Урок №74
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК № 19.
УСНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
НА ЛІНГВІСТИЧНУ ТЕМУ

Мета:  познайомити з особливостями побудови усного повідомлення на лінгвістичну тему, поглибити знання учнів про підвиди наукового стилю:
власне науковий, науково-навчальний, науково-популярний;
удосконалити вміння й навички самостійно аналізувати мовні поняття, явища, закони, порівнювати, систематизувати й узагальнювати відомості щодо творення іменників, прикметників, займенників, визначати спільне й відмінне, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу поглиблювати знання учнів з морфології.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Робота з текстом
? Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. До якого стилю мовлення належить цей текст? Які різновиди наукового стилю вам відомі?
   Іменники в сучасній українській мові не тільки становлять великий розряд слів, а й активно поповнюються новоутвореннями. Вони являють собою об’єднану класами твірних основ мікросистем, елементи якої різняться не тільки лексичними значеннями твірних основ, а й типами словотворчих засобів і їх функціями. Іменники характеризуються найбільшою різноманітністю способів словотворення. Спосіб творення визначається за тим новим, що з’являється в структурі похідного слова порівняно з твірною базою. Іменники можуть утворюватися різними способами: афіксацією, основоскладанням, абревіацією та способами субстантивації (За Є. Черновим).

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
V. Підготовка до моделювання висловлювання на лінгвістичну тему

Колективне опрацювання необхідного теоретичного матеріалу з теми
? Заповнити колонки таблиці відповідним матеріалом.

Ознайомлення з планом повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі
Спільне та відмінне у творенні іменників і прикметників:
1. Вступ.
2. Схожість між частинами мови.
3. Відмінність між частинами мови.
4. Висновок.

VI. Моделювання повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі

Скласти повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі
«Спільне та відмінне у творенні іменників і прикметників», використовуючи пам’ятку.

Як працювати над складанням повідомлення на лінгвістичну тему

1. Відновити в пам’яті матеріал, необхідний для розкриття теми висловлювання.
2. Скласти план викладу думок.
3. Дібрати матеріал та аргументи до кожного пункту плану.
4. Оголосити повідомлення на лінгвістичну тему.

Аналіз складених повідомлень

VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання

Скласти повідомлення на лінгвістичну тему в науковому стилі «Прикметник, його морфологічні ознаки і синтаксична роль».