Контрольні диктанти

Повторення й узагальнення

Казка

Усна народна творчість - цінний набуток кожного народу. У ній знайшли втілення найзаповітніші мрії, помисли, сподівання бага­тьох поколінь. У невичерпній її криниці видзвонює духовна насна­га трудівника, моральна сила, віра в найсвітліші ідеали, у краще майбутнє.

Серед багатьох фольклорних видів і жанрів одне з найпоміт­ніших місць займає казковий епос, який виник і розвинувся на основі тисячолітньої трудової й суспільної діяльності людей, що сягає своїм корінням у найдавніші часи людської історії.


Як один із провідних жанрів народної оповідної творчості, казка відіграла важливу роль у розвитку писемності. Виховні можливості її важко переоцінити...

Казка й нині виховує людей у дусі кращих ідеалів трудового народу, навчає розумного, доброго, вічного.

(104 слова) (За І. Березовським)

Рідна мова

Найбільше й найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, у яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.

Навчаючись з малих літ балакати, ми разом з тими словами, що доводиться їх запам'ятати, набуваємо й розуміння того, що ті слова визначають, чи назву якої речі, чи думку про що-небудь. Тобто ми разом зі словами набираємося й розуму, набуваємо чужих думок, навчаємося самі думати й ті думки викладати словами.

Наші діти у свою чергу додають до здобутого від нас скарбу мови своїх вимовів того, що їм за свого життя довелося навчитися, пере­думати, пережити. Таким побитом і складається людська мова, що з кожним новим коліном все більше та більше шириться-зростає.

(110 слів) (Панас Мирний)

Лексикологія

Весна

Удень по коліях дзюрчала тала вода, а вночі замерзала, укрива­лася то сизою, то білою плівкою. Удариш по ній закаблуком, лід хрусне й розсиплеться скляними уламками. Хоч серед двору стир­чала ще гора снігу, але він уже почорнів, і тільки санчата, поки­нуті на ній, нагадували, що ще недавно ми спускалися на них аж до самої хати. А то ще спускалися на грохалі, схожому на повний місяць.

Понад тином з'явилися чорні проталини, а на коляки проти сонця почали вилазити божі волики, схожі на червоні ягідки бар­барису. Значить, уже весна. Наступала вона дуже швидко: тільки вчора лежала ще ослизла крижинка, а сьогодні вже на тому місці зеленіла травичка. (105 слів)

(За Петром Панчем)


Козаки

Безмежний степ у високих травах. Ревіння дніпровських поро­гів. І тупіт копит, що відлунює аж у високих небесах. І плач дітей, жінок, і ревіння худоби. Вершники в острішкуватих шапках, на ни­зеньких прудких конях женуть натовп людей і череди корів. І рап­том ніби з самого неба падає на степ могутній, мов грім, свист, аж трави обізвалися шелестом і сполохано побігли в усі боки.

Розгублено озирнулися татари... Хто посмів їх переслідувати? Пізніше татари спізнають, що то оселедці - неодмінна ознака особ­ливого стану людей, званих українськими козаками.

Отже, і не литвини, і не поляки. Козаки. Гостро зблиснули їхні шаблі, почалася січа. Кидають здобич і в безладді втікають ордин­ці. Татарські бранці ніяк не можуть повірити, що їх врятовано.

(114 слів) (За М. Слабошпицьким)

 

Словотвір.Орфографія

Дід Данило

Це було давно. Це було тоді, як нашу землю шарпали турки, татари, а гетьмани українські ходили з козацтвом одбиватися од ворогів.

Тоді на Волині було невеличке село. На краю села стояла неве­личка хатка. Біля неї пишався рясний садок. У садку гули бджоли. Там була пасіка.

У хатці жив старий дід Данило. Колись він козакував, був у не­волі турецькій, але визволився відтіля. Тепер жив дома, пасічни­кував. Жінка його давно вмерла. Він прийняв до себе двоє сиріт: дівчинку Олесю та хлопця-стрибунця Михайлика. Олеся вже була величенька дівчинка років шістнадцяти.

Дід був щасливий з дітьми, а діти були щасливі з ним. Діти так любили, як дід розказував їм про турецьку та татарську неволю.

