Урок № 49
Я. Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».
Роздуми про уяву, фантазію у житті сучасної людини
Мета: опрацьовуючи зміст повісті Я. Стельмаха, звернути увагу на роздуми героїв про уявне, фантастичне і реальне в їх дитячому житті;
переказувати цікаві уривки з твору, коментуючи їх;
розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, зіставляти описане з реальним життям;
толерантно і аргументовано доводити свою думку;
формувати кругозір, світогляд;
виховувати почуття любові до рідного краю, мальовничої природи;
повагу до творчості Я. Стельмаха;
прищеплювати інтерес до власних результатів навчальної діяльності, допитливість, пунктуальність.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Чи можна вважати цей твір пригодницьким? Чому? Особисту думку обґрунтуйте.
• Що свідчить про любов Митька до природи, вміння орієнтуватися на місцевості?
• Чим хлопців захоплювало перебування в селі біля озера?
• Чому Я. Стельмах намагається протиставити Васю Троша і Сергія з Митьком?
• Які стосунки складаються між Сергієм та Митьком під час їх перебування на природі, біля озера?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Виключити з життя дружбу — все одно,
що позбавити світ сонячного світла.
Ціцерон
1. Опрацювання змісту твору Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» (V та VІ розділи)
1.1. Виразне вибіркове читання, переказування найцікавіших епізодів V–VI розділів.
1.2. Тема: зображення дослідницької діяльності хлопців, якою вони захоплювалися, щоб дізнатися про історію виникнення чудовиська.
1.3. Ідея: возвеличення працелюбності, наполегливості, прагнення до пізнання світу, довкілля, повага до книги, її мудрості.
1.4. Основна думка: тільки в порозумінні, у спільній старанності, дружбі, взаємопідтримці, плідній праці можливо досягти бажаного результату.
1.5. Сюжет.
1.5.1. V розділ «Я вкриваю себе ганьбою. Великий зоолог».
Сергій з Митьком вирішують дослідити невідоме чудовисько і сфотографувати його. Хлопці домовляються чергувати вночі біля озера. Перший на варті — Сергій, його будить розсерджений Митько серед ночі, який потім теж засинає. Вранці хлопці побачили знову сліди «страшних лап».
Щоб більше дізнатися про особливості цієї таємної тварини, Митько пропонує Сергію у бібліотеці взяти не фантастичну літературу, а книжки із зоології.
1.5.2. VI розділ «Який проливає світло на наших предків і ще на дещо. Ну й Митько!».
Хлопці регулярно читали наукові книжки, за що їх похвалила бібліотекарка.
На восьмий день Митько висловив наукове припущення, що в минулому (на східній частині Індонезії) жили дракони. Це підтвердив голландський льотчик, але йому не повірили, бо у нього були виявлені розлади нервової системи.
Після Першої світової війни на острові Комодо спіймано дракона, схожого на гігантську ящірку, або варана. Також Митько розповів Сергію про хохулю — це звірятко є сучасником мастодонта. Разом з тим хлопці висловили власну думку стосовно особливостей назви села Юрківка.
Врешті-решт невідому істоту озера малі дослідники назвали Митькозавр Стеценка.
На узбережжі озера хлопці побачили знову таємничі сліди і біля них вороняче пір’я.
1.6. Композиція.
Експозиція: Сергій з Митьком вирішили записатися до бібліотеки і вивчати зоологію.
Зав’язка: дослідження хлопців стосовно виникнення невідомого гігантського чудовиська.
Кульмінація: Митькозавр Стеценка з Юрківки — назва невідомого чудовиська, що живе в лісовому озері.
Розв’язка: сліди невідомої істоти на березі виявлені вдень і біля них вороняче пір’я.
1.7. Обговорення змісту розділів твору за питаннями:
1.7.1. V розділ. «Я вкриваю себе ганьбою. Великий зоолог».
• Чому Митько хотів першим побачити невідомого звіра?
• Про яку славу мріяв Митько, якщо він побачить цю тварину?
• У зв’язку з чим між хлопцями виникла суперечка?
• Як припинилася сварка між хлопцями?
• Що трапилося з Сергієм під час нічної варти? Яку оцінку його вартуванню дав Митько?
