Урок № 46
Позакласне читання.
В. Близнець «Женя і Синько»
Мета: продовжити знайомство із творчістю В. Близнеця, зосереджуючи увагу на пригодницькій повісті «Женя і Синько», а саме:
з’ясувати ідейно-тематичне спрямування, особливості композиції, проблематику;
охарактеризувати героїв твору;
розвивати навички самостійного виразного читання, висловлювати власну думку, узагальнювати, співставляти;
формувати естетичні смаки;
виховувати почуття поваги, любові до української літератури, рідного краю, природи;
цінувати дружбу, порядність, доброту;
зневажливе ставлення до крадіїв, брехунів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Чим вам запам’ятався В. Близнець як дитячий письменник?
• Чому В. Близнець у своїх творах значну увагу приділяє взаємостосункам людини і природи?
• Яке виховне значення мають твори письменника?
• Дайте визначення пейзажу.
(Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.)
• Яке значеня у творах В. Близнеця мають описи природи?
• Чим вас приваблюють пригодницькі і гумористичні твори?
• Для чого у своїх творах письменники застосовують різноманітні художні засоби?
III. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Не той батько, що породив, а той, що до ума довів.
Дитині дай волю, сам підеш в неволю.
Хто дітям потаче, той сам плаче.
Народні прислів’я
1. Робота над твором В. Близнеця «Женя і Синько» (1974)
1.1. Виразне вибіркове читання, переказування найцікавіших епізодів з твору.
1.2.Тема: зображення Бена, його негативної поведінки, що зумовлювала неординарні вчинки хлопця, які він чинив під впливом фронтових розповідей діда Андрона.
1.3.Ідея: засудження ледарства, брехні, підступності, жорстокості, хвалькуватості, прагнення скористатися чужим майном шляхом крадіжки (Бен та його «друзі»); возвеличення чесності, порядності, доброти, бережливого ставлення до навколишнього середовища, справжніх дружніх стосунків.
1.4.Основна думка: заперечення дружби, яка будується на користі, вигоді.
• праця — облагороджує людину, а лінь її марнує;
• за виховання дітей несуть персональну відповідальність батьки, а не рідні (наприклад, дідусь);
• «...хлопця можна нагодувати супом, а от що зробити з батьками?»
1.5. Проблематика:
• відповідальність за правильне виховання;
• взаємостосунки батьків і дітей;
• бережливе ставлення до природи;
• справжня дружба, її цінність;
• порядність, зрада, самотність.
1.6. Сюжетні лінії твору.
1) Твір розповідає про те, як київська п’ятикласниця Женя знаходить у підвалі будинку малесенького кумедного чортика Синька. Дівчина забирає його, хворого, додому. Женя, яка досі почувала себе самотньою, нарешті знайшла друга, про якого може турбуватись.
2) У Жені є однокласник Бен-розбишака. Бена, батьки якого повсякчас перебувають у відрядженні, доглядає і виховує його старий дід Андрон Касянович. Хлопець росте неслухняний, найбільше полюбляє слухати розповіді діда про фронтові події, а сам намагається уявити себе генералом, щоб бути командиром серед хлопців. Бен краде з дому їжу, гроші, спиртне, сигарети і пригощає перш за все реального керівника хлопчачого гурту — Вадьку Кадуху.
З Беном трапляються різноманітні неприємні ситуації: поламав туї у шкільному парку; катався на чужому інвалідному возику; обікрав з іншими хлопцями професора Гай-Бичковського; намагався проїхати у танку Т–34, що був пам’ятним експонатом. Після втручання міліції (молодший сержант Рябошапка), хлопець залишив своє «військове оточення».
Бен залишився сам, бо дід-вихователь потрапив до лікарні через систематичні нервові струси від витівок онучика, а батько поїхав до матері, яка перебувала у відрядженні.
Хто ж повинен займатися вихованням хлопця?
1.7. Композиція.
Експозиція: Женя знаходить Синька; знайомство з Беном, його оточенням, умовами виховання дідом хлопця.
Зав’язка: Женя забирає Синька додому, лікує його; різноманітні пригоди, які траплялися з Беном-генералом (знищення туї, грабування професора, намагання покататися на Т–34 та ін.).
Кульмінація: хлопці потрапили в міліцію; звинувачення діда Андрона (батьком Бена) у невмінні як слід виховувати внука.
Розв’язка: розвал Бенової армії, зрадництво і самотність.
1.8. Словникова робота.
Синько — вигадана автором фантастична істота.
Мілітарист — прихильник загарбницьких воєн і озброєння.
Аперкот (у боксі) — удар знизу.