(111 слів) (За Б. Грінченком)

Кринички

Село Ракова Січ з давніх-давен називається Криничками. Колись, після кривавої січі з татарами, козаки курінного отама­на Самійла Рака викопали в яру криницю, напоїли поранених, рани промили й на догляд по хуторах залишили, самі ж подали­ся татар доганяти. Видужали козаки та й поприставали в при­йми до хутірських дівчат. А Демид Загорулько вирив у яру не­подалік од криниці чепурну землянку й оселився в ній з най­мичкою Марусиною. Незабаром звели вони простореньку хату, загатили ставок, обсадили його вербами, розвели гусей, качок, овець, свиней - стали господарювати. Згодом почали осідати в їх долині й інші поселенці. Спорудили на Лисій Горі сторожові вежі. Поставили на них бочки зі смолою, нав'ялили віття з листям. Щоб із наближенням ворога запалити й просигналити про небезпеку.

(112 слів) (За Д. Білоусом)

Морфологія: іменник. Орфографія

Пісня

Пісня - це голос душі народу, поетичний вияв його працелюбності й співучої вдачі, образне втілення його історії, моралі, мрій, прагнень.

Вона така ж нездоланна й безсмертна, як і той народ, що її по­родив.

Зароджувалася вона в праці й у забавах, у календарних обрядах та ритуальних дійствах наших предків. Була вона з козаками й у звитяжних походах, і в турецькому полоні, і на жалібних тризнах, ночувала при чумацьких вогнищах під високими зорями. Тамувала біль розлуки й заглушала брязкіт кайданів на сибірській каторзі, долинала зовом отчого дому до бідних емігрантів у заокеанській чужині.

Пісня завжди була голосом непокори, кличем до борні, світочем віри й надії.

(102 слова)(За А. Добрянським)

Покрова

Вона така ж нездоланна й безсмертна, як і той народ, що її по­родив.

Це свято встановлене на честь Божої Матері, яка зняла зі своєї голови білу хустку - покрову й розкинула її над людьми, що були в церкві.

Особливо шанували Покрову запорізькі козаки. Вона була їхньою заступницею в далеких походах, під покровом Богоматері вони не боялися ні розбурханої морської стихії, ні злих ворожих сил.

Священною для кожного козацького лицаря на Січі була Покровська церква.

Покрова в народному календарі - помітна переломна дата, після якої холод почував себе господарем на землі. Тому до Покрови селяни намагалися утеплити хати, забити й замазати всі щілини. Звідси й вигук: «Покров, натопи хату без дров!»

Жовтень був веселим, щедрим на розваги місяцем.

(102 слова)(За В. Супруненком)

Морфологія: правопис іменників. Орфографія

Сосна

На околиці села стояла одинока сосна. Літ їй було та й літ. Товстий, у три обхвати стовбур тримав на дужому тілі велетен­ське розкрилля дебелих гілляк, які, здається, ніколи не замовкали у своєму улюбленому мелодійному шумовинні. У будень і свята тут завше юрбилася дітлашня. Це місце слугувало й центром вигону - з досвітка та по обіді сюди згонили в череди корів, і від того, що поважні тварини вельми любили вичухувати шиї, стовбур сосни був вшпмулений, аж виблискував на сонячному промені.

Однієї весільної неділі ми зібралися біля крижового, щоб на висохлому пагорбі згуляти в гилку. Хтось із хлопців, присівши біля сосни, раптом вигукнув: «Хлопці, йдіть-но сюди, побачите, як сосна плаче!»

 

(109 слів)(За В. Скуратівським)

Козацьке житло

Січ - ото в запорожців фортеця. Біля неї були окопи, вали, а в се­редині була дзвіниця. А жили вони скрізь по степах у землянках і ку­ренях. Курені були великі й ставилися один біля одного.

Землянка - невелике козацьке житло. Тут обов'язково ставиться піч, щоб хліб пекти, кабиця, щоб варити страву. Кабиця - це об­кладена каменем яма для вогнища. Димарів тоді не було. Узимку як розпалить козак камінь, так він аж горить - уже холодно не буде.

У землянках висіла зброя, на покуті стояли образи, під стінами - лавки, ослінчики, щоб було де сідати.

Землянок запорожці ніколи не замикали. Ніхто нічого не за­чепить. Хазяїн їде куди, так ще зоставляє страву для перехожого. Хто хоч, заходь, гостям завжди раді...

