Урок №75
НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ

Мета:  повторити й поглибити знання про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб;
сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою неразом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до природи, шанобливе і чуйне ставлення до тваринного світу.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Генералізація знань з теми (відтворення теоретичних відомостей)

Творче спостереження з елементами аналізу
? Прочитати текст. З’ясувати тему й основу думку висловлювання. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать.
Олені спускались у невелику долинку. І враз, несподівано, на них кинулась вовча зграя. Шаленим бігом мчали вовки до оленів. Горіли вовчі очі ненажерливою люттю, і страшно клацали зуби.
Щосили кинулися тікати олені. Та вовки були не далеко, а близько.
Незграбні телята не встигали за старими. Самиці припиняли біг, щоб їх боронити.
Найпрудкіший і найклятіший вовк погнався за красивим струнким оленем. Це був ненажерний вовк-водій. Він водив усю вовчу зграю.
Ні один олень ніколи не втікав од цього вовка. Але на цей раз його спіткала невдача. Молодий неослабний олень мчав, наче вітер (За М. Трублаїні).
? Дослідити спосіб утворення вжитих у тексті прикметників.
? Пригадати правила вживання частки нез іменниками. Навести приклади.

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру

Творчий диктант
? До поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання.
? Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, простий, грубий, навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, безнадійний, зрадливий, наполегливий, пам’ятний, особливий, зомлілий.
Довідка: невгамовний, неактивний, невигідний, небезпечний, невеликий, невиправний, незабутній, небагатий, нечуваний, невірний, невибагливий, неввічливий, невимірний, незвичайний, невимогливий, невтомний, непритомний.
? Дібрати синоніми до прикметника неакуратнийз часткою не (неохайний, недбалий).
? Визначити, в яких словах частка невиконує роль префікса, а в яких є частиною кореня.
Коментоване письмо
? Списати, розкриваючи дужки. Пояснити свій вибір за допомогою правила.
(Не) високі дерева; ця дівчина (не) висока; його будинок (не) високий, а низький; (не) заможні громадяни; мій брат (не) заможній; (не) гідний учинок; (не) щасний випадок; (не) гайний результат; (не) досяжна мрія; (не) мічний дідусь; рішення (не) справедливе.
Вибірково-розподільний диктант (за варіантами)
? Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Варіант 1
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблага?нний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
Варіант 2
Не/добрий, а злий; не/доброзичливий; не/приязний; не/зугарний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний; не/рідний, а чужий; не/сильний, а повільний.
? Прочитати. З’ясувати, в яких прикметниках частка невходить до складу префікса недо-.
   Недозрілий, недобросовісний, недовговічний, недоречний, недорогий, недорослий, недосконалий, недостатній, недосяжний.
Дослідження-відновлення
? Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прикметники з часткою не.
1) ... на розум. 2) ... проби. 3) Хома ... . 4) Глянути ... оком. 5) ... голосом. 6) Побила лиха та ... година. 7) ... сила поплутала.
Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.
? Пояснити значення відновлених фразеологізмів. Два-три звороти ввести у самостійно складені речення.
Матеріал для вчителя. Небагатий на розум — нетямущий; невисокої проби — недосконале; Хома невірний — людина, що сумнівається; глянути недобрим оком — наврочити; нелюдським голосом — дуже голосно; побила лиха та нещаслива година — кого-небудь спіткало нещастя, горе; нечиста сила поплутала — трапилось щось необдумане, помилкове.
Ігрове завдання
? Розгадати кросворд. Уписати в порожні клітинки прикметники з часткою невідповідно до поданих характеристик.

По горизонталі: 1. Той, якого не можна перемогти, перебороти. 2. Той, який заслуговує на осуд, викликає заперечення чого-небудь. 6. Той, який не може довго всидіти на одному місці.
По вертикалі: 3.Той, якого не можна побачити.4.Той, без якого не можна обійтися. 5. Той, який не міняє свого положення. 7. Який не має відхилень від чого-небудь.
Ключ. 1.Нездоланний.2. Негативний. 3. Незримий. 4. Необхідний. 5. Непорушний. 6. Непосидючий.7. Неухильний.

V. Виконання тестових завдань для взаємоперевірки

1. У прикметників частка не пишеться окремо, якщо:
а) без частки неслово не вживається;
б) немає протиставлення;
в) прикметник виступає в ролі присудка;
г) слово можна замінити синонімом без частки не.
2. У якому реченні частка не з прикметником пишеться разом?
а) Щастя Грицькове було не/велике.
б) Аж тепер тільки почув він своє горе, і не/щаслива, а прикра пригода стала ясно перед очима.
в) Коли ніч стемніла, долина наповнилась не/звичними голосами.
г) На уроках я став не/уважний.
3. У якому слові частка не входить до складу префікса недо-?
а) Недоступний;
б) недобросовісний;
в) недотепний;
г) недомовний.
4. Назвати слово, в якому частка не входить до складу кореня.
а) Нещадний;
б) неуспішний;
в) нетутешній;
г) нечемний.
5. З’ясувати, в якому слові частка не виконує роль префікса.
а) Нещасний;
б) неясний;
в) нетямний;
г) нетривкий.
6. Визначити, в якому ряді слів прикметники з часткою не пишуться окремо.
а) Не/полярний, не/постійний, не/правдивий;
б) не/порядний, не/озорий, не/однаковий;
в) не/старий, а молодий; не/радий, а сумний; вітер не/помірний;
г) не/правильний, не/обхідний, не/міцний.

VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання

1. Скласти діалог на тему «Єдність людини і природи», використовуючи прикметники з часткою не.
2. Скласти усне повідомлення в науково-популярному стилі на тему «Правопис частки не з іменниками і прикметниками».