Урок №27
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК № 9.
КОНТРОЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ
ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ
РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ
ОПИСУ ПРИМІЩЕННЯ

Мета:  удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу;
інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання;
розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Підготовча робота над текстом контрольного докладного переказу

? Читання тексту вчителем, під час якого учні сприймають висловлювання в цілому, усвідомлюють, яка основна думка, що головне в позиції автора.

ЩАСЛИВЕ ЖИТТЯ ГНАТА І НАСТІ

    Поснідавши, Гнат узяв сокиру і подався на двір.
   Займався пишний січневий ранок. Золотий промінь сонця перелинув зі сходу на захід, і вершечки синіх хмар зайнялись червоним полум’ям. Сонце, мов здорова червона діжа, випливало з-за краю землі та обгорталось блискучими хмарками, що спалахнули від сонячного проміння, мов солома від вогню.
   Гнат оглянув хуру дров, що привіз учора з лісу, і заходився рубати їх. Стук сокири по сухому дереву далеко котився в рожевому морозному повітрі…
   Помивши посуду після обіду та поприбиравши в хаті, Настя сіла на лаві під вікном вишивати сорочку й закинула на шию червону та чорну заполоч. Біле шитво вкрило її коліна. Настя взялась до роботи та ще раз глянула на хату. В хаті було чисто та гарно, як у квітничку. З білих стін дивились гарні боги, заквітчані сухим зіллям, обвішані рушниками. Чепурний комин білів, аж сяяв. Долівка була гладенька та жовта,як віск. Веселий ранішній промінь грав на полив’яних мисках, що стояли в миснику, ушиковані, як військо.
   Настя любила свою веселу, теплу хату. В сій маленькій хатині зазнала вона щастя (М. Коцюбинський, 171 сл.).
? Довести, що текст належить до художнього стилю. Які художні засоби використано письменником?
Бесіда за змістом тексту
1. Яка основна думка тексту? Що виражає заголовок: тему чи основну думку?
2. Про що автор розповідає у тексті?
3. Якими уявили ви собі описане приміщення?
Аналіз структури тексту
• Які типи мовлення використав М. Коцюбинський у тексті?
• На які частини можна поділити текст? Виділити мікротеми, проаналізувати, як вони взаємопов’язані.
Складання простого плану
Орієнтовний план:
1. Початок роботи Гната.
2. Опис січневого ранку.
3. Настине господарювання.
4. Інтер’єр маленької хатини.

Мовностилістичний аналіз тексту
Лексико-фразеологічна робота
? Дібрати синоніми до слів дрова, хата.
? Виписати порівняння, з’ясувати, з якою метою автор використовує їх у тексті.
? Усно переказати частину тексту, в якому описується приміщення.
Лексико-орфографічна робота
? Запис опорних слів і словосполучень під диктовку одного з учнів класу, визначення орфограм, запам’ятовування і пояснення їх правопису.
   Пишний січневий ранок; з-за краю землі; хура дров; учора; рожеве морозне повітря; червона та чорна заполоч; комин білів, аж сяяв; долівка гладенька, як віск, миски ушиковані, як військо.
Повторне читання вчителем тексту, під час якого учні уточнюють, чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді, визначають виражальні прийоми, використані автором.

IV. Підготовка чорнового варіанта переказу й редагування написаного
V. Написання контрольного докладного переказу тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення
VI. Домашнє завдання

Описати власну кімнату в художньому стилі.