Урок №83
ЧИСЛІВНИКИ ПРОСТІ, СКЛАДНІ Й СКЛАДЕНІ.
 НАПИСАННЯ СКЛАДЕНИХ ЧИСЛІВНИКІВ

Мета:  навчити учнів розрізняти прості, складні і складені числівники, сприяти зміцненню вмінь і навичок їх правопису;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прості, складні і складені числівники у текстах, визначати їх роль у реченнях;
розвивати творчі вміння використовувати прості, складні і складені числівники у власних висловлюваннях відповідно до мовленнєвої ситуації;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до свого народу та рідного краю.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей

Зіставлення нових знань з базовими на основі актуалізації мотиваційних резервів з теми
? Розглянути таблицю і назвати групи числівників за будовою.

? Розказати про групи числівників за будовою.
Спостереження над мовним матеріалом
? Прочитати вголос числівники. Визначити їх вид за значенням і за будовою.
   Двадцять п’ять, три шості, дві восьмі, дев’ять, семеро, троє, дві п’яті, сімсот шістдесят один, одна друга, чотири дев’яті, семеро, сорок три, дванадцять, п’ятдесят шість, дві десяті, одинадцять, сорок сім, двісті.
? Виписати дробові числівники. Поміркувати, чому чисельник у них має форму жіночого роду? У якій формі (називного чи родового відмінка множини) має стояти знаменник після чисельників дві, три, чотири в називному відмінку?
? Розібрати за будовою числівник двісті.
? Поставити наголос у виділеному числівнику. З’ясувати, до якої групи за будовою він належить. Відповідь аргументувати.
Коментар учителя. За будовою числівники поділяються: на прості (два, три, сто, тисяча), складні (тринадцять, шістдесят, сімсот) складені (сорок три, двісті вісімнадцять).
Запам’ятайте! Складені порядкові й кількісні числівники пишуться окремо.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Робота з деформованим текстом
? Прочитати. Чи можна прочитане назвати текстом? Яке слово повторюється дуже часто і як можна уникнути тавтології? Перебудувати речення так, щоб утворився зв’язний текст.
   1) В Україні змішані сім’ї становили лише дві цілих і сім десятих відсотка. 2) Складні сім’ї могли нараховувати до двадцяти — двадцяти п’яти осіб. 3) Селянські та заробітчанські сім’ї вирізнялися високою народжуваністю — у середньому по п’ять-сім дітей, хоча траплялося й десять-дванадцять. 4) Важлива роль жінки в сім’ї відображена в приказці: «Чоловік за один кут хату тримає, а жінка — за три». 5) Першим у сім’ї до столу завжди сідав батько. 6) У сім’ї з восьми років учили молотити ціпом, а з дванадцяти — косити… (З кн. «Українське народознавство»).
? Розкрити зміст приказки, використаної в четвертому реченні.
? Виписати числівники. Визначити їх розряди за значенням і будовою.
? До виділеного іменника дібрати синонім.
Навчальне аудіювання
? Прослухати. Стисло переказати текст. Виписати словосполучення «числівник + іменник». Числівники підкреслити, визначити їх будову.
    Погляньте на карту України. Територію її надвоє розділяє своїми водами могутній Дніпро — третя після Волги і Дунаю річка Європи. На територію нашої країни він уступає вже повноводною рікою, подолавши чималі простори братніх земель Росії та Білорусі. Великий і повноводний наш Дніпро. Серед його 847 приток є такі великі річки, як Березіна і Прип’ять, Сож і Десна та інші.
   Віками мріяли люди підкорити буйну силу Дніпра. Практичне використання могутніх вод Дніпра почалося в 1932 році, коли на його берегах стала до ладу Дніпровська гідроелектростанція… (З кн. «Цікава географія»).
? Назвати власні назви, ужиті в тексті. Пояснити їх правопис.

V. Підведення підсумків уроку

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час повторення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VІ. Домашнє завдання

1. Прочитати. Визначити будову числівників. Записати словосполучення, замінивши цифри словами.
   67 зошитів, 243, 56 копійок, 64, 37, 575 мільйонів, 25 мільярдів.
Скласти 3–4 речення, використовуючи подані словосполучення.
2. Розказати про річку, яка протікає у вашій місцевості. Скласти зв’язну розповідь, уживаючи числівники, різні за будовою.