Урок №92
ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ.
ЗВОРОТНИЙ ЗАЙМЕННИК СЕБЕ

Мета:  сформувати поняття про розряди займенників за значенням;
удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати розряди займенників за значенням, аналізувати висловлювання щодо ролі в них займенників;
розвивати творчі вміння доцільно використовувати займенники, різні за значенням, у текстах;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити пізнавати істину, творити добро, примножувати красу тощо.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок на основі повторення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Вчися замолоду, якщо хочеш колись стати мудрим.
Народна мудрість

ІІІ. Генералізація мотиваційних резервів на основі актуалізації знань з теми

Робота з текстом (вибірково-розподільний диктант)
? Прочитати текст. Дібрати до нього такий заголовок, щоб він містив займенник. Виписати спочатку всі особові займенники, потім — інших груп за значенням. Визначити відмінки займенників.
   На великій перерві мене покликали в учительську.
   Іду коридором, а якась невидима сила тягне мене назад. І все ж таки я відчинив двері до учительської. Тут, окрім Марії Степанівни та мами, був і директор школи. І коли я побачив його, то трохи оговтався.
   Наш директор — дуже добрий. У нього й вигляд якийсь не директорський. Звуть його Євграф Євграфович. А ми, учні, поза очі називаємо його Географ Географович, бо він у нас викладає географію (За Д. Ткачем).
? З’ясувати лексичне значення слова оговтуватися (повертатися до нормального стану; урівноважуватися).
? Поставити особові займенники в початковій формі й визначити їх особу.
Зіставлення нових знань із базовими
? Повідомлення учня. До особових належить дев’ять займенників.
  Займенники 1-ї особи я, ми вказують на особу мовця чи кількох співрозмовників. Займенники 2-ї особи ти, ви вказують на особу чи кількох осіб, до яких звертається мовець. Займенники 3-ї особи він, вона, воно, вони вказують на особу, яка не бере участі у розмові, або на предмет, про який ідеться.
   Усі займенники1-ї і 2-ї осіб змінюються за відмінками й числами, а займенник він — ще й за родами.

ІV. Виконання системи завдань творчого характеру

Дослідження-відновлення
? Записати народні вислови, уставивши зворотний займенник себе в потрібній формі. Визначити його відмінок і синтаксичну роль.
  1) На людей дивлячись, і ... бачиш. 2) Не давай ... рукава урвати і про ... всім усе знати. 3) Роби для інших, учись для ... . 4) Розумний звинувачує в невдачі ..., дурний — інших
(Нар. творчість).
? Провідміняти займенник себе. З’ясувати особливості його відмінювання. У яких відмінках при займенникові вживаються прийменники?

Коментоване письмо
? Прочитати й записати прислів’я, поставивши особові займенники в потрібному відмінку. Виділити закінчення.
   1) Наука тяжка, а жити з (вона) легко. 2) Око бачить далеко, та не рівнятися (він) з розумом. 3) Поки талант зростити, треба довго (він) вчити. 4) Потрібно вчитися — завжди (ти) пригодиться. 5) Так думай, щоб потім не довелося (ти) переробляти. 6) Час не кінь: (він) не підженеш і не зупиниш. 7) Щастя має друзів, а (вони) вивіряється нещастя. 8) Якби (ми) знали, то б (ви) не питали
(Нар. творчість).
? З’ясувати особуособових займенників.
? Провідміняти займенники ми, ти, він, користуючись за потребою таблицею «Відмінювання особових займенників».

Відмінювання особових займенників

 

Вибіркова робота
? Прочитати фразеологізми. Записати їх у дві колонки:
а) займенник себе вжитий у формі родового відмінка;
б) займенник себе вжитий у формі давального відмінка.
   Душі в собі не чути, виходити з себе, брати себе в руки, корчити дурня з себе, зарубати собі на носі, ламати собі голову, не дозволяти собі зайвого, не знаходити собі місця, бити себе в груди, морщити з себе сироту.
? До фразеологізмів дібрати синонімічні сполучення слів.
Довідка: триматися пристойно; утратити в собі спокій; переконувати когось; занадто захоплений собою; прибіднятися; бути зібраним; ходити без діла (нудьгувати); робити вигляд, що нічого не розумієш; напружено думати; запам’ятати.

V. Самостійна робота аналітичного характеру

Робота з текстом
? Записати текст. Поставити займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. Визначити їх відмінок. З’ясувати синтаксичну функцію особових займенників.
   Мовчазний таємничий ліс оточував (я) зусібіч. Умить (я) пройнявся відчуттям (свій) мізерності, і несподівані думки зароїлись у (я) голові: «Ну що (я), — думалось (я), — у порівнянні з кількома деревами — ще менша комаха! А в порівнянні з цілим лісом? (Якийсь) мікроб». І од (цей) (я) стало гірко-гірко... (Я) мерщій почовгав назад і дививсь лиш перед (себе), на прокладеній (мій) ліхтариком серед ночі промінь світла (За Я. Стельмахом).
? Пояснити розділові знаки в другому реченні. Накреслити схему.
? Схарактеризувати речення за метою висловлювання й емоційним забарвленням.

VІ. Систематизація й узагальнення знань з теми

Дати відповіді на питання:
1. Які займенники називаються особовими? На що вони вказують?
2. Як змінюються особові займенники?
3. Як відмінюються займенники 1-ї, 2-ї і 3-ї особи?
4. На що вказує зворотний займенник себе?
5. Як змінюється займенник себе?
6. Від чого залежить наголос зворотного займенника в родовому і знахідному відмінках?

VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання

Скласти невелику біографічну розповідь про себе, використавши зворотний займенник себе в усіх непрямих відмінках.