Урок № 69
Література рідного краю.
Дмитро Нитченко-Чуб «Вовченя»
Мета: ознайомити з життєвим і творчим шляхом Д. Нитченка-Чуба;
проаналізувати твір «Вовченя», з’ясовуючи його ідейно-тематичне спрямування, проблематику, композицію;
розвивати усне мовлення, пам’ять, увагу, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження;
формувати кругозір, світогляд;
виховувати почуття пошани, поваги до митців літературного слова, любов до природи, тварин, пунктуальність;
прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
• Чим нам близькі письменники рідного краю?
• Які письменники Харківщини вам відомі?
• Чи можемо ми пишатися митцями рідного краю? Чому?
• Назвіть літературні жанри.
• Що характерно для оповідання як літературного жанру?
(Оповідання — невеликий прозовий твір, у якому зображується коротка в часі подія чи події з життя головного героя, ці події показані лише в кількох епізодах.)
• Які оповідання яких письменників про природу ви знаєте?
• Що вам відомо про таку тварину, як вовк?
Інформація з енциклопедичного словника:
Вовк — хижий звір сімейства псових. Довжина тіла 1–1,6 м. Розповсюджений майже по всій території країни, але багато цих тварин тільки в зоні степів.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Кожному мила своя сторона.
Народне прислів’я
…Життя поклало між ними глибоку прірву.
Д. Нитченко-Чуб
1. Вступне слово вчителя
2. Життєвий і творчий шлях Д. Нитченка-Чуба (матеріал для вчителя)
ДМИТРО НИТЧЕНКО-ЧУБ
(1905–1999)
Нитченко-Чуб Дмитро Васильович (справжнє прізвище — Ніценко) народився 21 лютого 1905 року у Зінькові на Полтавщині в селянській сім’ї. Навчався в гімназії, профшколі. Переїхав до П’ятигорська, працював на залізниці, на заводі. жив на Кубані, вступив на робітфак, звідки його виключено «за приховування свого соціального положення». Із 1927 р. у Харкові працює на виробництві, у Держвидаві. Публікує вірші в журналах, за порадою П. Тичини стає членом «Пролітфронту».
Виходять збірки «Поезії індустрії» (1931), «Склепіння» (1933). 1934 р. Нитченка звільнено з роботи у видавництві, працює на фабриці, в архіві, навчається в Харківському педінституті, який закінчує у 1940 році.
З початком війни на Західному фронті під В’язьмою потрапляє в полон, потім опиняється у Харкові. З наближенням радянських військ емігрував на Захід. У 1948 році перебрався до Австралії, де заснував українське видавництво «Ластівка» (1951), працював учителем, за його підтримки побачили світ 40 видань, серед яких альманах «Новий обрій».
Автор книги «Живий Шевченко», праці «У дзеркалі життя й літератури» (1982), «Орфографічного словника української мови», низки оповідань для дітей; редактор і упорядник книг «Двісті листів Б. Антоненка-Давидовича», «Листи письменників». Його перу належать мемуари у двох томах — «Від Зінькова до Мельбурна» (1990) і «Під сонцем Австралії» (1994).
Д. Нитченко — невтомний збирач коштів на підтримку харківського журналу «Березіль», видань молодих авторів.
Лауреат літературної премії ім. Лесі Українки.
Член національної Спілки письменників України з 1991 р.
Помер 15 вересня 1999 р.
3. Робота над оповіданнями Д. Нитченка-Чуба «Вовченя»
3.1. Вибіркове виразне читання твору.
3.2. Тема: розповідь про взаємостосунки хлопця і вовченяти, їх дружбу, порозуміння і врешті-решт вимушене розлучення.
3.3. Ідея: возвеличення краси почуттів, гармонії світосприйняття людини і тварини (вовченяти, яке хлопець любив, доглядав).
3.4. Основна думка: людина повинна любити, бережливо ставитися до всього живого в природі, бо сама є її складовою.
3.5. Жанр: оповідання про природу, дружбу, взаєморозуміння.
3.6. Проблематика твору.
• Відповідальність і обов’язок
(хлопець доглядав за вовченям, допомагав по господарству; їздив за п’ятнадцять кілометрів від села в гори по молоко, сир, випасав овець чи скотину).
• Любов, доброта (до живої істоти — вовченяти)
Автор проводить паралель між тим, як хлопець і вовченя поступово стають дорослими, розумними, мужніми. І хоча наприкінці твору вони розлучаються, але зберігають доброту, вірність і любов.