Дякан — дядько.
Пігмеї — (у творі): люди дрібні, мізерні.
1.9. Характеристика образів головних героїв твору.
1.9.1. Орієнтовний план до образу Жені.
1) Женя — учениця п’ятого класу київської школи.
2) Портрет героїні.
3) Риси характеру:
а) щирість і доброта;
б) повага до батьків;
в) вміння цінувати дружбу;
г) здатність подати руку допомоги;
д) правдивість і порядність;
е) чемність і співчуття;
є) бережливе ставлення до природи.
4) Значення образу Жені.
1.9.2. Орієнтовний план до образу Бена.
1) Бен — єдиний онук діда Андрона.
2) Портрет хлопця. («...патлатий довготелесий хлопчисько з пухким обличчям, з рум’янцем на всю щоку. А очі! Синьо-голубі, безжурно-веселі, як у матері! Добре вгодований дідом, він ріс наче з води, через тиждень вилазив із одежі — рукава сорочок ставали йому по лікті, а нові джинси підскакували до самих литок. У куцій одежі Бен і ганяв по двору як підстрелений»)
3) Поведінка, риси характеру «генерала»:
а) мілітарист, шибеник;
б) знущання над дідом;
в) виховання без батьків;
г) захоплення розповідями діда; (про війну, жорстокість, мужність, героїзм, винахідливість)
д) негативний вплив на Бена Кадухи (потайки від діда виносили вино, продукти харчування, сигарети);
е) залучення до негативного; (паління, випивка, брехня, крадіжка)
є) участь у «непристойних заходах»;
ж) організаторські здібності;
з) зневажливе ставлення до природи, праці.
4) Бен у зраді і самотності.
1.10. Жанр: пригодницька фантастична повість.
1.11. Обговорення окремих частин твору.
1.11.1. «Бен. 101-ша армія шибеників».
• Що побачила Женя, вийшовши на балкон?
• Про що свідчить опис двору, прочитайте. («Перед їхніми вікнами стояла кочегарка — незграбна цегляна споруда з високою трубою, чорною від диму. За кочегаркою стримів баштовий кран, а поряд поволі підіймалися стіни дев’ятиповерхового будинку, позираючи на сонце порожніми вікнами. Тут валялися купи цегли, глини, піску»)
• Що залишилося у дворі, де жила Женя, після колишніх стареньких особняків? («...залишки дикого винограду, квітників, кілька фруктових дерев, струхлявілі парканчики, вже де-не-де повалені, з діромахами вибитих дощок, крізь які зручно було пробиратися в сусідні двори, а то й на заводський стадіон»)
• Чому Андрія Кущолоба було названо Беном?
• Яких записів боялася женя на двері будинку, де жив Бен? Про що вони свідчили?
• Яким чином женя потрапила до Кущолобів? Що вона побачила?
• В яких умовах виховувався Бен? Чому?
• Чим батьки «балували» Бена? («...наймодніші джинси з ярликами-тиграми, пістолі й автомати, що працювали на батарейках, розкішні ковбойські пояси, справжні біноклі й гумову жувачку»)
• Ким був дід для Бена? Чому виховання Бена для нього вважалося
каторжною працею?
• Чому Бен виростав шибеником? Як розповіді діда впливали на характер вихованця?
• Яку казку розповідав дід онукові?
• Яким зростав Бен?
• Як онук ставився до діда? («Дід Андрон любив свого онука, нишком плакав без нього і в душі називав його тираном і мучителем. ... Бен примушував діда підходити до себе строго по команді, козиряти і доповідатипро чергування на кухні й про виконання його, Бенових, домашніх завдань»)
• Хто належав до 101-ї армії? Як її відображує письменник?
• Опишіть керівника цієї армії — Бена.
• Чому Кадуха не вимагав командирської посади, яка належала Бену?
• Як відбуваються військові події між «нашими» і «не нашими»?
• Як люди сприймали хлопчачу гру?
• Чим «військові ігри» хлопців нагадували справжні?
• Яку плату мусив вносити Бен за генеральський чин?
• Який негативний вплив мав Кадуха на Бена?
1.11.2. «Туман. «Гонконг» і туї, що ганялися одна за одною».
• Про що розповідала Ізольда Марківна учням 5-А класу?
• Як її сприймали школярі?
• Яку територію світу охопив «гонконг»?
• Що запропонувала учням вчителька під час тимчасового припинення занять? Як це сприйняли школярі?
• Про що згадала Женя, читаючи книгу «Битва за Київ»?
