Урок № 53
Позакласне читання. Б. Комар «Диваки»
Мета: стисло ознайомити із творчістю Б. Комара, проаналізувати його твір «Диваки»;
розкрити ідейно-тематичне спрямування, охарактеризувати образи юних друзів Сашка та Миколи;
простежити поведінку персонажів, висловлюючи власну думку щодо її оцінки;
розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння уважно й осмислено читати художні твори, грамотно висловлювати почуття, спостереження, логічно мислити;
формувати світогляд;
виховувати почуття пошани, поваги до творчості Б. Комара, рідної культури, мови, пізнавальний інтерес, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Чому, на ваш погляд, дитячі роки в житті людини вважаються найщасливішими?
• Яким творам художньої літератури ви надаєте перевагу? Чому?
• Що характерно для пригодницького твору? Наведіть переконливі докази, посилаючись на вже відомі вам твори художньої літератури?
• Згадайте оповідання Григора Тютюнника «Дивак». Чим Олесь відрізнявся від інших дітей? То хто ж такі диваки?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку
Хто вже звик чужим жить, той нездужає робить.
Народне прислів’я
Якщо діти не роблять нічого, вони роблять зло.
Г. Філдінг
Те, що розвинене в дитинстві, дає плоди на майбутнє.
Я. Княжин
1. Стисле ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Б. Комара (матеріал для вчителя)
БОРИС КОМАР
(Народився 1928 р.)
Народився в с. Хощівцях на Полтавщині в селянській родині. Рано втратив маму, вона не встигла йому наспівати вдосталь пісень, яких знала багато. Війна ще більше затьмарила його дитинство. Однак Господь наче оберігав його для майбутнього довгого творчого життя. Після закінчення Хорольської середньої школи вчився в Харківському університеті, потім у Київському. Працював у видавництвах, редакціях журналів «Ранок», «Дніпро», «Зміна». Написав чимало цікавих творів для дітей: «Незвичайне полювання», «Босонога ватага», «Ключі», «Весела дорога», «Уперте теля», «Диваки», «Білка» та інші. Вони перекладалися російською, білоруською, казахською, латиською мовами. За «Бджолиний мед» та «Мандрівний вулкан» удостоєний премії імені Лесі Українки. Нині письменник живе у Києві.
2. Опрацювання твору Б. Комара «Диваки» (фрагменти)
2.1. Вибіркове виразне читання уривків твору.
2.2. Тема: зображення світу пригод, неповторного дитинства юних друзів Сашка та Миколи, їх ставлення до власних вчинків, вчинків оточуючих, намагання самоствердитися та порозумітися з дорослими.
2.3. Ідея: засудження розкрадачів державного майна, їх підступності жадібності, пияцтва як негативного соціального явища (Василь Шморгун); виховання порядності, чемності, доброти, щирості, поваги, любові до праці, до людини.
2.4. Основна думка: намагання письменника довести на прикладі поведінки та вчинків хлопців, що вони — майбутнє суспільства і від них залежить, яким буде господар країни (таким, як В. Шморгун чи дід Антип, Валентина Михайлівна).
2.5. Композиція.
У творі зображується період із життя Миколи і Сашка коли вони перебування на літніх канікулах та їх навчання у шостому класі.
Експозиція: знайомство з Митьком і Сашком, їх неординарною поведінкою і вчинками, родинним життям хлопців.
Зав’язка: нова вчителька з ботаніки Валентина Михайлівна — класний керівник класу, де навчаються хлопці; викриття злочину Шморгуна.
Кульмінація: отримання Миколою ляпасу по щоці від вчительки.
Розв’язка: порозуміння Миколи і Валентини Михайлівни.
2.6. Проблематика:
• сімейні взаємовідносини: батьки і діти;
• рівень соціального життя людей;
• крадій і чесний працівник;
• дружні стосунки;
• відповідальність за вчинок, поведінку.
2.7. Характеристика образів Миколи і Сашка за планом:
1. Микола і Сашко — учні шостого класу Лепехівської сільської школи.
2. Портретна характеристика, зовнішність:
а) Петренко Микола — «...високий, довгорукий...», «...гінкий, худий, довгоногий...».
б) Антонюк Сашко — «низький», «...кругленький, низенький, точнісінько, як пташеня — пульверінок», «...штани прим’яті, на колінах попротирались, і сорочка на ліктях аж світиться наскрізь».
