Урок №56
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК № 17.
 НАВЧАЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПРИРОДИ
ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета:  розвивати вміння осягати зміст живописного твору, виражальні засоби, помічати всі важливі і другорядні деталі, розкрити майстерність художника;
удосконалювати культуру писемного мовлення, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу;
якнайповніше використати естетичний і моральний потенціал художнього полотна для духовного розвитку учнів.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів

Бесіда з учнями за питаннями:
1. Яка різниця між такими видами образотворчого мистецтва, як живопис і графіка?
2. Що називається пейзажем, натюрмортом?
3. Імена яких відомих художників України ви знаєте?
4. Які ознаки має художній стиль мовлення?

IV. Підготовча робота до складання письмового твору-опису природи за картиною в художньому стилі

Коротке повідомлення про автора картини
   Катерина Василівна Білокур — народна художниця України, геніальна особистість, одна з визначних постатей ХХ ст. — народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка.
   Не отримавши навіть початкової освіти, вона вчилася сама: оволоділа грамотою, багато читала. Доля не послала Катерині ні мистецьких шкіл, ні мистецьких наставників. За її висловом, «тягла свій віз пізнання основ мистецтва самотужки».
   Починала вчитися малювати з портретів рідних, близьких її серцю людей.
   У перших її роботах «Жінка в зеленому корсеті» (1920), «Портрет Олі Білокур» (1928), «Портрет Надії Кононенко» (1929), «Портрет колгоспниці Надії Бахмач» (1932–1933 рр.) видно намагання досягти подібності з оригіналом.
   П’ятдесяті роки становлять вершину творчості Білокур. Вона відходить від феєрично-квіткових композицій і створює твори філософського звучання.
   У творчому доробку художниці варто вкоренити її натюрморти. Найвідоміші з них — «Снідання» (1950), «Квіти, яблука і помідори» (1950), «Натюрморт з хлібом» (1956), «Натюрморт з колосками і глечиком» (1958–1959), «Натюрморт» (1960) — уславлюють рідну землю, людину-трудівника і здобутки його праці.
   В останні роки життя Білокур захопилася акварельною технікою, що засвідчують численні композиції, зокрема «Багрянець осені» (1950-ті рр.), «Гай» (1955), «Осінь», «Вересень» (1956), «Напровесні» (1958), «Осінь» (1960).

Осмислення художнього полотна (аналіз картини)
1. До якого жанру належить картина К. В. Білокур «Пейзаж з вітряком»?
2. Визначити тему й основну думку художнього полотна.
3. Що зобразила К. Білокур на першому плані? Чи є це смисловим центром картини?
4. На що звертає увагу художниця на другому плані?
5. Яка кольорова гама картини? Чому?
6. Яку пору року зобразила Катерина Василівна на полотні?
7. Чи сподобалася вам картина? Чим саме?
Добір робочих матеріалів
1. Колективний добір матеріалів до майбутнього твору:
• Назвати об’єкти, зображені на картині. (Стежка, човен, річка, хата, дерева, вітряк, небо, хмари, поле)
• Дібрати синоніми до слова вітряк. (Млин, тупчак, топчій)
• Назвати кольори картини.
(Синій, блакитний, темно-синій, жовто-зелений, блідо-голубий, темно-коричневий, коричневий)
2. Добір характерних ознак об’єктів, зображених на полотні (робота за варіантами).
Варіант 1. Річка — невелика, вузька, як стрічечка, місцями неспокійна. Поле — широке, безкрає, заросле високого густою травою.
Варіант 2. Дерева — поодинокі, стрункі, зелено-сиві. Вітряк — старезний, самотній, дерев’яний, великий.
Варіант 3. Небо — хмарне, високе, сумне, нахмурене, блідне. Хата — солом’яна, низька, убога, стара.
Творча робота
? Продовжити речення, використовуючи опорні слова і словосполучення, образні засоби.
1) На краю Богданівки… . 2) Розкішна природа… . 3) Поле, як море, що сягає у незмірну далину… . 4) Широке поле посередині перетинає стежка, яка біжить… . 5) Вітряк, ніби…

V. Складання письмового твору-опису в художньому стилі за картиною К. В. Білокур «Пейзаж з вітряком»

Скласти письмовий твір-опис за картиною, дотримуючись плану:
1. Край рідної Богданівки — затишний куточок біля річки.
2. Далекий і близький плани картини Катерини Білокур.
3. Використання художницею кольорів як засобу увиразнення основної думки твору.
4. Загальне враження від картини.

VI. Домашнє завдання

1. Завершити письмовий твір-опис за картиною Катерини Білокур, розпочатий на уроці.
2. Письмово описати одну з репродукцій Катерини Білокур («Цар-колос», «Рідне поле», «Гай») у художньому стилі.