(112 слів)(Народний переказ) 

Морфологія: прикметник. Орфографія

Лелеки

Мабуть, кожному з вас доводилося бачити політ лелеки. На диво красивий це птах! Скільки в ньому грації, гордості, величі...

Здавна існує велика дружба між людьми й лелеками. Може, як жодний інший птах, підпускає чорнокрилий красень до себе людину, бо вірить, що не буде йому кривди. І не дарма говорять люди: у хаті, на якій поселиться лелечина пара, пануватиме добро й злаго­да. Споконвіку вважалося великим злочином скинути лелече гніздо або вбити птаха... Не було тому прощення.

З якою радістю зустрічаємо ми навесні лелек, що повертаються з далеких країв, і скільки смутку лягає на серце, коли восени від­літають їхні ключі до вирію.

(102 слова)(З журналу)

Ранок

Ранок народився в росах, у зелених буйнощах левад. Увесь край світився могутніми соняшниками, що розверталися своїми тугими коронами для цвіту. Картоплі по пояс. Усе буяло, все наливалося життєвою силою в цю благодатну пору раннього літа. Земля ніби прагнула виявити свою нестримну щедрість, порадувати людей усім найкращим, що тільки може їм дати. Левади вабили холодками темно-зеленими, водою ставків блищали, розкидалися шатрами верб, яворів, кущами калини. У садках біліли хати дивної краси. Що не хата - то мистецький витвір. Одна підведена яскраво-червоним, друга - темно-зеленим, та вкрита соломою, сусідня - очеретом з чепурними китичками по краях. І всі хати білі, чисті, святкові, для щасливого літа вони білились і зараз змагалися в красі.

(107 слів) (За О. Гончаром)

Морфологія: правопис прикметників. Орфографія

Квіти

Поснідали, трішки відпочили й рушили далі. Костик знову пита­ється в дідуся, чи можна дома, у садочку, за квітами час визначати.

-     Звісно, можна. Коли побачиш, що розпускаються червоні тюльпани або сині дзвоники кручених паничів, то знай: минула восьма година ранку. А от нагідки - сплюхи. Вони прокидаються аж о десятій.

-   Час додому! Лілія пелюстки стуляє - п'ята година настала. А ма­ма наказувала о шостій дома бути.

Обоє потомилися. Дідусь іде поволі, та й Костик не квапиться. Слухає дідові розповіді...

-    Є в нашому садку ще одна нічна квітка - енотера. Удень вона наполовину згортає пелюстки, а розкриває їх о десятій... Ми з тобою наступного ранку в нашому садочку квітковий годинник злагодимо.

 (107 слів)(За П. Утевською)

«Історія Русів»

За майже двохсотлітній період свого існування «Історія Русів» була опублікована двічі. Один раз малим тиражем російською мовою в 1846 році в Москві, удруге - 1956 року в Нью-Йорку.

Свого часу вона таємно поширювалася в списках, за неї пла­тили великі гроші; усі, хто її прочитав, зазнав її чару. «Історією Русів» користувався Тарас Шевченко при написанні багатьох своїх історичних творів, а також Пушкін під час написання поеми «Полтава», Гоголь при роботі над «Тарасом Бульбою».

«Історія Русів» - це історично справедливий погляд на нашу іс­торію. Рукопис цієї книги було знайдено в 1828 році. Остання дата, яка згадується у творі, - 1769 рік.

 (108 слів)(За В. Шевчуком)

 

Морфологія: числівник. Орфографія

Сагайдачний розповідає...

- На Січі пристав я спочатку до голоти, бо не мав нічого, навіть шаблі. Зробив я собі лука та сагайдака, звідки й пішлч моє прізви­ще. Потрапив я в молодики до військового шевця Хоми Причепи. Він вивчив мене добре битися на шаблях і всіх низових звичаїв і вже думав засадити мене за чоботи, але тут я став дибки. Він довго гнівався на мене... Потім пішов я в походи. Щастило мені в бо­ях. За п'ять років став я сам курінним отаманом, а потім писарем війська Запорозького... Цінували мене козаки. Та й у походах не знав я поразки. І ось вже вісім років, як я гетьманую... Але не забув я старих образ.

(110 слів)(За 3. Тулуб)

За народним календарем

У перші дні вересня подивіться на місяць. Якщо він перекинув свій серп «на спину», ріжками догори, то довго буде сонячна тепла погода.

