Урок №88
ТВОРЕННЯ ЧИСЛІВНИКІВ.
МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ЧИСЛІВНИКІВ

Мета:  навчити утворювати числівники, сприяти зміцненню навичок їх написання;
розвивати творчі вміння використовувати утворені числівники у власних висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до школи, класного колективу.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку та опрацювання його

Мудрим ніхто не народився, а навчився…
Народна мудрість

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Спостереження над мовним матеріалом із творчим завданням
? Прочитати текст. Переказати його стисло. Визначити тему та основну думку. Розказати про місце знаходження, обладнання вашого класу, використовуючи числівники.

НАШ КЛАС

   Наша школа — найкраща в містечку. Не думайте, що я хвастаюсь, — справді найкраща. Вона зовсім нова-новісінька, її ж тільки цього літа збудували. Вона має два поверхи, вікна в ній величезні та світлі, а коридор такий широкий, що хоч би й десятеро школярів стали в шеренгу й отак побігли, і то б ніхто за стіну не зачепився.
   Як підеш ти коридором, то з обох боків побачиш двері й двері, —багато дверей. То все — класи. А на другому поверсі вчительська кімната, кабінет директора, фізкультурний зал і в самому кутку, праворуч, — наш клас.
    Еге ж, з усіх класів тільки наш четвертий «А» на другому поверсі. Я ніскілечки не хвастаюсь, наш класний керівник Захар Іванович так і сказав:
   — Діти, пам’ятайте, наш клас помістили недалечко від директорського кабінету, бо всі вчителі певні, що четвертий «А» буде найбільш дисциплінований і не заважатиме працювати… (О. Донченко).
? Знайти в тексті числівники. З’ясувати, як вони утворені, яку синтаксичну роль виконують у реченні.
? До виділених слів дібрати антоніми.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Коментар учителя. Числівник — це така частина мови, яка не поповнюється новими утвореннями. В основу структури числівників покладено кількість коренів, залежно від особливостей поєднання яких вони поділяються на прості (мають один корінь), складні (мають два корені) і складені (містять два або більше простих чи складних числівників).
Колективне опрацювання таблиці

Творення числівників

Числівники від одного до десяти та сорок, сто, тисяча, мільйон, мільярд, що у своєму складі мають лише один корінь, — прості.
Числівники, що у своєму складі мають два і більше коренів, — складні: шістдесят (шість + десять), триста (три + сто), стотридцятип’ятитисячний (сто + три + десять + п’ять + тисяча). До складних слід залучувати й числівники, утворені за допомогою частини -дцять: одинадцять, дванадцять, тринадцять, двадцять. Морфема -дцять у них не суфікс, а суфіксоїд — стягнена форма слова
десять.
Порівняйте:
сімнадцять — сімдесят — сімсот.
Числівники, що складаються з двох і більше слів, — складені: три-дцять чотири, сто сімдесят п’ять, тисяча вісімсот дев’яносто шість.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Дослідження-моделювання
? Записати словами подані нижче сумигрошей. Прочитати, дотримуючись орфоепічних норм. Пояснити, як утворився кожний числівник.
  1 грн; 40 грн; 1000 грн; 15 грн; 17 грн; 100 грн; 50 к.; 1 тис. 562 грн; 8 грн; 65 к.; 1 тис. 174 грн; 520 грн; 3 млн 506 тис. 174 грн.
? З трьома числівниками скласти речення.
Ігровий момент (робота в парах)
? Чи знаєте ви математику? Порахувати (усно).
• Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця?
• У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер удвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів?
• Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука?
• П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять. Семеро, троє, ще й малих двоє.
Матеріал для вчителя. Троє. Три сестри й чотири брати. Троє. П’ятдесят.
Творче спостереження з елементами аналізу
? Прочитати текст. Яким постав перед вами образ місцевого вчителя?
Як ви розумієте зміст останнього речення? Дібрати заголовок.
   Лекція у школі доходила кінця. Чорна дошка на трьох ногах уже вся була записана прикладами з граматики.
   Старший учитель місцевої школи, забілений у крейду, з ганчіркою в одній руці і з підручником у другій, ще раз подивився на дошку і стер усі приклади. Їх було не менше десяти.
   Він помітно хвилювався: на школярських лавах сиділи учні, подібних до яких йому не доводилося бачити за всі тридцять років свого вчителювання. Вони сиділи перед ним, як школярі першого класу, такі ж тихі, лагідні і такі ж допитливі… (За П. Панчем).
? Виписати числівники. Визначити їх морфологічні ознаки. Зробити морфологічний розбір виділених числівників (усно), скориставшись алгоритмом.

VІ. Структурування знань з теми

Морфологічний розбір числівників
? Відгадати загадки. Знайти числівники й визначити, в яких відмінках вони вжиті. Зробити морфологічний розбір числівників.
   1) Шістдесят синів підперезано, а мати — ні. 2) Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері на трьох? 3) У двох матерів по п’ятеро синів. 4) Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів. 5) Живе один батько, тисячі синів має, усім шапки справляє, а собі не має. 6) Двадцять п’ять на одній лаві сидять (Нар. творчість).

VІІ. Систематизація й узагальнення знань

Дати відповіді:
1. Навести приклади простих числівників, різних за значенням.
2. Які числівники за значенням належать до складних? Навести приклади.
3. Що слід пам’ятати про числівники на -дцять?
4. Які особливості творення мають складені числівники?
5. Навести приклади складених числівників, різних за будовою.
6. До якого розряду за будовою належать дробові числівники півтораста і три шостих? Поясніть.
7. До якого розряду за будовою належать збірні числівники семеро, тринадцятеро, обидва, обидві? Відповідь аргументувати.

VІІІ. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання

1. Дібрати п’ять складних і п’ять складених числівників. Записати їх. Пояснити правопис та спосіб творення. Скласти три-чотири речення, використовуючи утворені числівники.
2. Уявити ситуацію, що у вашому класі організовується взаємоперевірка з теми. Продумати можливі запитання і відповіді. Скласти діалог про види числівників за будовою та способи їх творення.