Урок №9
УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ № 3.
ТЕКСТ, ЙОГО ОСНОВНІ ОЗНАКИ. СТРУКТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ
ТЕКСТУ. НАВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ
ТЕКСТУ-РОЗДУМУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ

Мета: формувати мовленнєво-мислительні операції розпізнавати текст, визначати його структурні особливості (зачин, основну частину, кінцівку), розвивати творчі вміння розпізнавати послідовний і паралельний види зв’язку речень у тексті, нове і відоме тощо;
удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння розуміти прочитаний мовчки текст-роздум художнього стилю;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти підвищенню мовної й мовленнєвої культури.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності у процесі виконання системи творчих завдань

Робота з деформованим текстом
? Прочитати. Чи можна вважати подане висловлювання зв’язним текстом? Чому?
1) І тільки тоді, коли пішли до школи, зрозуміла, що це мова матусина — українська. Співуча мова допомогла мені закохатися в казки й пісні, зрозуміти людські почуття. І тоді я задумалася: а що буде, якщо зникне мова? Люди перестануть спілкуватися нею. 2) Саме з українських народних казок дізналася про добро і зло, правду і кривду, залюбки й по декілька разів слухала казки про пана Коцького, дружню родину діда Андрушки, непосидючого Колобка, хитру Лисичку та Вовка-Сіроманця. 3) З тривогою в душі впевнена: зникне мова — зникнемо ми, бо не може існувати німий народ. 4) Я — маленька українка. Народилася й живу на своїй рідній землі. Мої мама і тато — українці. Тому першу пісню, першу казку я почула саме українською мовою. Ніжний, спокійний
мамин голос наспівував колискову, і до мене приходили Сонько-Дрімко, Коток-Воркоток, сизі голуби (З твору учениці О. Ковальової).
? Пригадати структуру тексту-роздуму. Знайти у запропонованому висловлюванні вступ (тезу), основну частину (доведення або аргументи на підтвердження тези) та кінцівку (висновок, до якого доходить автор).
? Розташувати абзаци таким чином, щоб утворився суцільний текст (4–2–1–3). Виразно прочитати відновлений текст. Дібрати до нього заголовок, який виражав би основну думку висловлювання.
Дослідження-спостереження
? Дослідити, яким структурним частинам тексту відповідають подані уривки висловлювань. Свій вибір аргументувати.
1) «Хто творить розумну і добру людину — найкращий майстер» — таке було рішення старих. 2) Це було дуже давно. В одному селі на Україні дівчата й жінки вирішили показати свою майстерність. Домовилися, що в неділю всі прийдуть на сільський майдан і кожна принесе найкраще, що вона зробила своїми руками: вишитий рушник, полотно, серветку, одяг. 3) Дружина бідняка не принесла ні вишитого рушника, ні мережив, хоч усе це вміла чудово робити. Вона привела п’ятирічного сина Петруся. А Петрусь приніс жайворонка, якого сам вирізав з дерева. Приклав Петрусь жайворонка до губів — заспівала, защебетала пташка, як жива (За В. Сухомлинським).
? Знайти в поданих уривках «нове» і «відоме».
? Визначити вид зв’язку речень у третьому уривку.
Дослідження-зіставлення
? Порівняти тексти. З’ясувати, в якому з них повтор є виправданим, а в якому — ні. Чому?

   Ми — українці! Ми — народ, який задушити неможливо! Ми — вільні, сильні, єдині!!!
   Я вірю в те, що в моїй країні буде панувати мова Кобзаря, Мавки, Каменяра! Вірю в те, що українська мова нарешті для кожного громадя-нина стане державною, а для кож-ного українця за походженням — ще й рідною (З твору учениці)
   Життя підлітків — це не тільки навчання. Молодь живе ще й розвагами.
   Хоча молодь розважається по-своєму, але можна загалом відповісти на запитання: що приваблює сучасну молодь? Відпочиваючи, молодь любить проводити час, переглядаючи різні телепрограми, а найбільшим рейтингом користуються аж ніяк не українські канали (З твору учениці)

? Указати на спосіб зв’язку речень у першому тексті. Визначити його тип мовлення.

