СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ
Урок №24
ЗМІНЮВАННЯ І ТВОРЕННЯ СЛІВ.
ОСНОВНІ СПОСОБИ СЛОВОТВОРУ

Мета:   ознайомити з основними способами словотворення;
cформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу звернути увагу дітей на красу й багатство осені.
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Словотвір. Орфографія». Ознайомлення учнів зі структурою розділу.

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку, робота з ним

Люби природу не як символ
Душі своєї.
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
М. Рильський

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Робота над зв’язним висловлюванням
? Прочитати мовчки текст. Дібрати заголовок. Визначити тему й основну думку висловлювання.
   Зменшення світла і зміна кольорів у природі вказують на осінь. Золотяться березові гаї, на бульварахі в парках устеляються першим жовтим листям доріжки.
   Вітер підхоплює крилаті насінини березокі липок, кленів і сосонок і переносить їх на далекі відстані. На своїх парашутиках з легких пушинок подорожують з місця на місце й насінини кульбаби та осоту. 23 вересня день дорівнює ночі. Тому й звуть його днем осіннього рівнодення (За А. Волковою).
? З’ясувати, за допомогою яких значущих частин утворені виділені в тексті слова. Яку роль вони виконують?
? Розтлумачити слова кульбаби, бульварита запам’ятати їх.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Дослідження-пошук
? Дослідити, від якої значущої частини (кореня чи основи) утворюються словапереможець, землячка, водопровід. Свою думку аргументувати.
Робота з теоретичним матеріалом
Коментар учителя. Нові слова творяться від основ, а не від коренів. Основа, від якої утворюється нове слово, називається твірною. Наприклад, основа сон є твірною для слова сонний
(сон+н+ий).
   Основа, що складається тільки з кореня (не має ні суфіксів, ні префіксів), є непохідною: ліс, вода, став. Основа, утворена від іншої основи за допомогою суфіксів та префіксів, називається похідною: лісний, водяний, ставок.
   В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів.
   Морфологічний спосіб творення слів — основний. До нього належать такі типи творення: суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний і складання основ та слів.
1. Префіксальний спосіб — це утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса: ліс>праліс.
2. Суфіксальний спосіб — це утворення нового слова додаванням до твірної основи суфікса: осінь >осінній.
3. Суфіксально-префіксальний спосіб — утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса: межа > безмежний.
4. Безафіксний спосіб — утворення нового слова від твірної основи без додавання префіксів і суфіксів: бігти > біг.
5. Основоскладання — такий спосіб утворення слів, при якому дві і більше основ об’єднуються в одне слово: синійі жовтий > синьо-жовтий.
6. Якщо складаються усічені основи, то утворюються складноскорочені слова (абревіатури) різних типів:мінздрав, ДАІ.
До неморфологічних способів належать:
1. Морфолого-синтаксичний (перехід однієї частини мови в іншу): відпочиваючий школяр — відпочиваючий лежав.
2. Лексико-синтаксичний (злиття сполучень слів в одне слово): перекотиполе, мимохідь, добраніч.
3. Утворення нового слова через набуття ним нового значення: корінь (у рослини) і корінь
(у математиці, мовознавстві).
Колективне опрацювання матеріалу
узагальнювальної таблиці з відповідним коментарем учителя

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

? Розгадати подані загадки. Використовуючи суфікси та префікси, утворити від слів-відгадок по три-чотири нових слова, визначити спосіб їх утворення.
Зразок: два — другий, удвох, двійка, подвоїти, по-друге.
1) Сивий кінь на весь світ заліг. 2) Сімсот невісток на одній подушці сплять. 3) І не дівка, а червоні стрічки носить. 4) Навесні веселить, улітку холодить, восени годує, узимку гріє. 5) Без крил, без ніг, без рук, а догори лізе (Нар. творчість).
Довідка: туман, соняшник, калина, дерево, дим.
Вибірково-розподільна робота
? Заповнити таблицю. Виписати з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами, у відповідні колонки таблиці.
Розібрати ці слова за будовою.
1) Як вересніє, то й дощик сіє. 2) У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько. 3) Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою. 4) Листопадовий день, що заячий хвіст. 5) У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння. 6) Сніг на Покрову — щастя молодим (Нар. творчість).

Дослідження-відновлення
? Продовжити вислови усної народної творчості. Визначити твірні основи у всіх повнозначних словах.
1) Восени і горобець … (багатий). 2) Жовтень землю вкриє де листком, … (де сніжком). 3) Жовтень ходить по краю, і … (виганяє птицю з гаю).
4) Листопад — вересню онук, … (жовтню син, а зимі рідний брат).
Мовознавча вікторина
? Дати аргументовані відповіді на питання.
1. Як утворилися назви днів тижня: неділя, понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця? Знайти складові частини цих слів.
2. Чи однакові суфікси в словах м’ячик, зайчик, камінчик, кущик, стільчик, ключик, дощик, ткачик, хлопчик, пальчик?

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на питання:
1. Що вивчає словотвір?
2. Які ви знаєте способи словотвору?
3. На які групи можна поділити основи слів?

VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Способи словотворення».
2. Скласти твір-мініатюру на тему «Осінь — чарівна господарка», використовуючи слова, утворені різними способами. Розібрати їх за будовою і визначити спосіб словотворення.