МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
Урок №36
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЧАСТИН МОВИ

Мета:  актуалізувати знання учнів з теоретичного матеріалу, здобутого у попередніх класах з розділу «Морфологія», зокрема про класифікацію частин мови, їх поділ на самостійні й службові частини мови та вигук;
формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати частини мови в реченні та тексті, принципово розрізняти повнозначні та службові слова;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів культуру поведінки.
Тип уроку:  урок повторення набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап

1. Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Морфологія».
Ознайомлення учнів зі структурою теми.
2. Уведення учнів у спроектоване понятійно-термінологічне поле (знайомство з основними поняттями й термінами розділу): акцентується увагу на визначеннях таких понять, як морфологія, самостійні та службові частини мови.
3. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з розділу «Морфологія».
Морфологія (гр. morphe— форма, logos— слово, вчення) — це розділ науки про мову, який вивчає частини мови, їх граматичні ознаки і способи словозміни.

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Старих шануй як батька,
а молодших — як братів своїх.
В. Мономах

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Коментоване письмо
? Записати під диктовку речення, в яких сформульовано загальні правила моральності. Виділити вивчені орфограми і пояснити свій вибір.
З’ясувати, до яких частин мови належать ужиті в реченнях слова.
1) Радій успіхові товариша. 2) Будь правдивим, май мужність щиро визнати свою провину, не перекладай своєї провини на інших. 3) Кажи завжди тільки правду. 4) Дорожи довірою батьків і товаришів (П. Щербань).
? Дати відповіді на питання:
1. Які частини мови є самостійними, а які — службовими?
2. За якими ознаками ви розрізняєте частини мови?
3. Чим відрізняється граматичне значення слова від лексичного? Пояснити це на прикладах.
4. Яке значення називається граматичним? Навести приклади.

V. Повторення учнями вивченого матеріалу

Робота за підручником
Учням пропонується пригадати вивчене з розділу «Морфологія» на основі теоретичного матеріалу, поданого в узагальнювальній таблиці підручника, і з’ясувати, що для них є новим.
Запитання за матеріалом таблиці
1. Чим самостійні частини мови відрізняються від службових?
2. Чим відрізняється прислівник від усіх інших самостійних частин мови?
3. Чому вигук не належить ні до службових, ні до самостійних частин мови?

VI. Виконання вправ на закріплення вивченого

Творча робота
? Прочитати вислови усної народної творчості. Сформулювати за їх змістом правила моральності, уживаючи різні частини мови.
1) Обачність — оберіг розуму. 2) У кому добра нема, у тому й толку мало. 3) Щастя мужніх знаходить. 4) Дереву ціну складають плоди, людині — труди. 5) Дерево пізнається за плодами, а людина — за трудами. 6) «Встань» людину годує, а «лінь» — марнує. 7) Без діла жити — тільки небо коптити. 8) Ліпше давати, ніж просити (Нар. творчість).
Вибірково-розподільна робота
? Прочитати. Розподілити слова, ужиті в реченнях, за частинами мови: спочатку — самостійні, потім — службові. Свій вибір аргументувати.

ПРАВИЛА КУЛЬТУРИ ДІЯЛЬНОСТІ

Не сиди без діла.
Ніколи не відкладай на завтра те, що можеш зробити сьогодні.
Доводь розпочату справу до кінця.
Роби все, що вмієш, сам, не вимагаючи допомоги в дорослих.
Дотримуйся чистоти і порядку у своєму ігровому куточку, за своїм робочим столом.
Скрізь і завжди дбайливо стався до речей та іграшок.
Люби природу, дбай про тварин.
Книжку читай за столом, не загинай сторінок, бери книжку чистими руками.
Якщо чогось не зрозумів, перепитай старших чи товаришів.
Будь наполегливим у досягненні мети (З кн. «Національне виховання в сім’ї»).

Гра «Утвори слово»
? Утворити від слів справжній, пізнати, радість, біда, поміч, утіхарізні частини мови, визначити їх. Увести 4–5 слів у речення на тему дружби.   
Зразок: друг (ім.) — дружний (прикм.), дружно (присл.), дружити (дієсл.).

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на питання:
1. Який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови?
2. Скільки частин мови існує в українській мові?
3. За якими принципами поділяють слова за частинами мови? (Смисловий, морфологічний, синтаксичний, словотворчий.)

VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання

1. Використовуючи різні частини мови, написати твір-мініатюру в публіцистичному стилі за висловом: «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися вони до тебе».
2. Виконати синтаксичний розбір одного з речень створеного висловлювання, указати на частини мови.