3. Риси характеру хлопців.
3.1. Петренко Микола.
а) Хвалькуватий, здатний на видумку;
б) відчайдушний;
в) поважає дружбу;
г) цінує почуття гумору;
д) не має прудкості і сили виконувати вправи на перекладині турніка;
е) захисник Сашка.
3.2. Антонюк Сергій.
а) Самостійний (прав білизну, готував їжу);
б) працьовитий (доглядав городину);
в) непримиренний до злочинства, пияцтва;
г) «...не належав ні до сильних, ні до забіяк, ні до соньків»;
д) повага до спорту («на турніку викручував «сонце», випинався «жабкою»).
Обоє не любили вчитися.
4. Микола і Сашко –диваки.
2.8. Обговорення змісту твору за питаннями:
2.8.1. До І розділу.
• На що «полювали» хлопці у колгоспному саду?
• Чи задовольнили Микола і Сашко власні потреби, перебуваючи в саду?
• Чому хлопцям не вдалося втекти з саду через яр?
• Що перешкоднало хлопцям втікати від сторожів?
• Через що хлопці побоювалися Шморгуна?
• Як Шморгун висловив своє незадоволення крадіями?
(«Одбою нема...Як саранча лізуть... З листям обносять, а ти отвічай тоді за них. А як уже розперезалися, сортове дерево обпанахали та ще й гілку відчахнули!...І чиї то вони, анциболи?.. Чого їх тільки в тій школі вчать?...»)
• Для чого Шмаргун вирішив звернутися до школи? Хто йому це порадив?
• Про що відбулася розмова між хлопцями і дівчиною?
• Чому Сашко пригостив незнайомку яблуками?
• Чим пояснити те, що хлопці рвали зелені яблука?
• Як хлопці пояснили дівчині причину того, що вони крадуть яблука?
• За що хлопці не поважали Шморгуна і його синів?
• Чим хлопці довели дівчині, що вони дорослі?
• Яку шкоду вчинив Микола вчительці?
• Чому хлопці її не любили?
• Про що відбувалася розмова між хлопцями і дівчиною під час їх подорожі до села?
2.8.2. До ІV розділу.
• Чому мати зрання будила Миколу? Як це сприйняв хлопець?
• Чим пояснити недружелюбне ставлення Миколи до свого собаки?
• Яке горе було у дядька Павла, Сашкового батька?
• Що свідчить про вбоге життя Сашка?
• Що мав на увазі автор, зазначивши, що на селі буде все спокійно, бо Микола і Сашко йдуть до школи?
• Що побачив Сашко, перебуваючи на перекладині турніка?
• Прочитайте опис братів Олега і Сергія Шморгунів. Про що він свідчить? («Олег...такий же здоровило, як і його батько та брат Сергій. Тільки обличчя у ластовинні, наче оббризкане іржею, навіть вуха і ті руді: щоки повні, мовби за кожною лежало по яблуку»)
• Яким чином хлопці потрапили до зачиненого класу?
• Як у творі зображено початок навчального року? Чи схожий він з тим, як це відбувається у нашій школі?
• Про що свідчить розташування учнів у навчальному класі?
• Чому Микола не полюбляв Олю Шинкаренко і Світлану Коломієць?
• Чим були здивовані хлопці, коли до класу зайшла нова вчителька?
• Як пояснити першу вимогу вчительки до класу і перший сміх школярів?
• З ким і чому довелося сидіти хлопцям у класі за пропозицією Валентини Михайлівни?
• Чому Микола хвилювався під час занять?
2.8.3. До ХІ розділу.
• Чому Шморгун з’явився до батька Сашка після того, як той повернувся з роботи?
• Що Сашко готував батькові на вечерю?
• Чому Сашко не присів до столу, де випивав батько із Шморгуном, хоча і дуже хотів їсти?
• Що вирішив заподіяти Шморгун, заручаючись підтримкою батька Сашка? Як до цього поставився батько?
• Яка реакція була у Сашка на злодійство Шморгуна?
• Про яке хибне минуле, що стосувалося Василя Шморгуна, згадав Сашко?
• Чому Сашко намагався якомога швидше випроводити Шморгуна з двору?
• Яка мрія була у Шморгуна відносно майбутнього своїх синів?