На Івана Предтечу (11 вересня) журавлі на південь полетіли - рання зима буде. Грім у цей день - на довгу й теплу осінь.

14 вересня - Семен літо проводжає. Якщо він теплий, то й зима тепла.

До Микити (15 вересня) гуси відлітають. Високо летять - до ви­сокого весняного паводку, низько - до малої води.

21 вересня - друга Пречиста. Якщо між першою (28 серпня) і другою Пречистою випаде сніг, то осінь буде довга.

25 вересня - день осіннього рівнодення, Сергія. На Сергія рубають капусту.

Воздвиження (27 вересня) жупан з плечей зсуває, а кожух на­діває.

 

(114 слів)(З народного календаря)

 

Морфологія: займенник. Орфографія

Веселка

Веселка - це зігнута труба, яка своїми кінцями усмоктує воду з морів, рік, озер і виливає у хмари. Вона всмоктує з водою все, що потрапляє: каміння, жаб, а тому часто із хмар падає або каміння, або жаби, або щось інше. Колір веселки буває синювато-червоний або яскраво-червоний. Перший буває тоді, коли веселка бере воду, а другий - коли вона стоїть без діла. Повір'я про набирання води до того загальне, що навіть хлопчаки скажуть, побачивши веселку: «Утікайте, а то втягне вас дуга».

Назва «веселка» від того, що під час її появи від сонячних про­менів прояснюється (робиться веселим) крайнебо, закрите перед тим хмарами.

(101 слово)(За М. Дмитренком)

Дідух

Традиційною українською символікою на Новий рік був дідух. Виготовляли його з куля або ж першого зажинкового снопа. Кільканадцять пучків, окремо обплетених соломинками, ув'язували в пишний вінок. Зразу робили триральчате розгалуження для того, щоб дідух міг рівно стояти. Верхівка новорічного вінка нагадувала конусоподібний сніп з безліччю колосся. За гілки ж дідуха правили зібрані докупи пучки. Це справді був високомистецький витвір, що аж ніяк не поступався сучасним нашим ялинкам.

У світлицях дідуха ставили напередодні багатої куті. Свою обрядо­ву функцію він виконував протягом усіх різдвяних свят. Постійним його місцем були покуть, стіл. Будь-які ритуальні дійства неодмінно поєднувалися з обрядовим вінцем. Дідухом користувалися практич­но на всій території України.

(107 слів)(За В. Скуратівським)

 

Повторення в кінці року

Піч і жорна

Через століття пройшла ця дивна, як і сама історія, оповідка: до­машнє осідло тримається на двох хатніх кутах: печі й жорнах. Адже піч і жорна не тільки годували, обігрівали. Вони й гуртували людей у родинну спілку. З появою землеробства наш далекий предок утрадиційнив найпростіші знаряддя обробки зерна. Такою первинною формою були жорна. Потім з'явилися млини, а згодом і вітряки.

Жорна — це ручний млин, пристрій, яким у домашніх умовах розмелюють зерно. Млин — це споруда, обладнана спеціальними машинами для розмелювання зерна чи крупи. Вітряк - вітряний млин. Млинарство в Україні відоме з давніх-давен. Про нього згадує перший звід законів - «Руська правда». Млини будувалися і водяні, і вітряні.

(105 слів)(В. Крамар)

Великий Луг

Луг та ще й Великий. «Що за дивовижа?» - може запитати су­часний молодий читач. Невже йдеться про шматок правого берега Дніпра, густо нашпигованого грядками цибулі та полуниці й захара­щений такими-сякими спорудами, що гордо йменуються «дачами»? Ні, звичайно. Йдеться про знамениті дніпровські плавні, які були відомі стародавнім грекам. Останні достоту обожнювали цей чарів­ний куточок землі. У їхньому уявленні Великий Луг був пристани­щем німф і муз, тобто - своєрідним Парнасом. Десь півтисячоліття тому Великий Луг облюбували запорозькі козаки. Можна сказати, що саме тут виколисувалася нетлінна слава наших героїчних пред­ків. Не випадково Тарас Шевченко називав Великий Луг «славним батьком Запорозьким».

І ось Великого Лугу не стало: його знищила «цивілізація». Точніше - він став однією з численних жертв «геніального» сталін­ського плану «перетворення природи».

(115 слів)(За П. Ребром)