Урок №50
ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ДРУГОЇ ВІДМІНИ
Мета: повторити й поглибити знання про іменник як частину мови, з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІ відміни;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях;
розвивати творчі вміння використовувати іменники ІІ відміни у різних формах під час складання власних усних і письмових висловлювань;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати спостережливість, ціннісні якості до власного життя, а також повагу до оточуючих людей.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Спостереження над мовним матеріалом
? Прочитати текст. Дібрати заголовок. Скласти простий план й усно переказати текст.
Минув ще один місяць відтоді, як ми зі своїми машинами покинули рідний край. Айсберги розламують крижані поля, відкидають геть їх уламки і пливуть тихо й невблаганно назустріч своїй загибелі десь у теплих водах на півночі.
У нас, в районі обсерваторії Мирного, уже чотири дні гостював вітер, що котився вниз з материкових гір, вимітав з материка твердий, мов пісок, сніг.
Вітри часто засипали будівлі снігом по самісінький дах, рили борозни на сніговій поверхні, псували аеродром.
Після кожної вітрової сваволі тракторист і бульдозерист мусили знову й знову воювати із заметами (П. Автомонов).
? Виписати іменники ІІ відміни. Визначити групу кожного. Провідміняти їх усно й назвати закінчення.
? Зробити синтаксичний розбір останнього речення.
ІV. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Коментар учителя. Іменники ІІ відміни поділяються на тверду, м’яку і мішану групи. До твердоїгрупи належать іменники чоловічого роду з основою на твердий приголосний, окрім шиплячих, та середнього роду на -о: стіл, газ, Петро, вікно. До м’якоїгрупи належать іменники чоловічого роду з основою на м’який приголосний та середнього роду на -е(крім шиплячих), -я: гай, день, Бенедьо, озерце, обличчя. До мішаної групи належать іменники чоловічого та середнього роду з основою на шиплячий: плющ, меч, видовище.
Робота з таблицею
? Розглянути таблицю поділу на групи іменників чоловічого роду з основою на -р.
? Дібрати власні приклади до кожної групи іменників.
? Скласти 3–4 речення з дібраними іменниками.
? Два будь-які іменники розібрати як частину мови.
Колективне складання таблиці «Відмінювання іменників ІІ відміни»
Коментоване письмо
? Провідміняти іменники в однині і множині. Виділити закінчення.
Батько — батьки, вікно — вікна, учень — учні, обрій — обрії, поле — поля, слухач — слухачі, плече — плечі.
? Сформулювати правила і зробити висновок про відмінювання іменників ІІ відміни твердої, м’якої та мішаної груп в однині й множині.
VІ. Виконання системи творчих завдань
Розподільний диктант
? Розподілити іменники ІІ відміни за групами.
Терен, м’яч, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар, явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сніг, насіння.
? Провідміняти виділені іменники в однині та множині.
? Дібрати синоніми до іменників рахівник, інвентар.
Творче завдання
? До іменників ІІ відміни дібрати антоніми — іменники І відміни.
Мороз, насип, гамір, мир, літо, центр, море, бруд, осінь, ледар, відпочинок, горе, відчай, лід.
Матеріал для вчителя: спека, канава, тиша, війна, зима, окраїна, земля, чистота, весна, трудяга, праця, щастя, надія, вода.
? Визначити групу й закінчення кожного іменника.
Навчальне читання мовчки
? Прочитати мовчки текст. Визначити його основну думку. З’ясувати стилістичну належність тексту. Аргументувати свою відповідь. Які почуття викликає у вас це висловлювання?
Життя людське схоже на криницю. Чим довше живе людина, тим глибша її криниця. Трапляються мілководі, забагнені криниці, але є й такі, глибина в яких незмірна, а вода чиста, джерельна, без ніякої каламуті та жабуриння. У глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти: годинами можуть висіти вони на цямрині і дивитися в недосяжну глибину. Вони бачать там невідомий і прекрасний світ, бо небо бездонне і високе віддзеркалюється в криниці. Навіть зорі вглибині сяють.
Чи не так само люблять молодші, юні і ще не відстояні людські натури якнайпильніше заглянути в душу людей старших, збагачених життєвим досвідом і здобутою мудрістю? Чи не впізнають в діях і думах людей, чистих серцем і мудрих у своїх помислах, невтомних у праці і багатих своїми діяннями, власного майбутнього, чи не є воно тією найпрекраснішою школою, вищою і впливовішою за всі спеціалізовані школи світу, що зветься одним прекрасним словом — життя. Чи не тому люди, особливо молоді, так пильно заглиблюються в бездонні криниці книг, у спогади й розповіді людей, які прожили довге і прекрасне життя (За Ю. Збанацьким).
(Жабуриння— водорості, що ростуть у стоячих водах. Цямрина — деревина з колодязного зрубу).
? Перечитати виділене речення ще раз і з’ясувати його зміст. Пояснити значення слова душа.
? Дібрати синоніми до слів людина, життя.
? Виписати іменники ІІ відміни. Визначити їх групу. Чотири іменники на вибір провідміняти і виділити закінчення.
VІІ. Систематизація й узагальнення знань
Дати відповіді на питання:
1. Які особливості відмінювання мають іменники ІІ відміни?
2. Як визначити, до якої групи належать іменники чоловічого роду з основою на -р? Навести приклади.
3. Навести приклади іменників ІІ відміни м’якої, твердої та мішаної груп.
VІІІ. Підсумок уроку
Відзначення досягнень в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час роботи з поданої теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
ІХ. Домашнє завдання
Скласти твір-мініатюру на тему «Життя моєї родини» (яким цінностям у вашій родині найбільше приділяється увага, які якості людяності ви вважаєте найважливішими, як часто в родині ви говорите про стосунки людей і якими вони мають бути тощо), використовувати іменники ІІ відміни. Визначити морфологічні ознаки кожного іменника. Виділити закінчення.