру?
• Чим був вражений Павло під час розмови із жандармом?
• Яку грошову винагороду отримали хлопці за участь у кінозйомці?
• Куди запросив Олег Іванович (незнайомець з тринадцятої квартири) хлопців після кінозйомок? У чому хлопці бачили власне щастя?
• Чому Ява вирішив у рідній Васюківці організувати театр?
Зміст XIV розділу
Вранці Ява і Павло отримали від дядька по одному гарному шалабану, після чого у кожного на лобі з’явилася велика гуля.
Максим Валер’янович, асистент, хлопці, а також Валя і навіть Будка від’їжджають на кіностудію.
На кіностудії ледве не трапилась неприємність: режисер був незадоволений тим, що у хлопців були на лобі гулі.
Фільм, в епізоді якого знімалися запрошені герої, розповідає про революційні події 1905 року на Україні. Кадр перезнімався шість разів.
Жандарм, цар, Олег Іванович — це одна особа, незнайомець з тринадцятої квартири, якому Павло врешті-решт повернув годинник.
Олег Іванович запросив Максима Валер’яновича і хлопців до ресторану.
Після кінозйомок Ява запропонував Павлу у рідній Васюківці організувати свій театр.
Розділ ХV «Загибель Яви Станіславського і Павлуші Немировича-Данченка. І все-таки ми живемо! Держись, людство!»
• Чому хлопці страждали через власний організований ВХАТ?
• Через що три села з’їхалося до Васюківки подивитися фільм?
• Що передбачалося провести після огляду кінокартини, де знімалися Ява і Павло?
• Чим були здивовані хлопці, глядачі після закінчення фільму?
• Що повідомила Валька у своєму листі до хлопців стосовно їх відсутності у фільмі?
• За що дорікали собі хлопці, коли вони втекли зі сцени, де відбувався спектакль М. Гоголя «Ревізор»?
• У чому полягала особливість творчої діяльності друзів?
• Для чого хлопці склали план написання власної книжки?
Зміст ХV розділу
Мешканці Васюківки та інших сусідніх сіл зібралися подивиться фільм «Артем», де знімалися Ява і Павло. На жаль, хлопці не побачили себе у фільмі. Валька написала про причину цього в листі.
Ява і Павло вирішують присвятити себе письменницькій діяльності — написати пригодницьку повість про самих себе.
VI. Закріплення опрацьованого навчального матеріалу
1. Розв’язування тестових завдань
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Прокоментуйте думку Павла: «Хороші люди на Хрещатику! Треба, щоб на всіх вулицях такі були». Власні міркування аргументуйте.
2. Чому, на ваш погляд, Ява і Павло повсякчас потрапляють у різноманітні пригодницькі ситуації? Обґрунтуйте, з чим це пов’язано.
3. Ким у майбутньому мріяв стати Павло?
а) Льотчиком; б) міліціонером; в) письменником.
Картка № 2
1. На ваш погляд, хлопці помстилися Будці за вухо Яви чи образу Вальки? Свої думки доведіть, посилаючись на зміст твору.
2. З чим було пов’язано те, що дід Салимон називав Яву і Петьку «артистами». Власні міркування обґрунтуйте.
3. Ява і Павло вирішили написати твір під назвою «Незнайомець з тринадцятої квартири, або...»:
а) «Пошуки хазяїна годинника»;
б) «Злодії шукають потерпілого»;
в) «Київські пригоди».
Картка № 3
1. Обґрунтуйте висловлювання А. Чехова, яке було зазначено на щиті, що належить до території студії: «В людині має бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Як це вислів стосується героїв твору?
2. Чому, на думку Павла, футбол — це лікувальний захід. Власні міркування аргументуйте, посилаючись на свій досвід.
3. Андрій Кехало — це сільський:
а) музикант; б) поет; в) спортсмен.
VI. Підсумок уроку
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Написати міні-твір на тему «Мої враження від прочитаного твору В. Нестайка «Незнайомець з тринадцятої квартири».