3.7. Герої твору: батько, дідусь, Василь, сусіди, вовченя-вовк, собаки Плахта і Рябко.
3.8. Композиція.
Експозиція: батько приніс своєму синові вовченя, розповідь діда про вовків-хижаків.
Зав’язка: догляд Василя за вовченям; втеча дорослого вовка з двору господарів
(«…виносив з хліва, бігав по двору, дратував його, перекидався, качався разом з ним по траві»).
Кульмінація: раптова, хвилююча зустріч Василя і вовка-улюбленця.
Розв’язка: важкий смуток і самотність Василя внаслідок неможливості жити з вовком
(…хлопець досить далеко відійшов, позаду почулось сумне тяжке виття»).
3.9. Обговорення змісту твору за питаннями:
• З чим асоціювалося мале вовченя у Василя?
(«Скільки він чув страшних оповідань і казок про вовків. А тепер у нього самого є вовк. Дідусь йому часто розповідав про вовків, ще за ті часи, коли їх було багато. І про те, як за ним гналися два вовки, коли він їхав уночі повз ліс додому, і про те, як вовки колись узимку забралися по високих заметах снігу, прорвали у хліві стріху і, залізши, порозривали багато овець»)
• Для чого, на вашу думку, батько приніс синові вовченя? Як хлопець це сприйняв? Доведіть на прикладі твору.
(«…по обличчю хлопця пробігла тінь розчарування)
• Чому для Василька слово «вовк» звучало гордо?
• Яку мрію визначив для себе хлопець стосовно вовченяти? Що про це сказано у творі?
• Чим відрвзнявся дорослий вовк від собаки? («Хвостом майже не махав, як це роблять собаки»)
• Чому батько вирішив вбити вовка? Як до цього поставився Василь?
(«Треба буде вовка вбити, — сказав якось увечері батько, — а то ще якогось лиха накоїть. Сусіди теж підказували таку думку»)
• Як пояснити те, що вовк утік із села?
(«Справді, мов передбачаючи небезпеку, він уночі одірвався і втік із шматком ланцюга»)
• Які обов’язки мав виконувати хлопець, будучи дорослим? А ви допомагаєте своїм батькам?
• За яких обставин Василь удруге зустрів вовка? Чим він був схвильований?
• Чому зустріч Вовка і Василя — це зустріч двох близьких істот?
• Чи є, наваш погляд, реальними події, зображені у творі?
• Як розуміти прислів’я «Як вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться»?
• Яке значення для нас має це оповідання? Чого воно нас вчить?
3.10. Згадай і порівняй: що спільного і різного у вовків із творів Б. Грінченка «Сірко» і Д.Нитченка-Чуба «Вовченя».
3.11. Орієнтовний план оповідання Д. Нитченка-Чуба «Вовченя».
1. Батько приніс Василеві щеня-вовченя.
2. Розповідь дідуся хлопцю про небезпечність хижої тварини.
3. Догляд Василя за вовченям.
4. Незабаром Сірко стає небезпечним для оточуючих.
5. Втеча вовка — передбачення ним небезпеки.
6. Обов’язки Василя-парубка.
7. Раптова зустріч Василя і Сірка.
8. Любов хлопця до хижої тварини.
9. Неможливість продовження дружби між Василем і Сірком.
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Розв’язання тестових завдань
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Доведіть, що Василько любив тварин. Як це виявилося у його стосунках з вовченям.
2. Чому, на ваш погляд, вовченя не змогло жити серед людей?
3. За жанровою спрямованістю твір Д. Нитченка-Чуба «Вовченя»:
а) казка; б) оповідання; в) легенда.
Картка № 2
1. Чому, на вашу думку, письменник назвав твір «Вовченя»? Доберіть власні назви до твору.
2. Чим пояснити сумне розлучення вовка і Василя? Висловте думку щодо подальшої дружби тварини і хлопця.
3. Розв’язкою твору «Вовченя» можна вважати:
а) розлучення хлопця зі своїм улюбленцем через неможливість життя вовка у селі;
б) отруєння вовка селянами за його шкоду господарству;
в) загибель Василя через напад на нього вовчої зграї.
Картка № 3
1. Пофантазуйте, які події могли відбутися далі, після закінчення твору.
2. Охарактеризуйте, як проблема взаємозв’язку людини і природи відображена у творі.
3. Як звали дворових собак Василя?
а) Плата і Рябко; б) Буля і Шарко; в) Найда і Вілько.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів роботи
VІІІ. Домашнє завдання
Cкласти план до характеристики образу Василя. Підготувати розповідь «Моя улюблена тварина».