Урок №72
НАПИСАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ
-ЕНЬК-, -ЕСЕНЬК-, -ІСІНЬК-, -СЬК-, -ЦЬК-, -ЗЬК-

Мета:  повторити й поглибити знання учнів про прикметник, його морфологічні ознаки, сприяти зміцненню навичок правопису прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий) та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;
формувати загальнопізнавальні вміння утворювати форми пестливих прикметників за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, правильно писати відносні й присвійні прикметники із суфіксами -ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий);
розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати, конструювати мовні явища, відтворювати деформоване висловлювання, що містить прикметники з пестливо-здрібнілими суфіксами;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню словникового запасу.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми

Бесіда за питаннями
1. Назвати основні способи творення прикметників. Навести приклади.
2. Який спосіб творення прикметників є найпродуктивнішим? Чому?
3. Від яких частин мови найчастіше утворюються прикметники?
Творче спостереження з елементами аналізу
? Прослухати висловлювання. Визначити, до яких жанрів усної народної творчості вони належать. Виписати прикметники, що мають пестливе значення й передають емоційне ставлення мовця.

У РЖІ НА МЕЖІ
У ржі на межі, на кривій березі
Там сиділа русалка.
Просила русалка у дівочок сорочки:
— Ви дівочки, подружки,
Да дайте мені сорочки,
Хоча худенькую, да аби біленькую,
Хоч не біленькую, да тоненькую!
(Нар. творчість)
ОЙ ВЕСНА, ВЕСНА — ДНЕМ КРАСНА
Що ти, весно красна, нам принесла?
— Принесла я вам літечко,
Ще й запашненьке зіллячко,
Ще й зеленую травицю,
І холодную водицю.
Принесла я вам ягнятко
Ще й маленькеє телятко.
(Нар. творчість)

? Визначити спосіб творення виписаних прикметників. Розібрати їх за будовою.

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Вибірковий диктант
? Прочитати мочки текст. З’ясувати його стилістичну належність. Дібрати до нього заголовок. Виписати словосполучення, до складу яких входили б виділені прикметники.
   Я люблю маленького, завжди бадьорого і такого втішного чижика. Ця лимонно-зеленувата пташка, з хитренькими очима, з чорненькими бровами і цяточкою під дзьобом швидко звикає в кімнаті і стає майже ручною. Уже через тиждень-півтора чижі починають співати бадьору пісеньку не тонюсіньким, а хрипкуватим голосом (За Ю. Старостенком).
? Виділити у прикметниках суфікси. Пояснити вживання м’якого знака в них. З’ясувати, яке експресивно-стилістичне значення виражають прикметники з цими суфіксами.
Творче моделювання
? Утворити за зразком від прикметників пестливу форму за допомогою додавання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-.
Зразок.
Білий — біленький, білесенький, білісінький.
   Чистий, високий, кислий, довгий, тихий, старий, великий, густий, солоний, дрібний, широкий.
? До поданих прикметників дібрати антоніми. Від 3 – 4 слів утворити пестливі форми.
? Яку роль виконують прикметники із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- у нашому мовленні?
Коментар учителя.Суфікси здрібнілості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- вносять у текст пестливі відтінки. Тому вони використовуються, як правило, в описах дітей, для відтворення дитячого мовлення, при потребі надати зображуваному довірливого й голубливого характеру. У поетичних жанрах прикметники з пестливо-здрібнілими суфіксами сприяють зображенню переживань і почуттів автора.
Робота з деформованим висловлюванням
? Відновити деформований зміст висловлювання, уставивши в нього прикметники з довідки. Пояснити роль прикметників у художніх творах.
   От і настала ... зима. Ходить нашим краєм її ... місяць-грудень. Сховав він під ... кригою річки, повдягав у ... мережива ліси. Тоді засипав ... снігом поля, напхав першого снігу аж під ... гілля у лісі (За Ю. Старостенком).
Довідка: найтепліший, самісіньке, біленькі, справжнісінька, тонюсінькою, чистеньким.
? Виділити суфікси в прикметниках. Пояснити їх правопис.
Навчальне аудіювання
? Прослухати текст за частинами. Виписати відносні і присвійні прикметники, виділити в них суфікси. Визначити спосіб творення цих прикметників. Пояснити, які фонетичні зміни відбулися у процесі їх творення.
   Ще задовго до того часу, про який оповідає арабський мандрівник Павло Алепський, в Україні повсюдно виникли братства. Це були організації, до складу яких входили ремісники, купці, духовенство, козацька старшина. Вони були осередками політичного й культурного життя, вели активну боротьбу проти ополячення українського народу. Найдавніше таке братство — Львівське — виникло ще 1439 року. Багато з них мало свої друкарні, де виходили церковні і світські книги, а також підручники для шкіл.
   В 1615 році організувалося братство в Києві. Воно підтримувало зв’язки з групою вчених, що жили в Києво-Печерській лаврі, де була своя друкарня. Київ був найпомітнішим науковим центром в Україні. Сталося це після того, як гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний записався до його братства «з усім військом Запорозьким». Тобто під захист Січі бралася вся діяльність братства. Козацьке військо також виділяло йому велику фінансову допомогу
(М. Слабошпицький).
? Порівняти вимову й написання прикметників. Записати їх у фонетичній транскрипції.
Матеріал для вчителя. Арабський [арабс’кий], козацька [козац’ка], українського [украйін’с’кого], львівське [л’в’івс’ке], світські [св’іц’к’і],
   Києво-Печерській [кийевопеичeрс’к’ій], запорозьким [запоурoз’ким].
Колективне опрацювання опорної схеми

