Урок №51
ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ
В РОДОВОМУ ВІДМІНКУ. БУКВА -А(-Я), -У(-Ю)
В ЗАКІНЧЕННЯХ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ

Мета:  повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати правила правопису букв -а(-я), -у(-ю) в іменниках ІІ відміни однини в родовому відмінку; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники;
ІІ відміни в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми

Колективна робота з текстом
? Прочитати текст. Визначити його тему. До якого стилю мовлення він належить? Відповідь аргументувати.
   Під яскравим ранковим сонцем, під зовсім чистим, без жодної хмаринки небом від берега і до молочно-синьої смужки небосхилу гойдалося море. Гналися одна за однією високі хвилі. Вода була в одномумісці темного кольору, в другому — сіро-зелена, а в третьому — чорно-синя. Від дужого і пружного вітру вода моря швидко міняла свої кольори, немовби вона освітлювалась знизу різнобарвними вогнями (З часопису).
? Знайти в тексті іменники ІІ відміни у формі однини родового відмінка.
? Які закінчення мають ці іменники? Пояснити, які іменники мають закінчення -у(-ю), а які — -а(-я)?

ІV. Усвідомлення учнями теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Робота з таблицею
? Розглянути таблицю й скласти монологічне висловлювання про особливості вживання закінчень -а(-я), -у(-ю) в іменниках ІІ відміни чоловічого роду у формі родового відмінка.

? Дібрати власні приклади і записати їх.
Коментар учителя. Деякі іменники чоловічого роду в родовому відмінку мають паралельні закінчення -а(-я), -у(-ю): стола — столу, двора — двору, моста — мосту.

V. Виконання системи творчих завдань

Розподільний диктант
? Записати іменники у дві колонки: у першу ті, що мають закінчення -а(-я) в родовому відмінку однини, в другу — -у(-ю).

   Голос, колос, урок, настрій, сум, оптимізм, розвиток, обрій, вечір, очерет, зміст, ґрунт, гурт, гурток, біль, степ, лист, кожух, погляд, відчай, січень, рух, сад, садочок, острів, луг, Кавказ, Урал, вітер, телефон.
? Скласти 3–4 речення, використовуючи подані іменники в родовому відмінку однини. Один іменник розібрати як частину мови.
? Пригадати, які слова називаються омонімами. Виділити іменники, до яких можна дібрати омоніми.
Пояснювальне письмо з використанням
? Подані іменники поставити в родовому відмінку однини і пояснити їх правопис

«Я вважаю, що...», «Тому що...»,
«Висновок (оскільки, згідно з правилом...)»

   Автобус, цукор, хлібороб, фініш, успіх, технікум, суфікс, розклад, табель, птах, технік, супутник, прогрес, план, пилосос, пил, пасажир, вітер, вокзал, грам, документ, бульдозер, бетон, актив, асфальт.
? Поміркувати, який тип мовлення ви використали, висловлюючи думки щодо правопису утворених іменників.
? З’ясувати лексичне значення виділених іменників. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.
Відновлення деформованого тексту
? Прочитати текст, розкриваючи дужки. З’ясувати, що відбиває заголовок: тему чи основну думку тексту. Визначити тип і стиль мовлення.

ДЛЯ НАШИХ ДРУЗІВ

   У кінці вересня й на початку жовтня птаство готується до (відліт) в теплі краї. Збираються у далеку мандрівку ластівки, ще раніше покинули нас стрижі. Потягнулися з півдня лелеки, великим правильним трикутником прямують до Африканського (континент) журавлі. А ті птахи, що залишаються в нас, з наближенням (листопад) й (грудень) горнуться до (оселя) людей, чекають нашої (допомога) в пору (холод) і (голод).
   Восени слід передбачити, як допомогти перезимувати всім мешканцям (ліс). Для цього треба їм приготувати (корм): пташкам — (зерно), косулям — зелених віників з гілочок (дерево). Узимку пташкам до вподоби насіння (кавун), (салат), (льон), (соняшник), (лопух), кінського (щавель). Жменька (корм) врятує багатьох пташок від голодної (смерть) (За А. Волковою).
? Визначити відмінки іменників, ужитих у тексті.
? Робота в групах. Підготувати зв’язну розповідь про те, як ви готуєтеся до зимівлі наших менших друзів.

VІ. Узагальнення й систематизація знань з теми

Дати відповіді на питання:
1. Які закінчення мають іменники ІІ відміни?
2. Коли пишеться -а(-я) в іменниках ІІ відміни чоловічого роду однини в родовому відмінку? Навести приклади.
3. Коли пишеться -у(-ю) в іменниках ІІ відміни чоловічого роду однини в родовому відмінку? Навести приклади.
4. Для чого потрібні знання з поданої теми? Відповідь обґрунтувати.

VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання

Уявити ситуацію: ви готуєте домашнє завдання до уроку з природознавства. Вам необхідно розповісти про явища природи восени. Скласти монологічне висловлювання про осінні явища природи, використовуючи прислів’я і приказки про осінь, а також іменники ІІ відміни однини чоловічого роду в родовому відмінку.