• Які труднощі долали наші війська у битві з фашистами? («...наші бійці, мокрі й промерзлі, буквально на руках викочували ці тридцятип’ятитонні велетні на кручу, на берег Дніпра, і скільки бійців, підкошених кулями, падало у воду й гойдалось, уже мертвих, на хвилях»)
• Чому Женя подумала, що біля танка на постаменті краще помовчати? З чим це було пов’язано?
• Що згадала Женя, прогулюючись на стадіоні неподалік від пустирища?
• Свідком якої події стала Женя під час прогулянки?
• Хто і через що зупинив гру хлопців у парку?
1.11.3. «Ябеда чи боягузи».
• Що відбувалося у 5-А класі? Чому виникла необхідність у проведенні зборів?
• З яким питанням звернувся директор до Бена?
• Чим ризикувала женя, говорячи правду про заподіяну шкоду? («Вона розуміла: одне її слово — і шлях їй у двір одрубано: Бен уже ніколи не підставить плеча («Вадька, не чіпай її!»), навпаки, — стане одвічним ворогом. Розуміла, що втратити може щось дороге — підвали, гру, таємниці, — але стримати себе не могла»)
• Як Бен сприйняв звинувачення на свою адресу?
• Яким чином Бен почав виправдовуватися перед директором школи?
• Чому директор школи не повірив Бену? Що він довів хлопцю про брехню?
• Через що дід вирішив більше не займатися вихованням Бена?
• Прокоментуйте слова діда Андрона: «...одна дитина, і та росте сиротою при живих батьках!»
• Чому директор вирішив знову завітати на урок праці до 5-А класу?
• З яким проханням керівник школи звернувся до Бена? Що той йому розповів?
• Опишіть зовнішність Миколи Максюшка. («...рудий, найдовший у класі, а ніс — ота розплескана кирпа, над якою люблять сміятися дівчатка»)
• Про що розповів директор замість Миколи?
• Як зрозуміти слова батька Миколи: «...найкраща агітація — виходь і роби»?
• Що свідчить про працьовитість Миколи?
• На запитання директора школи Миколі, чи той ламав коли-небудь дерево, хлопець відповів: «Хто садить — хіба той ламає!» Прокоментуйте відповідь хлопця.
• Як пояснити те, що Микола ставиться до дерев, наче до живих істот?
• Що запропонував директор Бену для виправлення тієї шкоди, яку він завдав парку?
• Як Віола поставилася до Бена після закінчення класних зборів у 5-А класі?
1.11.4. Синько, син свого діда.
• Що вирішив Бен після дідової розповіді, яка стосувалася викрадення танка?
• Як сприйняв дід власну знахідку в джинсах онука? («...то були кубинські сигарети, привезені зятем із Гавани. Отже, Бен — непокаянна душа! — не тільки курив, а й крав дорогі сигарети, які подавали в їхньому домі тільки найкращим гостям!»)
• Яким чином дід Андрон виявив, що його внук займається крадіжкою? Чи можна виправдати хвилювання діда?
• Де шукав дід онука, який десь зненацька подівся? Які думки були у діда стосовно його зникнення?
• Чому дід Андрон вирішив звернутися в міліцію?
• Чи відчував дід власну провину за виховання внука?
• Прочитайте і прокоментуйте хвилювання діда. («...обличчя його посірі-ло й осунулось, очі глибоко позападали, а довге порохняве тіло, в якому — від переживання і безсонних ночей — не залишилось, здається, ні краплі живої крові, вже не хотіло волочитися по землі»)
1.11.5. «Літні маневри. План захвату Т–34».
• Куди втік Бен із товариством? Що він вирішив зробити?
• Про що Бену розповів курсант стосовно танка Т–34?
• Що намагався відобразити Бен на піщаній карті?
• Який план запропонував Бен для викрадення танка?
• Чим план Бена не сподобався Вадькові Кадусі?
• Де хлопці збиралися придбати пальне для танка?
• Яку трагікомічну історію нагадав інвалідський возик Бену?
• Як були розподілені обов’язки між хлопцями стосовно управління танком?
• Чому хлопці, побачивши рибалку, поплигали у воду?
• Який намет був у хлопців? Чим він їх влаштовував?
• Де дід розшукував свого внука?
• На що скаржився міліції доктор біологічних наук, професор Гай-Бичковський?
• Про що повідомила сторожиха міліцію?
• Чому дід Андрон вважав себе винним перед батьками, школою, людьми?
• Що планував Гай-Бичковський на власну відпустку?
• Як дід сприймав те, що Бен був заарештований міліцією?
• Які речі були конфісковані у хлопців після їх арешту?
• Чому діду було соромно за свого внука?