ІV. Проведення навчального читання мовчки тексту-роздуму художнього стилю

Читання учнями незнайомого тексту від початку до кінця (приблизно 2–3 хвилини)
   Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче роз-патланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені так хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
   Я стаю меншим, а навколо більшає, росте і міниться увесь світ: і за-гачене білими хмарами небо, і одноногі скрипучі журавлі, що нікуди не полетять, і полатані веселим зеленим мохом стріхи, і блакитнава діброва під селом, і чорнотіла, туманцем підволохачена земля, що пробилася з-під снігу.
І цей увесь світ тріпоче-міниться в моїх очах і віддаляє та й віддаляє лебедів. Але я не хочу, щоб вони одлітали від нас. От коли б якимось дивом послухали мене: зробили круг над селом і знову пролетіли над нашою хатою. Аби я був чародієм, то хіба не повернув би їх? Сказав би таке таємниче слово! Я замислююсь над ним, а навколо мене починає кружляти видіння казки, її нерозгадані дороги, дрімучі праліси і ті гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з біди малого хлопця. Казка вкладає в мої уста оте слово, до якого дослуховуються земля і вода, птиця
в небі й саме небо...
   А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипка. Я тягнусь догори і сам собі не вірю: від зарічки знову над нашою хатою пролітають лебеді!
   Чи вони послухались мого слова — обкружляли навколо села і повернулись до мене, чи це новий ключ?..
   А віща скрипка і срібний відгомін бринять, єднаються над моїм дитинством, підіймають на крила мою душу і забирають її в нерозгадану далину. І хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, в цім світі... (М. Стельмах, 298 сл.).

Виконання системи завдань, спрямованих на перевірку розуміння прочитаного
Інформаційно-змістові завдання
? Визначити, про що йдеться в прочитаному тексті (сформулювати його тему).
? Визначити основну думку висловлювання. У якій частині тексту вона міститься?
? Який із запропонованих заголовків, на вашу думку, найбільше відповідає характеру й змісту тексту?
1) Над нашою хатою.
2) Гуси-лебеді летять...
3) Диво.
? Дати відповіді на питання:
1. Хто виступає автором цього роздуму?
а) Дід;
б) хлопчик;
в) письменник.
2. Хмари струшують на землю:
а) смуток;
б) радість;
в) бентежні звуки далеких дзвонів.
3. Що кружляло навколо хлопця, коли він замислився?
а) Думки про лебедів;
б) видіння казки;
в) спогади про дитинство.

Структурно-композиційні завдання
? Поділити прочитаний текст на смислові частини. Скласти простий план (робота в групах).
? У кожному абзаці виділити ключові слова або сполучення слів, які мають смислове навантаження.
? Довести, що прочитаний текст належить до роздуму. Визначити його будову (виділити тезу, аргументи (доведення) і висновок) .
Мовно-мовленнєві завдання
? Який загальний емоційний тон висловлювання?
? Які виражально-зображувальні засоби властиві прочитаному тексту?
? Указати в таблиці вид художніх засобів.

Приклади

Вид художнього засобу

Розпатлані, обвислі хмари;
скрипучі журавлі;
блакитнава діброва;
чорнотіла земля

Лебеді струшують на землю бентежні звуки;
навколо більшає, росте і міниться
весь світ;
земля пробилася з-під снігу;
світ тріпоче-міниться
Підіймаю руки, наче крила;
хмари забриніли, як скрипка

? Навести приклади риторичних засобів, ужитих у тексті.
Риторично-запитальні речення: Аби я був чародієм, то хіба не повернув би їх? Чи вони послухались мого слова — обкружляли навколо села і повернулись до мене, чи це новий ключ?..
Риторично-окличне речення: Сказав би таке таємниче слово!
Повтор: І радість, і смуток, і срібний передзвін огортаютьта й огортаютьмене своїм снуванням.
Оцінно-контролюючі завдання
? На основі прочитаного мовчки тексту дати розгорнуту відповідь на питання Яке значення в житті хлопця мали лебеді? Відповідь оформити у вигляді міркування.
? Висловити власні думки щодо прочитаного. Зіставити їх із висновками однокласників.
? Усно переказати прочитаний текст, додержуючись стилістичної і типологічної структури висловлювання.

V. Узагальнення зробленого на уроці
VI. Домашнє завдання

1. Робота за варіантами. Знайти в підручнику української мови або математики текст наукового стилю, в якому речення були б поєднані:
варіант 1 — послідовним зв’язком;
варіант 2 — паралельним зв’язком.
2. Скласти невеликий текст, використовуючи паралельний зв’язок речень із повтором.