• Чим був схвильований Сашко після приходу Шморгуна? Що він вирішив зробити?
• Чому батько не хотів брати із собою Сашка? Яка вимога сина не сподобалася батькові?
2.8.4. До ХІІ розділу.
• Опишіть, як школярі приготувалися до трудового десанту. («Той ніс на плечах лопату, в того стирчало в руках порожнє відро. У хвості колони хлопці з восьмого тягли возики, котили тачки, навантажені кролячим послідом. Дві кінні грабарки, що їх дали з бригади, виїхали на дорогу й поторохтіли по торф’янистий грунт»)
• Як Микола сприйняв похмурий настрій Сашка?
• Чому Сашко не схотів розповісти Миколі про свою стурбованість?
• Про що свідчить старанність хлопців під час проведення недільника?
• Чому під час розмови про крадіжку яблук з колгоспного садка Валентина Михайлівна не розповіла, що це зробили хлопці? Як при цьому почували себе Микола і Сашко?
• Якої думки був Сашко про Шморгуна, почувши, як той намагався довести свою чесність, порядність, оберігаючи колгоспний сад?
• Що послужило причиною того, що Сашко залишив роботу і пішов до сторожки колгоспного саду?
• Яке лихо сталося із Сашком, коли той хотів з ями витягти зайченя?
• Що уявляв хлопець, перебуваючи в ямі?
• Перекажіть, як Микола і Валентина Михайлівна витягли Сашка з ями.
• Що побачили хлопці, підійшовши ближче до сушарні?
• Чому Сашко не хотів до цієї хибної справи залучати дільничного міліціонера?
• Чому Шморгун був дуже злий на дядька Павла?
• Яким чином Василь Шморгун побачив хлопців, що за ним стежили?
• Чому Шморгуну не вдалося виплутатися з тієї лихої справи, яку він затіяв?
2.8.5. До ХV розділу.
• Куди на екскурсію потрапили школярі п’ятого і шостого класів?
• Яке завдання запропонувала Миколина мати школярам?
• Поясніть, що означало примовляння Сашкової бабусі, коли та саджала капусту?
• Що учні не знали про капусту? Яким чином це питання було вирішено?
• Яку історію розповіла школярам Валентина Михайлівна?
• Чого цікавого дізналися учні про городні культури?
• Чому школярі і вчителі вирішили допомогти бригадирці?
• Як сталося, що Микола пошуткував над Валентиною Михайлівною?
• Чим пояснити рішення Миколи покинути село?
• Чому вчителька вирішила попросити вибачення у Миколи?
• Як врешті-решт був знайдений компроміс між Миколою і вчителькою?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розв’язання тестових завдань
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Як саме прізвище Шморгун характеризує суть цього героя? Особисту думку доведіть, посилаючись на зміст твору.
2. Чому Сашка можна вважати дорослішим, ніж він є? Чим це зумовлено? Вмотивуйте особисту думку.
3. Коли бабуся Дарина саджала капусту, то:
а) співала їй; б) примовляла; в) розповідала вірші.
Картка № 2
1. Розкажіть про ставлення самого автора до В. Шморгуна. В чому воно виявляється? Як це прослідковується у творі?
2. Якими ви уявляєте своїх однолітків Миколу і Сашка? Що в них вам подобається, а з чим не можете примиритися? Власні думки вмотивуйте.
3. «Щоб капуста була біла, як...»:
а) дівоче личко; б) сніг; в) платок.
Картка № 3
1. Прокоментуйте, чим пояснити те, що дядько Павло відмовився допомагати крадію В. Шморгуну в його хибній справі. Що спонукало, на ваш погляд, батька Сашка змінити своє рішення? Особисту думку обґрунтуйте.
2. Чи мала право вчителька «ляснути по щоці долонею» Миколу? Чим пояснити такий вчинок Валентини Михайлівни? Свої міркування аргументуйте.
3. Капуста належить до рослин:
а) однорічних; б) дворічних; в) багаторічних.
VI. Підсумок уроку
Бесіда за питаннями:
• Чи змінювався характер, манера поведінки хлопців протягом твору? Як саме?
• Чим Сашко і Микола схожі на героїв із уже вивчених вами творів?
• Яке навчальне та виховне значення має цей твір?
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Підготуватися до ідейно-художнього аналізу твору Б. Грінченка «Сірко».