Урок №87
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК № 21.
КОНТРОЛЬНИЙ УСНИЙ ВИБІРКОВИЙ ПЕРЕКАЗ
ТЕКСТУ НАУКОВОГО СТИЛЮ

Мета:  удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу;
розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз наукового тексту, сприймати усний текст, розуміти його, вибірково відтворювати зміст прочитаного.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Колективна робота з текстом

Аналіз-зіставлення висловлювань
? Прочитати уривки текстів. Визначити тему, основну думку і стиль кожного. Довести правильність свого твердження, аргументуючи прикладами з поданих текстів.
Текст 1
   Береза — рід рослини родини березових. Понад 60 поліморфних видів, поширена в помірних і холодних районах Північної півкулі. У світі близько 30 дикорослих видів берези, з них в Україні — 4: береза бородавчаста; береза пухнаста, досить рідкісна береза низька, а також береза дніпровська. Берези мають цінну деревину, особливо з напливами, що виникають у нижній частині стовбура берези бородавчастої. Береза — одна з основних лісотворних порід, її використовують у полезахисних лісових насадженнях. З кори виробляють дьоготь; з деревини —  метиловий спирт. Бруньки, листя і сік берези використовують у медицині… (З енциклопедії).

Текст 2

БЕРІЗКА
На галявині у гаю
Ти стоїш нахмурена.
Тебе, скромна, пізнаю:
Ти — з пісень Сосюриних!
І блищить скупа роса
На косичках золотом…
Краю отчого краса,
Листом, наче молотом,
Б’єш ти в помисли мої,
Серце тиснеш згадкою.
(Л. Куліш)

? Переказати уривок тексту наукового стилю, виділивши головне в його темі. Що треба враховувати при вибірковому переказі наукового тексту?
Робота з розвитку мислення і мовлення (робота в групах)
? Прочитати план. Розкрити зміст кожного пункту, використовуючи
наукові терміни.
1. Здоров’я — найбільше багатство.
2. Я дбаю про своє здоров’я.
3. Загартовую тіло й характер.
4. Займаюся спортом.
? Скласти невелику розповідь у науковому стилі на тему «Моє здоров’я» відповідно до плану.
Сприймання тексту на слух і робота над його структурою
? Прослухати текст. Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку. З’ясувати стилістичну належність тексту. Виділити у висловлюванні ключові слова і фрази, щоб розкрити його тему.

ЩО ОЧАМ ТРЕБА

   Чи можливо зберегти добрий зір до старості? Фахівці вважають, що можна. Для цього треба вчасно давати відпочинок і розслаблення очам, виконувати водні процедури, дихальні вправи та вправи для зміцнення очних м’язів. Але, крім цього, дуже важливо правильно харчуватись,  адже саме з їжею в наш організм потрапляють вітаміни й мікроелементи, без яких неможливо мати нормальний зір.
   Найважливіші для очей продукти — це дари моря (риба, морська капуста, креветка та ін.), а також помідори, петрушка, зелень гірчиці, морква.
   Для підтримання нормального м’язового тонусу та для зміцнення судин, тобто запобігання крововиливам в очі, потрібний вітамін С. Його багато в шипшині, цитрусових, цибулі.
   Енергію м’язам дає вітамін В. його ми отримуємо з пивними дріжджами, хлібними злаками, кукурудзою, медом, а особливо багато — з пророслою пшеницею.
   Вітамін В запобігає розвиткові запалення очей і розриву дрібних судин.
На нього багаті яблука, нешліфований рис, пивні дріжджі.
   Якщо спостерігається підвищена втомлюваність, добре підживлювати очі вітаміном В6 (хлібні злаки, яєчний жовток).
   Щоб очі блищали, не мали вигляду водянистих і безкровних, їм потрібний вітамін В12. Включивши в харчування вдосталь винограду, петрушки, чорносливу, абрикосів, чорної смородини, яєчних жовтків, можна наситити організм цим вітаміном.
   Очам потрібні мікроелементи, особливо залізо, котрі в достатній кількості містяться в яблуках, а також калій — він є в яблуках,яблучному оцті, в меді… (З журналу, 206 сл.).
? Звернути увагу на виділені слова і словосполучення. Запам’ятати їх.
? Прослухати текст ще раз. Користуючись пам’яткою, усно переказати ту частину тексту, в якій міститься розповідь про значення вітамінів для профілактики хвороб зору.

Як працювати над вибірковим переказом тексту наукового стилю

1. Прочитайте текст, з якого потрібно вибрати матеріал на задану тему.
2. Визначте його тему й основну думку.
3. Вдумайтеся в тему, пропоновану для вибіркового переказу.
4. Виберіть із тексту лише той матеріал, який необхідний для повного розкриття пропонованої теми.
5. Визначте основну думку переказу (вона може збігатися і не збігатися з основною думкою тексту).
6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.
7. Складіть план переказу.
8. Випишіть слова-терміни.
9. Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.

ІV. Узагальнення зробленого на уроці
V. Домашнє завдання

Дібрати два тексти наукового стилю. Скласти план до одного з них.
Підготувати вибірковий переказ основної частини тексту, випустивши початок і кінець.