• Чи можна вважати вчинок Бена злодійським?
• Чим пояснити те, що дід Андрон вирішив вмерти, бо не бачив сенсу жити далі?
• Як поставився батько до вчинку Бена?
1.11.6. «Бен: зрада і самотність. Хто б знав, звідки прийде допомога?»
• Які «два моменти свого життя» Бен хотів забути?
• Чому Бен був обурений на курсанта?
• Що відчували хлопці, перебуваючи в міліції? Чого вони боялися?
• Чому люди називали Бена тираном і грабіжником?
• Чим пояснити вислів, що для Бена найстрашніше — це зрада і самотність?
• Як зрозуміти думку автора про те, що Бен залишився генералом без армії?
• Чому Бена обминали у дворі всі хлопці після «танкової катастрофи»?
• Як Бен сприйняв зраду «своєї армії»? За що він її дорікав?
• Для чого Женя покликала Бена до себе додому?
• Як батьки Жені поставилися до Бена та його батьків?
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Виконання тестових завдань
«Бен. 101-ша армія юних шибеників»,
«Туман. «Гонконг» і туї, що ганялися одна за одною»,
«Ябеда чи боягузи»,
«Синько, син свого діда»,
«Літні маневри. План захвату Т–34»,
«Бен: зрада і самотність. Хто б знав, звідки прийде допомога?»
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Для чого, на ваш погляд, директор розповів учням класу про озеленення, проведене Миколою і його батьком уздовж Дніпра біля новобудови? Свої міркування обґрунтуйте.
2. Розкрийте зміст фрази «...дід Андрон не знав, що в коханого внука (під впливом Кадухи) починається друге, таємне життя». Особисту думку доведіть, посилаючись на зміст твору.
3. Про яке курортне місто згадує женя, розмірковуючи над посадженими деревами в парку?
а) Ялту; б) Алушту; в) Євпаторію.
Картка № 2
1. Чи можна Бена, як і женю, вважати зрадником під час проведення зборів у 5-А класі з приводу шкоди у шкільному парку? Відповідаючи, посилайтесь на зміст твору.
2. Чому діда Андрона названо у творі вірним Бененим батьком-матір’ю-дідом? Особисті думки вмотивуйте.
3. Скільки буде коштуватиме посадковий матеріал для насадження плантації на місці знищених дерев у парку? Карбованців:
а) п’ятдесят; б) сто; в) тридцять.
Картка № 3
1. Вмотивуйте, чому Бенів батько звинуватив діда Андрона в поганому вихованні внука? Чи правильно він поставився до старого?
2. «Тиран ... казала: доведе свого діда до смертельного нападу»? Кого і чому стосуються ці слова?
3. Яку медаль мав дід Андрон, пройшовши три війни?
а) «За бойові заслуги»;
б) «За визволення Києва»;
в) «За врятування на водах».
Картка № 4
1. Прокоментуйте слова Галини Степанівни, що стосувалися батьків Бена:
«Що це за батьки, га? Кинути дитину напризволяще й поїхати — та у мене б серце розірвалося!»
2. Чому Женя вирішила сказати директорові школи правду про тих, хто завдав шкоди шкільному парку? Чи можна її вважати зрадницею? Свою думку аргументуйте.
3. Яку казку на свій лад розповів дід Андрон Бену?
а) «Івасик-Телесик»;
б) «Лисичка-Сестричка»;
в) «Котик-Муркотик».
Картка № 5
1. Чи правильне покарання визначив директор школи Бену за його провину у шкільному парку? Що запропонували б ви? Свої міркування обґрунтуйте.
2. На вашу думку, чи відчув Бен себе винним? Чи все зрозумів він у своєму негативному вчинку? Власну думку вмотивуйте.
3. Під впливом дідових розповідей Бен:
а) малював картини на військову тематику;
б) організував у дворі армію;
в) став відвідувати гурток юних техніків.
VІ. Підсумок уроку
1. Бесіда за питаннями:
• Чому твір має назву «Женя і Синько»? Хто такий Синько?
• Яким, на ваш погляд, повинно бути виховання?
• Чи правильно виховував дід свого внука?
• Хто і чому винен у неправильному вихованні Бена?
• Які стосунки складаються з батьками у вашій родині?
2. Своїм твором автор примушує читача замислитись над проблемами моралі, духовності. З жалем відзначає, що у великих і багатолюдних містах людина часто почуває себе самотньою, наголошує на важливості мати вірного друга, бути відповідальним за долю інших людей, берегти і охороняти природу.
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати 1, 2 частини твору Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера», дібрати запитання; малюнки із зображенням природи.