Урок № 70
Повторення і узагальнення вивченого за ІІ семестр
Мета: систематизувати й узагальнити вивчений протягом семестру навчальний матеріал, а саме:
перевірити знання про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, поняття з теорії літератури;
розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, логічне мислення, творчу уяву, кмітливість, уміння використовувати навчальний час, акумулювати власні знання під час опрацювування завдань;
формувати естетичні смаки;
виховувати почуття любові до книг, рідної мови, народу, його культури, звичаїв, обрядів;
пошану до митців слова, пунктуальність, відповідальність за дорученну справу.
Тип уроку: нестандартний, урок-гра «Пригодницький гумор».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Основний зміст уроку
Школа — це майстерня, де формується думка і майбутнє людства.
А. Барбюс
— Душа людини — лампа, в якій наука — полум’я, а знання — масло.
Ібн Сіна
1. Вступне слово вчителя
Вітаю учасників гри «Пригодницький гумор»! Як швидко минув час, і ми знову зустрічаємось у цьому класному приміщенні для підбиття підсумків.
Пані Література вже цікавиться якістю здобутих вами знань за ІІ семестр.
Протягом ІІ півріччя поточного навчального року вивчалася художня література за двома тематичними блоками: «Пригоди і романтика», «Гумористичні твори». Кожний учень мав можливість відчути насолоду, задоволення, гарний настрій, після ознайомлення з тим чи іншим твором, його автором.
Отже, ви готові до випробувань?! Починаємо цікаву гру.
За звання кращих літературознавців змагатимуться дві команди, кожна з яких обирає собі капітана і визначається з назвою.
Оцінювати змагання буде наше шановне журі. (Оголошується склад журі.)
Наша гра містить такі конкурси: «Знайка», «Творчий», «Кросвордний», «Письменницький», «Сторінками художніх творів».
2. Проведення конкурсів
Розпочинаємо нашу гру. На кожну відповідь пропонується 30 секунд.
Відповідає та команда, яка перша підготувалася дати відповідь.
2.1. Конкурс «Знайка».
Снігові поля, чорні грачі,
Хочеш розумним бути —
Бери та вчи.
(Книга)Білий зайчик
стрибає по чорному полю.
(Крейда і дошка)У носатого Івана
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
Нестрижений, нечесаний,
Гострим ножем затесаний.
(Олівець)Їдуть братці
Верхи на конячці
Не кусає кінь удило,
П’є не воду, а чорнило,
За рядком встає рядок.
(Пальці і ручка)В школі є гінець у нас —
Оббігає двір нараз,
Всім нагадує негайно,
Що пора спішити в клас.
(Дзвіночок)
2.2. Конкурс «Творчий».
Необхідно продовжити прислів’я, добираючи потрібний матеріал із скриньки:
а) Яка диковина, …
б) Толкувать — ночувать, …
в) Наївсь, …
г) Краще чуже вухо гризти, …
д) Воно б дуже добре, …
Скринька: а) «що свиня не кована»; б) «запрягать та їхать»; в) аж лоб твердий; г) «ніж своє»; д) «та нікуди не годиться».
2.3. Конкурс № 3 «Кросвордний».
2.4. Конкурс «Письменницький».
• З яким містом пов’язане майже все життя С. Руданського, де були написані всі основні його твори? (Ялта)
• Кого І. Франко назвав «найкращим українським байкописом»? (Л. Глібова)
• Хто з письменників здійснював педагогічну діяльність? (С. Васильченко, Л. Глібов, Я. Стельмах)
• За яким твором В. Нестайка було знято фільм? (Тореадориз Васюківки)
• Який твір В. Близнець переклав із давньоруської сучасною українською мовою? (Літопис «Повість минулих літ»)
• З яким журналом П. Глазовий активно співпрацював? («Перець»).
2.5. Конкурс № 5. «Сторінками художніх творів».
• Після чого хлопці з твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» виявили власні тореадорські здібності? (Після перегляду фільму «Тореадор» з’явилося бажання мати широке визнання)
• Що подарував Льонька Ніні на згадку про себе (В. Близнець «Звук павутинки»)? (Кремінці)
• Хто з героїв твору Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» вкрав тромбон у дядька Гната, а потім повернув через два дні? (Василь Трош)
• На якій посаді перебувала Лисиця під час судового процесу над Щукою (Л. Глібов «Щука»)? (Стряпчого)
• Що засуджує Л. Глібов у байці «Муха й Бджола»? (Лінь, нахабність, хитрість, ненажерливість, безтурботність, улесливість…)
• Якій байці Л. Глібова належить таке закінчення: ...найлучче жити, як милосердний Бог дає»? («Жаба і Віл»)
• Через що пан остаточно посварився з Іваном (С. Руданський «Пан і Іван в дорозі»)? (Іван повсякчас намагався перехитрити пана)
• Чому Василько відмовився від одруження (С. Васильченко «Свекор»)? (Не хотів брати відповідальності за ведення господарства, догляд за батьками)
• Що отримав пан від короля з допомогою козака (С. Руданський «Козак і король»)? (Воєводство)
• Чим були здивовані ляхи, побачивши козаків (С. Руданський «Запорожці у короля»)? (Довгими вусами)
• За що було названо Семена бусурменом із твору С. Васильченка «Басурмен»? (Через непокірність Богу)
• Про якого цікавого гостя з минулого згадує у своєму творі П. Глазовий? (Тараса Бульбу)