Творче конструювання
? Від поданих назв обласних центрів України утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Записати їх у три колонки: 1) ті, у яких унаслідок злиття двох приголосних утворилося звукосполучення -цьк(ий); 2) -зьк(ий); 3) -ськ(ий).
   Київ, Одеса, Запоріжжя, Кіровоград, Луцьк, Львів, Рівне, Херсон, Вінниця, Чернівці, Харків, Миколаїв, Суми, Луганськ, Черкаси, Чернігів.
? Записати 5–6 назв районних центрів або інших населених пунктів вашої області. Утворити від них прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Пояснити правопис. Визначити розряд за значенням утворених прикметників.
? Від поданих іменників за зразком утворити словосполучення «прикметник + іменник». Визначити головне і залежне слова. Виділити суфікси прикметників, пояснити вживання м’якого знака в них.
Зразок. (Львів) брама — Львівська брама.
   (Село) клуб, (батько) збори, (люди) потік, (Донецьк) степ, (Херсон) вулиці, (сусід) двір, (товариш) учинок, (Запоріжжя) Січ, (гігант) висота, (козак) страва, (Кривий Ріг) проспект, (турист) похід.
? Указати на те, які прикметники належать до відносних і присвійних.
Назвати присвійно-якісні прикметники. Свій вибір обґрунтувати.
Дослідження-зіставлення
? Скласти з прикметниками лі'карський і ліка'рський словосполучення з поданими іменниками. Пояснити розбіжність у значенні.
   Діяльність, рослини, халат, препарат, огляд, косметика, дільниця.
? Скласти з двома словосполученнями речення. Зробити синтаксичний розбір одного з них.
Матеріал для вчителя.1) Лі'карський — належний лікареві; такий, що стосується діяльності лікаря. 2) Ліка'рський — який має лікувальні властивості.
   (Лі'карська діяльність, ліка'рські рослини, лі'карський халат, ліка'рський препарат, лі'карський огляд, ліка'рська косметика, лі'карська дільниця).
Ігрове завдання
? Утворити прикметники із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк- і записати у відповідні клітинки кросворда.
   Низький, густий, круглий, чепурний, чистий, високий, білий, гарний, малий, повний.

Відповіді. 1.Чепурненький. 2.Гарнесенький. 3. Чистісінький. 4.Низенький. 5.Маленький. 6. Біленький. 7.Густенький. 8.Повнісінький. 9.Височенький.10.Кругленький.
? До виділеного слова дібрати синоніми (чепурний— охайний, акуратний).
? До слів гарний, чистий, білий, високий дібрати антоніми. Увести їх у словосполучення.

V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання

1. Утворити 10 – 15 прикметників від іменників — власних назв за допомогою додавання суфікса -ськ(ий). Записати прикметники звукописом (визначити кількість букв і звуків). Поясни ти фонетичні зміни.
2. Написати міні-твір на тему «Мати — берегиня роду», використовуючи прикметники із суфіксами пестливості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-.