Урок № 50
Я. Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
Значення романтики в житті людини
Мета: продовжуючи опрацювання пригодницької повісті Я. Стельмаха, звернути увагу на елементи романтики, фантастики тощо;
аналізувати зміст твору, стосунки, поведінку героїв повісті;
розвивати культуру зв’язного мовлення;
логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, кмітливість, вміння раціонально використовувати навчальний час;
виховувати почуття любові до природи, прагнення її пізнати, розуміти, прищеплювати повагу до творчості українських письменників, зокрема Я. Стельмаха.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Чому Сергій з Митьком хоча іноді і сваряться, але завжди знаходять порозуміння?
• Чим захопила хлопців зоологія?
• Як зрозуміти назву невідомого чудовиська, якого юні дослідники «охрестили» Митькозавром Стеценка?
• Чому хлопці замість комах захопилися Митькозавром?
• Як у своєму творі Я. Стельмах намагається передати зв’язок історичного минулого з сучасністю?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку
Дружба — найнеобхідніше для життя.
Аристотель
У того, хто нічого не робить, завжди багато помічників.
Л. Толстой
1. Робота над VII розділом твору «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».
— «Операція «Курка» провалюється разом із дідом Трохимом»
1.1. Виразне читання, переказування найцікавіших епізодів VIII розділу.
1.2. Тема: намагання хлопців за допомогою курки привернути увагу чудовиська, яке б потрапило до ями.
1.3. Ідея: висміювання наміру хлопців щодо полювання невідомого звіра; засудження брехливості, улесливості, черствості.
1.4. Основна думка: не можна ставати на шлях брехні заради власних потреб; завдавати шкоди оточуючим.
1.5. Сюжет.
Для того щоб виманити невідому тварину з води і впіймати її, Сергій з Митьком зробили наступне: спіймали курку, прив’язали її мотузкою до дерева (приманка), викопали глибоку яму. Замість чудовиська до цієї ями потрапив дід Трохим, що ніс хлопцям бідончик молочка, який передала бабуся. Після цього Сергій і Митько вимушені були чемно брехати старому про яму, курку та власне перебування біля озера.
1.6. Композиція.
Події розгортаються протягом одного дня.
Експозиція: розповідь Митька про особливості полювання на тигрів та необхідність застосування цього методу для того, щоб спіймати чудовисько.
Зав’язка: хлопці впіймали курку, викопали яму й очікували на появу невідомого звіра.
Кульмінація: до ями замість чудовиська потрапляє дід Трохим.
Розв’язка: брехливе виправдовування перед дідом Трохимом, провал операції «Курка».
1.7. Обговорення змісту VII розділу за питаннями:
• Про що прочитав Митько у книзі стосовно полювання на тигрів?
• Для чого деякі мисливці риють яму під час полювання на тигрів?
• Що цікавого розповів Сергій про полювання на кіз у дитинстві?
• З якою метою Митько запропонував Сергію прив’язати його мотузкою до дерева? Яка була на це реакція Сергія?
• Як курка вирішила суперечку хлопців стосовно того, кого прив’язати до дерева?
• Опишіть, як хлопці ловили курку? Чому вони порівнювали її зі страусом?
• Після кого і чому хлопцями була знайдена сандаля?
• Чому Митько звинуватив Сергія у егоїзмі, черствості, коли той спалив сандалю?
• Яку яму викопали хлопці? В чому було її призначення?
• Про яку їжу мріяв Сергій, відпочиваючи після копання ями?
• Яким чином потрапив дід Трохим до ями?
• Про що відбувалася розмова між хлопцем і старим?
• Яку пригоду розповів дід Трохим хлопцям про кота? Для чого він це зробив?
• Які враження залишилися у хлопців після спілкування з дідом Трохимом?
• Чому, на думку хлопців, старому пощастило, коли той потрапив до ями?
• Через що операція «Курка» не була успішною? Чи було це закономірним?
V. Закріплення вивченого матеріалу за темою «Я. Стельмах “Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера”»
(VII розділ «Операція “Курка”провалюється разом із дідом Трохимом»)
1. Розв’язування тестових завдань.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Чи здогадався, на ваш погляд, дід Трохим про тих, хто викопав яму? Власну думку обґрунтуйте.
2. Про що свідчить багата фантазія Сергія і Митька під час полювання на невідомого звіра? Свої міркування доведіть.
3. За скільки кілометрів від села юрківки живе сестра діда Трохима?
а) Дванадцять; б) п’ятнадцять; в) сім.
Картка № 2
1. Дослідіть, як захоплення хлопцями художньою літературою посприяло тому, щоб віднайти рішення щодо можливості впіймати невідому тварину. Власні спостереження узагальніть.
2. Чи можна, на вашу думку, засудити хлопців за те, що обдурили старого Трохима? Як це їх характеризує?
3. Щоб виманити невідому істоту з озера, хлопці вирішили прив’язати до дерева:
а) гуску; б) курку; в) качку.
Картка № 3
1. Чим пояснити доброзичливе ставлення діда Трохима до Сергія з Митьком, хоча через них він мало не покалічився? Обґрунтуйте свою думку.
2. Проаналізуйте і запропонуйте власний спосіб для того, щоб спіймати невідомого звіра, стисло виклавши свою думку з цього приводу.
3. Про кого Митько сказав: «…вона ж бігає, як коняка»?
а) Козу; б) качку; в) курку.
VI. Підсумок уроку
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Підготувати характеристику образів Сергія і Митька, опрацювати ІХ розділ твору.