Контрольна робота

Варіант 3

1. У переносному значенні вжито виділене слово в рядку:
А Гаї шумлять — / Я слухаю. // Хмарки біжать — / Милуюся (П. Тичина).
Б Сивий дідок стояв , здивовано розвівши руки (А. Головко).
В «Яка краса!» — вигукнула мати (Олесь Гончар).
Г Доводилося вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні? (Панас Мирний).
2. Значущі частини слова, що служать для утворення нових слів, — це:
А префікс і суфікс;
Б префікс і корінь;
В суфікс і корінь;
Г суфікс і закінчення.
3. Букву е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:
А в..селий, д..рев’яний, в..сокий;
Б пр..летіти, пр..звище, мар..во;
В пр..красний, с..льський, д..тина;
Г в..ликий, пр..мудрий, кол..со.
4. Неправильно розставлено розділові знаки в реченні:
А Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»
Б «Книги для мене необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.
В «У слова немає крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.
Г «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.
5. У якому слові під час його зміни відбувається чергування голосних звуків у корені?
А ніч;
Б лиман;
В тіло;
Г хор.
6. У прямому значенні вжито всі слова в рядку:
А біжать роки, сонце спало, дзвенить коса;
Б тепла зустріч, теплий одяг, йдуть дощі;
В золотий характер, ведмежа послуга, співати пісень;
Г холодний компот, дівчина заспівала, дерев’яний стіл.
7. Не є словосполученнями всі сполуки слів у рядку:
А Ніна схопилася, надходить весна, глибокі яри;
Б день і ніч, до палацу, дівчина відчувала;
В швидка річка, уважно прочитати, узяв участь;
Г увімкнути телевізор, весняні квіти, тюльпани і нарциси.
8. Апостроф уживаємо в усіх словах у рядку:
А св..ято, дзв..якати, інтерв..ю;
Б р..юкзак, жаб..ячий, б..юро;
В дерев..яний, в..ялити, зав..язь;
Г моркв..яний, м..яч, Лук..ян.
9. У якому рядку всі словосполучення вживаємо в художньому стилі?
А член речення, рівнобедрений трикутник, щаслива мить;
Б доводити до відома, відповідно до плану, протокол засідання;
В веселкова роса, срібні струни мрій, сонячна усмішка;
Г скрипка грає, на благо суспільства, синтаксична роль.
10. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові:
префікс, корінь, суфікс, закінчення?
А пролісок, предивно, легенький;
Б приморський, налетіти, велетенський;
В дзвінкий, допомога, винахід;
Г прекрасний, безмежний, обручка.
11. У якому слові уподібнюється звук, позначений виділеною буквою?
А книж ка;
Б хліб ;
В лег ко;
Г каз ка.
12. Запозиченими є всі слова в рядку:
А медицина, ін’єкція, розмова;
Б фортепіано, арфа, кобза;
В контракт, театр, вистава;
Г спорт, футбол, хокей.
13. Характерними ознаками речення є всі вказані, крім:
А має граматичну основу;
Б виражає завершену думку;
В виражає повідомлення, питання, спонукання;
Г не виражає завершеної думки.
14. У якому рядку в усіх словах замість пропусків слід поставити літеру и ?
А в..сочінь, т..хенько, ст..жина;
Б мар..во, печ..во, квіт..нь;
В кр..ло, кр..ниця, зш..вати;
Г крап..лька, в..шневий, лип..нь.
15. Правильно написано всі слова в рядку:
А принести, прізвище, чесний;
Б контрасний, прекрасний, сільський;
В серцевий, смієшься, присісти;
Г уманьський, сільський, мавпячий.
16. Ускладнено звертанням речення (розділові знаки пропущено).
А Відпочинь з дороги.
Б Земля усіянаквітами.
В Схаменися парубче!
Г Мабуть буде дощ.
17. У якому рядку виділені букви в усіх словах позначають два звуки?
А щастя, ряд, пір’я ;
Б знання, єнот, бю ро;
В рілля, ясно, морквя ний;
Г м’який, поява, щ ука.
18. Синоніми — це слова, що:
А мають однакову форму, але різне значення;
Б близькі за значенням, але різні за формою;
В протилежні за значенням;
Г вживають жителі певної місцевості.
19. Яким членом речення є виділене слово?
Осінь зачаровує мене завжди.
А підметом;
Б означенням;
В обставиною;
Г додатком.
20. М’який знак замість пропусків пишемо в усіх словах у рядку:
А пул..с, землян..ці, поліс..кий;
Б умиваєт..ся, різ..бяр, нен..ці;
В буквар.., чотир..ма, шіст..сот;
Г гір..кий, лял..ці, мен..шого.
21. Лише дієслова наведено в рядку:
А читати, мріяв, назбирав;
Б визнаний, познайомити, знання;
В читання, написав, окреслити;
Г опрацювання, надійшов, усміхнулася.
22. У якому рядку всі слова утворено одним способом? Укажіть цей спосіб.
А прийти, назбирати, переговорити;
Б вистрибнути, водяний, чорнозем;
В пролісок, перехожий, черговий;
Г майбутнє, черговий, сільський.
23. Наголошеним є перший склад в усіх словах у рядку:
А олень, вимова, сани;
Б приятель, донька, камінь;
В читання, випадок, розмір;
Г спина, ненавидіти, новий.
24. До фразеологічних належать усі словосполучення в рядку:
А п’ятами накивати, учитися в школі, перша ластівка;
Б зуби гострити, зубний біль, камінь на душі;
В скласти зуби на полицю, байдики бити, накрити мокрим рядном;
Г пустити червоного півня, ясні очі, прикусити язика.