• Чим були вражені хлопці, прокинувшись уранці, коли прийшли вмиватися до озера?
• Чому хлопці вирішили звернутися до бібліотеки?
• Якою наукою захопилися хлопці і для чого?
• А які книжки ви полюбляєте читати?
• Як необхідно ставитися до книжок?
• Які прислів’я, приказки про книжку вам відомі? (Книга — ключ до знань. Золото добувають із землі, а знання — з книжок. З ручаїв — ріки, з книжок — знання. Хліб наснажує тіло, книга — розум. Книга — міст у світ знань. Розум без книги, що птах без крил. Книга корисна, коли її читають. Без хліба легше прожити, аніж без книги. З книгою подружишся, розуму наберешся. Книга для розуму, що теплий дощ для посівів. Книги читати — усе знати. Одна книга тисячі людей навчає. Книга для дітей, що волога для полів. Книга не пряник, а дітей до себе манить.)
1.7.2. VI розділ «Який проливає світло на наших предків і ще на дещо. Ну й Митько!»
• Як бібліотекарка оцінила читацьку активність хлопців?
• Як читання книг вплинуло на їх кругозір?
• Що цікавого вичитав Митько в книжках?
• Чому льотчику, Єдиному свідку, хто бачив драконів, не повірили?
• Коли і за яких обставин було спіймано дракона? Опишіть його
(«Ним виявилася гігантська ящірка, або ж варан. Не злякатись чотириметрового гіганта важко. Колір шкіри бурочорний. З грізної ікластої пащі безперестанку вилітає яскраво-рожевий роздвоєний язик, люто дивляться блискучі чорні очі. Варан ступає сильними лапами, тіло його піднято над землею, волочиться лише хвіст. Сила в цьому хвості страшна»)
• Якою була сила у варана? Що про нього розповів Митько.
• Що цікавого дізналися хлопці про хохулю?
• Чим хлопці щодня займалися?
• Які думки виникли у хлопців щодо особливості назви села Юрківка?
• Як Сергій запропонував назвати істоту, що, на думку хлопців, живе в озері?
• Що остаточно переконало юних дослідників у наявності чудовиська в озері?
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Розв’язання тестових завдань
V розділ «Я вкриваю себе ганьбою. Великий зоолог».
VI розділ «Який проливає світло на наших предків і ще на дещо. Ну й Митько!»
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Проаналізуйте, що змусило хлопців полюбити книги, зоологію, хоча до цього вони не виявляли бажання захоплюватися наукою? Власні спостереження обґрунтуйте.
2. Про що, на ваш погляд, свідчить особливість назви невідомого чудовиська — Митькозавр Стеценка із Юрківки? Свою думку вмотивуйте.
3. З якого предмета у Митька були трійки?
а) Малювання; б) фізкультури; в) трудового навчання.
Картка № 2
1. Яким шляхом здійснювалося дослідження хлопців про походження невідомої істоти, що живе в озері? Доведіть науковість цієї роботи.
2. Чому, на ваш погляд, Сергій, чергуючи вночі біля озера, вирішив заспівати «Пісню про рушник»? Що б ви відчували, якби вам довелося перебувати на нічній варті біля лісового озера?
3. За розповідями Митька, дракона було спіймано:
а) у двадцятих роках нашого століття;
б) 1900 році;
в) минулому столітті.
Картка № 3
1. Чим пояснити те, що хлопці змінили власне ставлення до біології як навчального предмета та вчительки Ірини Семенівни.
2. Чи є, на ваш погляд, правдивим те, що Митько вичитав Сергію про походження драконів? А про свідка льотчика? Свої міркування вмотивуйте.
3. Невідоме чудовисько хлопці вирішили назвати Митькозавр…
а) Петренка; б) Стеценка; в) Сергієнка.
VI. Підсумок уроку
Бесіда за питаннями:
• Яким навчальним предметам ви віддаєте перевагу?
• Як ви ставитеся до біології?
• Чим вона вас приваблює?
• Що вам відомо про динозаврів?
• Чим захоплює вас цей твір?
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати VII розділ повісті, скласти його план.