Урок №105
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗА РІК

Мета:  повторити, закріпити, узагальнити знання учнів з лексикології, словотвору, морфології й орфографії;
розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам’ять, увагу;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття любові та поваги до своїх учителів, однокласників, а також розвивати вміння дотримуватися етикетних норм.
Тип уроку:  урок повторення, узагальнення й систематизації знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Виконання системи завдань і вправ на повторення, узагальнення та систематизацію знань

Колективна робота з текстом
? Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок, який би відбивав основну думку тексту. Чи згодні ви з висловленими твердженнями? Аргументувати свою відповідь. Доповнити тест власними роздумами про працю вчителя.
   Працю вчителя ні з чим не можна порівняти. Ткач уже через годину бачить плоди своєї роботи. Сталевар через кілька годин радіє вогненному потоку металу. Хлібороб через кілька місяців милується колосками і жменею зерна, вирощеного в полі. А вчителеві треба працювати роками, щоб побачити предмет свого творіння. Буває, минають і десятиріччя, а ледве-ледве починає позначатися те, що ти замислив. Нікого так часто не відвідує почуття незадоволення, як учителя. Кожна крихта твоєї людської краси — це його безсонні ночі. Сивина. Учителеві часто ніколи думати про себе, бо змушений думати про інших. Праця педагога — це напружена праця серця і творчість розуму (В. Сухомлинський).
? Виділені слова розібрати як частину мови і дібрати до них синоніми.
? Зробити словотворчий розбір слова безсонні.
Творче завдання
? Прочитати. До якої лексики можна віднести ці слова?
   Козачок, держава, радіотелемеханіка, хронічний, лампада, серенада, ланіти, мантилья, комедіант, зріти, бандура, біциглі.
? З’ясувати лексичне значення виділених слів. За потреби можна звернутися до тлумачного словника.
? Скласти 3–4 речення, використовуючи подані слова.
Творче спостереження з елементами аналізу
? Прочитати текст. Чим він вам сподобався? Які слова вам зустрілися вперше?

ПРО ВЕЛОСИПЕД

   Перші велосипеди з’явилися близько трьохсот років тому. Автомобілів, трамваїв, тролейбусів, метро, літаків ще не було. Зараз у світі існує понад п’ятнадцять тисяч їх моделей. Є велосипеди чоловічі, жіночі, дитячі, циркові. Є велотрактори і веловсюдиходи. На них їздять по землі і плавають по воді. Існує велобатискаф. Ним водолаз подорожує по морському дну. На створеній у Данії велосипедомашині одночасно може їхати 35 осіб (З журналу).
? Виписати складні слова. Пояснити їх правопис.
? Чи всі у вашій родині вміють їздити на велосипеді? Розкажіть своїм однокласниками, як ви навчалися їздити на велосипеді.
Взаємоперевірка знань з теми «Числівник»
? Прочитати. Записати, замінюючи цифри словами і розкриваючи дужки. Дробовий числівник разом з іменником провідміняти. Звернути увагу на відмінкові форми іменників.
   1/2(сторінка), 1/3 (група), 12 1/7 (кілограм), 5 1/2 (кілометр).
? Скласти речення з кожним із цих словосполучень у формі одного з непрямих відмінків.
Вибіркова робота
? Прочитати текст. Які думки і почуття він у вас викликав? Чому? Визначити види і засоби зв’язку речень у ньому. Виписати словосполучення із займенниками. Визначити розряд та відмінок займенників.
   Я одного хочу, сину, щоб ти гарним хлопчиком виріс. Щоб совість у тебе чиста була. Не слухайся тих, що по-пустому геройствують. Нема у злочині геройства. Є тільки сором і ганьба, і до таких від людей лише презирство. Героями на іншій дорозі стають. Працею людина і сильна, і красива… Ось і на станції у нас, який колектив, усі за тебе переживають, хочуть, щоб ти людиною став, маму свою не соромив (О.Гончар).
? Зробити розбір виділених слів як частин мови. Скласти усний твір у художньому стилі на тему «Працею людина і сильна і красива».
Пояснювальний диктант
? Пояснити будову та правопис поданих займенників.
   Той, самий, хто, ніщо, будь-чого, що-небудь, дехто, де з ким, хтозна-чий, той чи інший, одне і те ж, абищо, що-небудь, казна-що, казна-який, що таке.
? Усно поставити ці займенники в орудному та місцевому відмінках.
Ситуативне завдання
? Уявити ситуацію: ваш клас готується до шкільного конкурсу «Чи важко бути ввічливим?»
? Записати слова. Підкреслити однією лінією ті, що вам незрозумілі.
З’ясувати їх значення за словником і записати у зошит. Згрупувати слова за принципом: позитивне — негативне.
   Увічливість, делікатність, улесливість, байдужість, недбалість, толерантність, галантність, підлабузництво, корисливість, щирість, інтелігентність, лицемірство, благородство, гідність, запопадливість, доброзичливість, грубість, привабливість, стриманість, нахабність, заздрісність.
? Скласти зв’язне висловлювання на тему «Навіщо бути ввічливим?», використовуючи подані слова й утворені від них інші слова.

ІV. Підсумок уроку