Урок №74
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК № 19.
УСНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
НА ЛІНГВІСТИЧНУ ТЕМУ
Мета: познайомити з особливостями побудови усного повідомлення на лінгвістичну тему, поглибити знання учнів про підвиди наукового стилю:
власне науковий, науково-навчальний, науково-популярний;
удосконалити вміння й навички самостійно аналізувати мовні поняття, явища, закони, порівнювати, систематизувати й узагальнювати відомості щодо творення іменників, прикметників, займенників, визначати спільне й відмінне, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу поглиблювати знання учнів з морфології.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Робота з текстом
? Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. До якого стилю мовлення належить цей текст? Які різновиди наукового стилю вам відомі?
Іменники в сучасній українській мові не тільки становлять великий розряд слів, а й активно поповнюються новоутвореннями. Вони являють собою об’єднану класами твірних основ мікросистем, елементи якої різняться не тільки лексичними значеннями твірних основ, а й типами словотворчих засобів і їх функціями. Іменники характеризуються найбільшою різноманітністю способів словотворення. Спосіб творення визначається за тим новим, що з’являється в структурі похідного слова порівняно з твірною базою. Іменники можуть утворюватися різними способами: афіксацією, основоскладанням, абревіацією та способами субстантивації (За Є. Черновим).
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
V. Підготовка до моделювання висловлювання на лінгвістичну тему
Колективне опрацювання необхідного теоретичного матеріалу з теми
? Заповнити колонки таблиці відповідним матеріалом.
Ознайомлення з планом повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі
Спільне та відмінне у творенні іменників і прикметників:
1. Вступ.
2. Схожість між частинами мови.
3. Відмінність між частинами мови.
4. Висновок.
VI. Моделювання повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі
Скласти повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі
«Спільне та відмінне у творенні іменників і прикметників», використовуючи пам’ятку.
Як працювати над складанням повідомлення на лінгвістичну тему
1. Відновити в пам’яті матеріал, необхідний для розкриття теми висловлювання. 2. Скласти план викладу думок. 3. Дібрати матеріал та аргументи до кожного пункту плану. 4. Оголосити повідомлення на лінгвістичну тему. |
Аналіз складених повідомлень
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Скласти повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі «Прикметник, його морфологічні ознаки і синтаксична роль».