Урок №10
УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ № 4. 
НАВЧАЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ
ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ-РОЗДУМУ

Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу;
розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань

Робота з таблицею
? Готуючись до переказу тексту-роздуму, пригадати, які існують способи структурування тексту типу роздуму. Скористатися поданою таблицею.

Коментар учителя. Тексти типу роздуму бувають розгорнуті та стягнені. Розгорнутий роздум має три частини:
1) теза, яку треба довести;
2) доведення (або кілька доведень) на підтвердження тези;
3) висновок.
Стягнений роздум має дві частини:
1) тези;
2) доведення.

ІV. Колективна робота з текстом

? Прочитати текст уголос. Придумати заголовок. Переказати прочитане стисло, зберігаючи тип і стиль мовлення.
   Покоління народу проходять одне за другим, але результатом кожного покоління залишаються в мові слова — у спадщину нащадкам.
   У скарбницю рідного слова складає одне покоління за другим плоди глибоких сердечних порухів, плоди історичних подій, вірування, погляди, сліди пережитого горя і пережитої радості, словом, увесь слід свого духовного життя народ дбайливо зберігає в народному слові.
   Мова є найбільш живий, найбільш різноманітний і міцний зв’язок, що з’єднує минулі, сучасні й прийдешні покоління народу в одне велике, історичне живе ціле. Вона не тільки виражає собою життєвість народу, але є, власне, саме життя. Коли зникає мова — народу немає більше! (К. Ушинський, 94 сл.).
? Дати відповіді на питання й виконати завдання до тексту:
1. Яка думка стверджується в цьому тексті?
2. Що в тексті є тезою?
3. Прочитати речення і словосполучення, що є доведенням у тексті.
4. Як би ви закінчили цей роздум?
? Виписати ключові слова, за якими можна докладно переказати поданий текст-роздум.
Самостійна робота з творчим завданням
? Прочитати тексти. Визначити тип мовлення кожного. Довести правильність своєї думки.
Текст 1
   Просте, звичайне слово, яке щодня повторюємо і ми, і наші діти. А скільки воно таїть у собі найкращих, незабутніх спогадів! Скільки пов’язано з ним вдячних перемог і звершень у кожної людини! Учитель навчив нас писати й читати перше слово — мати. Потім такі, як земля, сонце, народ, праця. І не тільки навчив писати й читати ці слова, а й допоміг збагнути їх глибинний зміст, прищепив нам почуття обов’язку, допоміг поступово знаходити своє місце в житті… (В. Кучер).
Текст 2
   Спілкування людей може мати двоякий характер: один тільки говорить, а інший тільки слухає або ж мовець і слухач міняються ролями. В першому випадку це буде монолог, а в другому — діалог (полілог).
   Діалог характеризується наявністю двох або більше співрозмовників. Ця форма спілкування використовується у повсякденному житті людей і має різні форми: розмова в сім?ї, на вулиці, судове слідство, шкільний урок тощо. Дотримання правил мовного етикету в діалозі — обов’язкова умова при спілкуванні і невід’ємна ознака високого рівня мовної культури…
(З підручника).
? Довести, чи впливає тип мовлення на стиль тексту. Якщо так, то обґрунтувати відповідь у формі роздуму. Порівняти свою думку з думкою товариша.
? Переказати текст-роздум, доповнюючи власною інформацією і дотримуючись означеного типу мовлення.
Настанови і коментар учителя. Переказуючи текст-роздум, скористайтеся пам’яткою про структуру цього типу мовлення.
Структура тексту типу роздуму
1. Роздум (міркування) — твір або частина твору, в якій автор висловлює свої думки, переживання, почуття.
2. Роздум обов’язково включає три частини: тезу, доведення, висновки.
3. Теза — положення, висловлене у тексті, що коротко й чітко формулює основну ідею твору, правдивість якого треба довести.
4. Доведення — логічна форма встановлення правильності будь-якого судження на підставі інших суджень, істинність яких перевірена практикою.
5. Висновок — остаточна думка про що-небудь, логічний підсумок, зроблений на основі спостережень, міркувань.
6. Текст типу роздуму найчастіше будується у формі монологу.
Завдання на розвиток мислення і мовлення
? Прочитати тези. Пояснити їх зміст.
1) Вік прожити — не поле перейти, тому що… 2) Не родись багатий, а родись щасливий, оскільки… 3) Найкращою людиною для кожного є мати, тому що… 4) Життя, як стерня, не пройдеш, ноги не вколовши, бо… 5) Найкращий учитель — книга, тому що… 6) Нема гіршого ворога, як дурний розум, тому що…
? Усно дібрати розгорнуті та стягнені доведення.
Підготовка до написання докладного переказу художнього тексту-роздуму (робота в парах)
? Прослухати прочитаний уголос вашим товаришем текст. Дібрати заголовок. Визначити стиль мовлення. Довести, що цей текст належить до роздуму.
   Кожен народ має свої звичаї, що вироблялися протягом багатьох століть і освячені віками. Але звичаї не відокремлене явище в житті народу, а втілені в рухи і дію світовідчуття та взаємини між окремими людьми, які, у свою чергу, впливають на духовну культуру нації.
   Звичаї — це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших усенаціональних справах. Звичаї і мова — ось ті найміцніші елементи, що об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю.

   В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Наш великий поет Тарас Шевченко, звертаючись до України, як до матері, що вічно страждає, питається:

Чи ти рано до схід-сонця
Богу не молилась?
Чи ти діточок непевних
Звичаю не вчила?

   Як бачимо з цих слів Шевченка, не вчити своїх дітей звичаїв — то такий же великий гріх для матері, як і гріх — не молитися Богові… (За О. Воропаєм, 162 сл.).
? Скласти план, яким можна скористатися під час переказу тексту.
? Прослухати текст ще раз. Переказати докладно, дотримуючись його структури.

V. Узагальнення уроку
VI. Домашнє завдання

Оформити письмово докладний переказ художнього тексту-роздуму, роботу над яким розпочато на уроці.